انتشار این مقاله


ارتباط گروه خونی و اسهال!

احتمال این که باکتری ای.کلای در افراد دارای نوع گروه خونی A منجر به اسهال شود بیشتر است.

ای.کلای یک الگو دارد و این خوب نیست. احتمال این که این باکتری در افراد دارای گروه خونی A منجر به اسهال شود بیشتر است.

نوعی از ای.کلای که باعث بیماری می‌شود پروتئینی را ترشح می‌کند که بر روی مولکول‌های قندی قرار می‌گیرد که بر روی سلول‌های خونی نوع A قرار دارند، اما بر روی سلول‌های گروه B یا O موجود نیستند. این مولکول‌های قندی همچنین بر روی سلول‌های پوشاننده روده افرادی که گروه خونی A دارد نیز وجود دارند و طبق گزارش محققان در ۱۷ می در Journal of Clinical Investigation باکتری قبل از این که توکسین عامل اسهال را تزریق کند به آن‌ها متصل می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: گروه خونی می‌تواند روی باروری تأثیر داشته باشد


این‌ها نشان می‌داد که شدت عفونت ای.کلای با نوع گروه خونی در ارتباط است اما به گفته گروه به سرپرستی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن واقع در سنت.لوییس تاکنون یک ارتباط روشن موجود نبود.

مشارکت کنندگان از دانشگاه جانز هاپکینز به ۱۰۶ داوطلب سالم، آبی دارای گونه‌ای از ای.کلای را دادند که از فردی در بنگلادش که اسهال شدید داشته جدا شده بود. طی پنج روز ۸۲ درصد داوطلبان دارای گروه خونی A و یا AB اسهال معمولی یا شدیدی را گرفتند در حالی که این مقدار در گروه دارای گروه خونی B یا O تقریبا پنجاه درصد بود. (همه‌ی افراد آنتی‌بیوتیک دریافت کردند تا باکتری پاکسازی شود).

این کشف پیشنهاد می‌دهد که یک واکسن هدفمند برای این پروتئین باکتریایی -که در گونه‌های زیادی از ای.کلای یافت می‌شود- می‌تواند موثر باشد. این واکسن نه تنها به مسافران بلکه به کودکان ساکن کشورهای در حال توسعه نیز که در آن جا عفونت‌های مکرر با سوتغذیه و عقب‌ماندگی در ارتباط است، کمک می‌کند. ای کلای تنها میکروبی نیست که می‌تواند منجر به اسهال شدید شود و در هر صورت رعایت بهداشت (شستن دست‌ها و تصفیه آب) هنوز بهترین دفاع است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید