انتشار این مقاله


۷ توصیه‌ای که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سکته مغزی پیشگیری کنید

صرف‌نظر از سن یا سابقه خانوادگی، نباید فکر کنیم که سکته مغزی غیرقابل‌اجتناب است.

صرف‌نظر از سن یا سابقه خانوادگی شما، نباید فکر کنیم که سکته مغزی غیرقابل‌اجتناب است. در این متن چند روش پیشنهاد شده‌است که می‌توانید رعایت آن‌ها را از امروز آغاز کنید و از خود محافظت کنید.

سن، ما را به وقوع سکته مغزی حساس‌تر می‌کند، به همین شکل، داشتن یک مادر، پدر یا یکی دیگر از بستگان نزدیک که تجربه‌ی سکته مغزی را داشته است، نیز این احتمال را بالا می‌برد.

شما نمی‌توانید سال‌ها را به عقب برگردانید یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید؛ اما می‌توانید بسیاری از عوامل خطر سکته مغزی را کنترل کنید، با وجود این که از آن‌ها آگاه هستید. دکتر Natalia Rost، دانشیار نورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد و دستیار مدیر بخش خدمات سکته مغزی حاد در بیمارستان عمومی ماساچوست، می‌گوید:

دانش، قدرت است. اگر می‌دانید یک عامل خطر خاص، سلامتی شما را تخریب می‌کند و شما را به خطر بالاتر سکته مغزی مستعد می‌کند، می‌توانید اقداماتی را برای کاهش اثرات این خطر انجام دهید.

در اینجا هفت راه برای شروع کنترل این خطرات از امروز برای جلوگیری از سکته مغزی، قبل از این‌که سکته شانس حمله پیدا کند، وجود دارد:

۱. کاهش فشار خون

فشار خون بالا عاملی عظیم است و اگر آن را کنترل نکنید، خطر سکته مغزی را دو برابر و یا حتی چهار برابر می‌کند.

دکتر Rost می‌گوید:

فشار خون بالا، بزرگترین زمینه‌ساز عامل خطر سکته مغزی در مردان و زنان است. کنترل فشار خون و درمان آن در صورت افزایش، احتمالا بزرگترین تفاوت افرادی است که می‌توانند سلامت عروقی خود را فراهم کنند.

هدف ایده آل شما: حفظ فشار خون کمتر از ۱۳۵/۸۵. اما برای برخی، هدفی کم تهاجم‌تر (مانند ۱۴۰/۹۰) ممکن است مناسب‌تر باشد.

چگونگی دستیابی به آن: کاهش نمک در رژیم غذایی تا حداکثر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز (حدودا نصف یک قاشق چای‌خوری). از مصرف مواد غذایی با کلسترول بالا مانند برگرها، پنیر و بستنی اجتناب کنید. روزانه ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزی مصرف کنید. دو تا سه بار در هفته ماهی سرو کنید و روزانه چندین بار از دانه‌های کامل و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. بیشتر تمرین کنید، در صورت امکان حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت در روز و بیشتر. اگر سیگار می‌کشید، ترکش کنید.
در صورت نیاز، داروهای فشار خون را مصرف کنید.


مقاله مرتبط: ۷ اشتباهی که باعث افزایش فشار خون می‌شوند


۲. از دست دادن وزن

چاقی، و همچنین عوارض مرتبط با آن (از جمله فشار خون بالا و دیابت)، شانس شما را برای رخداد سکته مغزی افزایش می‌دهد. اگر اضافه وزن دارید، حتی اگر به میزان کمی مانند ۱۰ پوند وزن خود را کم کنید، می‌تواند تاثیری واقعی بر خطر سکته مغزی داشته‌باشد.

هدف شما: ممکن است شاخصِ ایده‌آل توده بدنی (BMI) که مساوی با ۲۵ یا کمتر از آن است، برای شما واقع‌بینانه نباشد. برای ایجاد استراتژی کاهش وزن شخصی با پزشک خود مشورت کنید.

چگونگی دستیابی به آن: سعی کنید حداکثر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز بخورید؛ (بسته به سطح فعالیت و BMI فعلی خودتان). میزان تمریناتی که شما با فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، گلف و یا بازی تنیس و فعالیت هایی را که در بخشی از روز انجام می‌دهید، افزایش دهید.


مقاله مرتبط: کاهش وزن را به یک تفریح خانوادگی تبدیل کنید!


۳. تمرین بیشتر

ورزش به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک می‌کند، اما به عنوان یک کاهش‌دهنده‌ی سکته مغزی مستقل نیز عمل می‌کند.
هدف شما: تمرین با شدت متوسط و حداقل ۵ روز در هفته

چگونگی دستیابی به آن: هر روز صبح بعد از صبحانه، در محله خود پیاده‌روی کنید. با دوستان خود به باشگاه تناسب اندام بروید. وقتی ورزش می‌کنید، به سطحی می‌رسید که به سختی نفس می‌کشید، اما هنوز می‌توانید صحبت کنید. هر موقع توانستید، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. اگر ۳۰ دقیقه متوالی برای تمرین نداشته‌باشید، آن را چندین بار در روز به جلسات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای تفکیک کنید.


مقاله مرتبط: چگونه شروع به ورزش کردن کنیم؟


۴. در صورت مصرف الکل، اعتدال و میانه‌روی را رعایت کنید

نوشیدن مقدار کمی الکل ممکن است خطر وقوع سکته مغزی را کاهش دهد.
دکتر Rost می‌گوید:

مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما حدود یک نوشیدنی در روز داشته‌باشید، ممکن است خطر را کاهش دهد. وقتی شروع به مصرف بیش از دو نوشیدنی در روز می‌کنید، خطر به شدت بالا می‌رود.

هدف شما: الکل مصرف نکنید و یا میانه‌رو باشید.

چگونگی دستیابی به آن: روزانه بیش از یک لیوان الکل مصرف نکنید. شراب قرمز را اولین انتخاب خود قرار دهید، زیرا حاوی resveratrol است که به نظر می‌رسد از قلب و مغز محافظت می‌کند. اندازه‌ی سهم خود را ببینید. یک نوشیدنی با سایز استاندارد، یک لیوان شراب ۵ اونسی، آبجوی ۱۲ اونس یا یک لیوان مشروب الکلی ۱.۵ اونسی است.


مقاله مرتبط: حتی مصرف الکل متعادل نیز خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد


۵. فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید

فیبریلاسیون دهلیزی، شکلی از ضربان قلب نامنظم است که باعث ایجاد لخته‌هایی در قلب می‌شود. سپس لخته‌ها می‌توانند به مغز بروند و باعث سکته مغزی شوند.

دکتر Rost می‌گوید:

فیبریلاسیون دهلیزی تقریبا پنج برابر خطر سکته مغزی را به دوش می‌کشند و باید جدی گرفته‌شود.

هدف شما: اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، آن را درمان کنید.

چگونگی دستیابی به آن: اگر علائمی از قبیل تپش قلب یا تنگی نفس داشته‌باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد یک داروی ضد انعقاد (رقیق‌کننده خون) مانند وارفارین (کوآمیدین) یا یکی از داروهای ضد انعقادی جدیدتر که مستقیما عمل می‌کنند، جهت کاهش خطر سکته مغزی از فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کنید. پزشکان می‌توانند شما را از طریق این درمان راهنمایی کنند.


مقاله مرتبط: پزشکان دریافتند: فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم


۶. درمان دیابت

داشتن قند خون بالا باعث آسیب عروق خونی در طول زمان می‌شود که احتمال تشکیل لخته را در داخل آن‌ها افزایش می‌دهد.
هدف شما: قند خون خود را تحت کنترل داشته‌باشید.

چگونگی دستیابی به آن: قند خونتان را تحت نظر پزشک کنترل کنید و از رژیم غذایی، ورزش و دارو برای حفظ قند خون در محدوده‌ی توصیه شده، استفاده کنید.


مقاله مرتبط: گزینه‌های جدید درمان دیابت نوع ۲


۷. ترک سیگار

سیگار کشیدن با چندین روش مختلف، تشکیل لخته را تسریع می‌کند. خون شما غلیظ‌تر می‌شود و مقدارِ پلاک تشکیل‌شده در شریان‌ها را افزایش می‌دهد.
دکتر Rost می‌گوید:

همراه با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از قوی ترین تغییرات شیوه‌ی زندگی است که به شما کمک می‌کند تا به میزان قابل توجهی خطر سکته مغزی را کاهش دهید.

هدف شما: ترک سیگار

چگونگی دستیابی به آن: در مورد مناسب‌ترین راه برای ترک سیگار، با پزشک خود مشورت کنید. از لوازم کمکی ترک سیگار مانند تکه‌ها یا قرص‌های نیکوتین، مشاوره یا دارو استفاده کنید. تسلیم نشوید! بیشتر افراد سیگاری به چندین تلاش برای ترک کردن نیاز دارند. هر تلاش را به عنوان قدمی که شما را به شکست موفقیت‌آمیزِ این عادت نزدیک می‌کند، ببینید.


مقالات مرتبط: 

بهترین راه‌ها برای ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید

کرم‌های کوچک، سرنخ‌های جدیدی در مورد سختی ترک سیگار!


سکته را خیلی زود تشخیص دهید.
بسیاری از افراد علائم سکته مغزی را نادیده می‌گیرند؛ چرا که آن‌ها سؤال می‌کنند که آیا علائم آن‌ها واقعی هستند. دکتر Rost توصیه می‌کند که اگر هر گونه علائم غیرمعمولی داشته باشید، منتظر نمانید. به بدن خود گوش دهید و به غرایز خود اعتماد کنید. اگر چیزی نامناسب است، به موقع کمک تخصصی را دریافت کنید.
انجمن ملی سکته مغزی، واژگان مخفف آسانی را برای کمک به یادآوری نشانه‌های سکته مغزی ایجاد کرده‌است. این تصویر را بردارید و برای رجوع آسان‌تر، آن را روی یخچال بچسبانید.

منبع: انجمن ملی استروک

سایر علائم سکته مغزی شامل موارد زیر است:

⭕ ضعف در یک طرف بدن
⭕ بی حسی صورت
⭕ سردرد غیر معمول و شدید
⭕ از دست دادن بینایی
⭕ بی‌حسی و گزگز
⭕ راه رفتن به طور لرزان و بی‌ثبات

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید