انتشار این مقاله


سلول بنیادی به درمان عوارض سکته مغزی کمک می‌کند!

استخراج خون بندناف حدودا به ده نفر کمک کرده‌است بهبودی بیشتر از حد انتظار از سکته داشته باشند.

استخراج خون بندناف حدودا به ده نفر کمک کرده‌ است بهبودی بیشتر از حد انتظار از سکته داشته باشند. سکته زمانی اتفاق می‌افتد که رگ خونی مسدود شده و یا ترکیده، باعث عدم رسیدن مواد مورد نیاز به سلول‌های مغز و مرگ آن‌ها شود. Joanne Kurtzberg از دانشگاه Duke، کارولینای شمالی و همکارش مشتاق بودند بدانند که آیا با این روش خون تازه می‌تواند باعث درمان بخش‌های آسیب دیده مغز شود.

خون بندناف و سلول‌های بنیادی جنینی مد نظر قرار گرفته‌اند که آیا درمان مناسبی برای آلزایمر و دیگر بیماری‌ها هستند یا خیر. برای بررسی کارکرد بندناف برای درمان سکته، این تیم ده بیمار سکته‌ کرده بین سنین ۴۵ و ۷۹ را بکار گرفتند و به آن‌ها خون استخراج شده از بندناف نوزادان تازه به دنیا آمده تزریق کردند. این تزریق در ۳ الی ۱۰ روز بعد از تجربه سکته در فرد صورت می‌گرفت.

سه ماه بعد، همه‌ی ده بیمار داوطلب در صحبت، بینایی و حرکاتشان بهبود نشان دادند و زندگی روزانه‌شان تفات چشم‌گیری داشت.


مقاله مرتبط: ۷ توصیه‌ای که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سکته مغزی پیشگیری کنید


به گفته Kurtzberg نتایج باید با احتیاط گزارش شود چون گروه شاهدی نبوده است. گرچه، امتیاز شرکت کنندگان در تست برآورد ناتوانی بیشتر از حد نرمال بیماران سکته‌ای بوده است، که نشانگر یک تاثیر مثبت است. نتایج این داده‌ها با تحقیقات دیگری که در رابطه با تزریق خون بندناف انسان به خفاشی که سکته کرده بود، نیز همخوانی دارد. Kurtzberg می‌گوید: 

حیوانات بهبودی سریعتری داشتند و مناطق آسیب دیده مغزشان کمتر بود.

تحقیقات در حیطه حیوانات نشان داد سلول‌های بنیادی در بند ناف، مسئول تاثیرات درمانی بودند. سلول بنیادی مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که موجب رشد سلول‌های مغزی جدید و کاهش التهاب است.

بعد از سکته، بدن یک واکنش التهابی دارد که موجب آسیب بیشتر مغزی می‌شود. که با سرکوب آن، برخی مناطق آسیب دیده بهبود میابند.  این تیم به تازگی آزمایش بزرگتری که شامل ۱۱۰ بیمار می‌شود، ترتیب داده تا نتایج را تایید کند. نیمی از شرکت کنندگان تنها خون بندنافی دریافت می‌کنند درحالیکه به نیم دیگر دارونما می‌دهند.


مقاله مرتبط: برخی از روش‌های درمان سکته مغزی به بیماران ارائه نمی‌شود؛ علت چیست؟


گروه‌های دیگری نیز روی سلول درمانی سکته کار می‌کنند، که شامل: US Company SanBio نیز می‌شود و نشان داده است تزریق سلول بنیادی مغز استخوان مستقیما به مغز، باعث می‌شود بیمار بتواند دوباره راه برود.

Chris Sobey:

داروهای جدید برای سکته فوریتا مورد نیاز است. این یک مشکل بسیار بزرگ است، نه تنها باعث مرگ تعداد زیادی می‌شود، بلکه تعداد زیادی هم ناتوان می‌شوند.

درمان اصلی برای سکته داروی حل کننده‌ی لخته است که به رفع انسداد کمک می‌کند. با این حال، بیشتر مردم این درمان را دریافت نمی‌کنند زیرا باید تا پنج ساعت بعد سکته تزریق شود درحالیکه بیشتر بیماران تا مدتی متوجه این اتفاق نمی‌شوند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید