انتشار این مقاله


میلک شیک چه بر سر عروق خونی می‌آورد؟

احتمالا خوردن یک میلک‌ شیک شکلاتی به کام جوانه‌های چشاییتان خوب بیاید اما برای عروق خونیتان زیاد خوب نیست.

احتمالا خوردن یک میلک‌ شیک شکلاتی به کام جوانه‌های چشاییتان خوب بیاید اما برای عروق خونیتان زیاد خوب نیست. یک مطالعه کوچک جدید پیشنهاد می‌‌کند که مصرف یک وعده یا آیتم غذایی که تنها دارای مقدار زیادی چربی است مانند میلک ‌شیک می‌تواند منجر به تغییرات ناسالمی در عروق خونی و گلبول‌های قرمز خون شود.

در این مطالعه محققان از ده مرد سالم خواستند تا میلک ‌شیکی را بخورند که کلش از شیر، خامه هم زده و بستنی تشکیل شده و حاوی ۸۰ گرم چربی و ۱۰۰۰ کالری بود. چهار ساعت بعد نتایج آزمایشات شواهدی را آشکار کرد که نشان می‌داد عروق خونی این مردان کمتر توانایی رفتن به حالت استراحت (یا متسع شدن) را دارند و در بعضی از آنان شکل گلبول‌های قرمز خون تغییر کرده و سطح صافشان میخ مانند شده است.

جولیا بریتین، استاد آناتومی و بیولوژی سلولی دانشکده پزشکی دانشگاه آگوستا واقع در گرجستان، در اظهار نظری گفت:

گلبول قرمز شما به طور معمول خوب و صاف هستند و این سلول‌ها بعد از مصرف یک وعده با چربی بالا سطحشان میخ مانند می‌شوند.

گلبول قرمز

ولی نیازی نیست اگر همین الان یک دبل چیزبرگز یا یک میلک شیک بزرگ خورده‌اید بترسید چرا که محققان می‌گوید تاثیر یک وعده که تنها دارای مقدار زیادی چربی است برای افراد سالم موقتی است اما به مرور زمان می‌تواند اثرش را بگذارد. بریتین می‌گوید:

پیامی که باید بگیرید این است که معمولا بدن شما می‌تواند از پس این شرایط اگر این نوع وعده را برای برای وعده بعدی و بعدی و بعدی تکرار نکنید، بر بیاید.

این محققان اضافه کردند که یافته‌هایشان ممکن است به توضیح گزارشات جدا از هم مرگ و یا حمله قلبی در افراد دقیقا بعد از مصرف وعده‌های غذایی با چربی بسیار بالا، کمک کند.

همچنین مردانی که در این مطالعه شرکت کردند یک افزایش موقتی در سطح آنزیمی به نام میلوپراکسیداز را نیز تجربه کردند. این آنزیم با سفتی عروق خونی و حملات قلبی در انسان‌ها در ارتباط است.

نکته حائز اهمیت این است که این مطالعه ابعاد بسیار کوچکی داشته و محققان با اطمینان نمی‌دانند که این گلبول‌های قرمز با سطح میخ‌ مانند آیا برای سلامت عروقی افراد مضر است یا نه. مطالعات بیشتری در آینده نیاز است تا اثرات بیشتر بررسی شود.

با این حال مطالعاتی بر روی موش‌ها که این محققان پیش از این انجام داده بودند نشان می‌داد زمانی که به این جانوران به طور مرتب غذایی با چربی بالا داده می‌شد تغییرات دائمی را در شکل گلبول‌های قرمز خونیشان تجربه می‌کردند که باعث یک پاسخ ایمنی می‌شود که می‌توانست منجر به یک بیماری قلبی-عروقی بشود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که یک فرد بزرگسال سال مصرف چربی روزانه‌اش را به ۲۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری دریافتیش محدود کند. (بنا بر Mayo Clinic برای یک فرد با مصرف ۲۰۰۰ کالری، این مقدار معادل حدود ۴۴ تا ۷۸ گرم چربی در روز است.)

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید