انتشار این مقاله


داشتن خواب عمیق و کافی در دوره بلوغ ضروری است

خواب کافی در شروع دوره بلوغ بسیار مهم است بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که نوجوانتان در طول شب مقدار خواب کافی دریافت می‌کند.

خواب کافی در شروع دوره بلوغ بسیار مهم است بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که نوجوانتان در طول شب مقدار خواب کافی دریافت می‌کند.

نوجوانی و دوره بلوغ زمانی است که انسان می‌تواند برای اولین بار بارور شود. این اتفاقات از شخصی به شخص دیگر متغیر است. فاکتورهایی که می‌توانند زمان بلوغ را تحت اثر قرار دهند شامل آرایش ژنتیکی شخص، عادات غذایی، محیط، فاکتورهای اجتماعی و طبق این تحقیق الگوهای خواب نیز یکی دیگر از عوامل موثر است.

دوره بلوغبلوغ در سن ۱۳-۸ در دختران و ۱۴-۹ در پسران رخ می‌دهد.

مجله JCEM گزارش کرده‌است تغیییراتی که در دوره بلوغ برای پسران و دختران رخ می‌دهد در واقع تحت تاثیر اتفاقاتی که در مغز می‌افتد می‌باشند.

آزمایش‌های قبلی نشان داده‌اند که بخش‌هایی از مغز که مسئول بلوغ هستند زمانیکه شخص خوابیده است شروع به کار می‌کنند، هرچند تحقیقات اخیر نشان داده‌اند خواب معمولی نه بلکه خواب عمیق و کافی کلیدی برای بلوغ به موقع است.


مقاله مرتبط:گوشی‌های هوشمند خواب نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهند


یکی از تحقیقات نشان داده است که هورمون لپتین آغازگر بلوغ در دختران است این هورمون هسته پیش مغزیPMV که بخشی از هیپوتالاموس است را هدف قرار می‌دهد.

بلوغ دخترانخواب آهسته یا خواب عمیق مرحله ۳ و ۴ خواب non-rapid eye movement است هر چند که آکادمی پزشکی خواب آمریکا مرحله ۴ را جزو این مراحل به شمار نیاورده و در واقع مرحله ۳ و ۴ را یکی معرفی کرده است.

خواب عمیق مرحله‌ای است که بیشتر خواب دیدن‌ها در آن مرحله رخ می‌دهد.خواب‌هایی که در این فاز دیده می‌شوند ناواضحند و به یادآوردنشان نسبت به خواب‌های دیده شده در مرحله REM سخت‌تر است.

دکتر ناتل شاو می‌گوید: از آنجایی که قسمت‌هایی از مغز که مسئول زایایی و باروری فرد هستند در حین خوابی عمیق فعال می‌شوند بنابراین خواب ناکافی یا مختل‌شده در کودکان و نوجوانان ممکن است مانع رخ‌دادن بلوغ نرمال شود. این امر به ویژه در کودکان دارای اختلالات خواب از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که مطالعات اخیر نشان داده‌اند بیشتر نوجوانان کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان می‌خوابند.

در این تحقیق محققان ارتباط هورمون لوتئینی کننندهLH را با مراحل خواب در افراد  ۱۵-۹ ساله بررسی کرده‌اند.

LH مسئول تخمک‌گذاری دختران و تولید تستسترون در پسران است از این‌رو نقش عمده‌ای در باروری هر شخص ایفا می‌کند.

محققان بیان کردند که بیشتر پالس‌های LH پس از خواب عمیق اتفاق می‌افتد به این معنا که خواب عمیق با فرآیند آغاز بلوغ ارتباط نزدیکی دارد.

بنابراین بسیار مهم است که نوجوانانی که وارد دوره بلوغ شده‌اند الگوهای خواب منظمی داشته باشند و در هر شبانه روز مقدار خواب کافی دریافت کنند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید