انتشار این مقاله


چرا افراد لاغر نیز می‌توانند مستعد دیابت باشند!

این یک باور غلط است که فقط افراد دارای اضافه وزن به دیابت مبتلا می‌شوند.

ریسک فاکتورهای زیادی در ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ نقش دارند اما احتمالا بزرگترین عامل موثر اضافه وزن است، و براساس گزارش نشریه‌ی The Obesity Society، بیش از ۹۰% افراد زنده‌ی مبتلا به این بیماری اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

بر اساس گفته‌های کتلین واین، متخصص اندوکرینولوژی و دیابت در مرکزپزشکی Wexner در دانشگاه ایالتی اوهایو، این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بیشتر افراد با وزن متوسط یا کمتر، باور داشته باشند که احتمال ابتلا به دیابت در آنها وجود ندارد.

وایت می‌گوید: این یک باور مرسوم غلط است که فقط افراد دارای اضافه وزن به دیابت مبتلا می‌شوند. این باعث می‌شود افراد دارای ریسک فاکتورهای بالا مستعد دیابت شوند اما خود متوجه نشوند. و این خوب نیست زیرا تشخیص بیماری در این مرحله‌ی اولیه به این معناست که شما می‌توانید در شیوه‌ی زندگیتان تغییرات هدفداری ایجاد کنید تا به این ترتیب از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید.


مقاله مرتبط: سلامت زنان مبتلا به دیابت بارداری در آینده بیشتر در معرض خطر می‌باشد


مستعد دیابت بودن (Prediabetes) – که تحت عنوان‌های “اختلال تحمل گلوکز” و “اختلال پرهیز از گلوکز” نیز شناخته می‌شود – به معنای سطح خونی گلوکز بالاتر از حد نرمال است ولی نه به اندازه‌ای بالا که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. براساس جمعیت دیابت امریکا، این حالت باعث می‌شود که احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی افزایش یابد.

برخلاف دیابت، پری‌دیابت علائم مشخصی ندارد. اما واین می‌گوید یک عامل موثر بسیار قوی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آن باشد که شما پری‌دیابت دارید یا نه؛ سابقه‌ی خانوادگی‌تان!

دیابت نوع ۲ درون خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، در نتیجه شما می‌توانید وزن نرمال داشته باشید، و حتی از نظر فیزیکی اندام مناسبی داشته باشید، و همچنان در خطر باشید.

واین معتقد است که درصورتی که در افراد متعددی از اعضای خانواده‌تان دیابت تشخیص داده شده است، ارزش آن را دارد که مورد ازمایش قرار بگیرید. دانستن اینکه شما مستعد دیابت هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا درمورد روش زندگیتان تصمیم‌هایی بگیرید و به این ترتیب از ابتلا به دیابت تا جایی که میت‌وانید پیشگیری کنید.


مقاله مرتبط: خوردن اصولی شیرینی‌جات: کلید دور ماندن از دیابت


استوارت ویس، پزشک و استادیار بالینی اندوکرینولوژی در NYU Langone Health، می‌گوید: دیابت ناگهانی و طی یک شب اتفاق نمی‌افتد، بلکه کاهش تدریجی در ظرفیت انسولین در طول زمان اتفاق می‌افتد و این موضوع تحت فشار یک رژیم ضعیف یا عدم فعالیت تشدید می‌شود.

پیشنهاد استوارت این است که طی یک بررسی سالانه، همراه با اندازه‌گیری فشار خون و سطح خونی تری گلیسرید ها، قند خون نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

واین اضافه می‌کند: پری دیابت را به عنوان یک هشدار خطر بدانید، که به شما می‌گوید تعدادی تغییرات در محدوده‌هایی همچون تغذیه و فعالیتتان ایجاد کنید، تا در نتیجه بتوانید از ابتلا به دیابت در اینده‌ی نزدیک پیشگیری کنید.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید