انتشار این مقاله


محصولات نظافت و شستشو چگونه می‌تواند برای سلامت ریه‌ها مضر باشد؟

مواد شیمیایی موجود در محصولاتی که برای تمیزی خانه استفاده می‌شود، به اندازه‌ی سیگار می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند.

محققان می‌گویند مواد شیمیایی موجود در محصولاتی که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شود، به اندازه‌ی سیگار کشیدن می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند.
زندگی در خانه تمیز شاید برای سلامتی مفید باشد اما در واقع تمیز کردن خانه با این شرایط ممکن است برای شما چندان خوب نباشد.

طبق تحقیقی جدید منتشر شده در American Thoracic Society’s American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine در زنان، کاهش عملکرد ریه‌ها در صورت استفاده از شوینده‌ها در طول مدت، بیشتر مشاهده شد.
به گفته‌ی محققان زنانی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند، کمتر مبتلا به بیماری‌های مربوط به ریه می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه Bergen نروژ اطلاعاتی را از ۶۲۳۵ فرد در بررسی‌های سلامت تنفس جامعه‌ی اروپا آنالیز کردند. این افراد که در زمان اسم نویسی به طور میاگین ۳۴ سال داشتند، بیش از ۲۰ سال تحت نظر بودند.

راهنمای نویسندگان مقاله، Svanes، دانشجوی دکتری در بخش علوم بالینی در دانشگاه Bergen می‌باشد. وی تخصص ریه و مشاور بیمارستان دانشگاه Houkkeland نیز می‌باشد.

Svanes می‌گوید: پیام این مطالعات این است که در بلند مدت، شوینده‌های شیمیایی به احتمال زیاد باعث آسیب جدی به ریه‌ها می‌شود. این مواد شیمیایی معمولا ضروری نیستند و پارچه‌های میکروفیبری و آب برای خیلی از کارها کافی می‌باشند.

وی به Healthline گفت: ما برای جمع‌آوری داده‌ها در طول دو دهه‌ی گذشته تلاش زیادی کرده‌ایم. من فرصتی را برای مشاهده و آنالیز تعدادی از داده‌های جمع شده، فراهم کرده‌ام. جامعه‌ی مورد مطالعه از نمونه‌های تصادفی مردان و زنان تشکیل شده بود.

یکی از کاستی‌های این مطالعه این است که جنس مذکر در داده‌ها که با مواد شوینده‌ی شیمیایی کار کنند، کم بود.


مقاله مرتبط: مواد شوینده ی خانگی و سفیدکننده ها می تواند شانس ابتلا به بیماری مرگبار ریه را افزایش دهد


مواد شیمیایی برای ریه‌ها در نظر گرفته نشده‌اند.

نویسندگان حدس می‌زنند که کاهش عملکرد ریه‌ها به علت تحریک پذیری است که بیشتر مواد شوینده‌ی شیمیایی آن را در غشاهای مخاطی که در سطح تنفسی هستند، ایجاد می‌کند.

با گذشت زمان، منجر به تغییرات مداوم در سطوح تنفسی و تغییر دادن آن می‌شوند.

به گفته‌ی دکتر Ceclilie Svares، پروفسور مرکز بهداشت بین المللی و یکی از نویسندگان، با اینکه اثرات کوتاه مدت تمیز کردن با مواد شیمیایی در آسم به طور فزاینده‌ای مستند شده است، اما از اثرات بلند مدت آگاهی داریم. ما از اینکه این مواد شیمیایی به طور پیوسته روز به روز و سال به سال باعث ایجاد آسیب‌هایی در سطوح تنفس شود، می‌ترسیم. ممکن است سرعت کاهش عملکرد ریه که با سن اتفاق می‌افتد، افزایش یابد.

محققان تعدادی از آمار‌ها را که به مقایسه‌ی زنانی که از مواد شوینده استفاده می‌کنند با آنانی که استفاده نمی‌کنند می‌پردازد، منتشر کردند.
در بین یافته‌ها:

  • مقدار هوایی که یک فرد می‌تواند در یک ثانیه به ریه‌ها بکشد، با سرعت ۳.۶ میلی‌لیتر در سال (ml/year) در زنانی که در خانه نظافت می‌کنند و سرعت ۹ میلی لیتر در سال در زنان خدمتکاری، کاهش می‌یابد.
  • مقدار هوایی که یک فرد می‌تواد به صورت انحصاری از ریه‌ها به بیرون منتقل کند، با سرعت ۳ میلی لیتر در سال در زنانی که نظافت می‌کنند و سرعت ۷.۱ میلی لیتر در سال در زنان خدمتکار کاهش می‌باید.

محققان افزودند که سرعت کاهش عملکرد ریه در زنان خدمتکار در مقایسه با مصرف سیگار تقریبا به میزان کمتر از ۲۰ بسته در سال بود.
به خوبی ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض محصولات تمیز کننده با تشدید آسم رابطه‌ی مستقیم دارد.

به گفته‌ی دکتر Horald S. Nelson، آلرژیست و ایمونولوژیست در بهداشت ملی یهودیان، تفاوت این مطالعه از دست دادن عملکرد ریه به معنای جدید است.
وی افزود:

ما باید مراقب باشیم. با محصولات اسپری شما در آیروسلی مثل یک اسفج تنفس می‌کنید.
با استفاده از ماسک هنگام نظافت، آسیب کمتر می‌شود. استفاده از اسپری‌های تمیزکننده برای راحتی است.

شاید ایده‌ی مادربزرگان به استفاده از آب و سرکه، ایده درستی بوده است.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید