انتشار این مقاله


چه رفتارهایی باعث از دست دادن دوستان می‌شود؟

در این مقاله ۷ اشتباه رایجی را که به راحتی می‌تواند مسیر آغاز دوستی را با ناهمواری‌هایی روبه رو سازد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چگونه می‌توانیم چیزهای کوچکی را که در یک رابطه‌ی دوستی ناخوشایند هستند، قبل از شروع دوستیمان از خود دور سازیم؟

نوشته شده توسط:  Andrea Bonior

هنگامی که با زنان (و یا مردان) در مورد مشکلاتی که گاهی اوقات در برقراری رابطه‌ی دوستی با آن‌ها روبه رو می‌شوند صحبت می‌کنم، معمولا می‌شنوم که همیشه این جلسات ملاقات، چندان هم سخت نیستند، بلکه این موقعیت‌ها و حضور در این جلسات می‌تواند آغاز کننده‌ی یک رابطه‌ی شبیه به دوستی باشد.


مقاله‌ی مرتبط: داشتن دوست در کودکی و سلامتی در آینده


شما چگونه باب دوستی و آشنایی را با فردی آغاز می‌کنید؟ چگونه شما با فردی که در باشگاه با او صحبت کرده‌اید دوست می‌شوید؟ و چرا برخی از دوستی‌ها علیرغم تلاش‌های خوب شما هرگز شکل نمی‌گیرند؟!

بعضی از موانع بارها و بارها سر راه ما ظاهر می‌شوند، به خصوص در مورد رفتارهای رایجی که ما بدون تفکر درگیر انجام دادن آن‌ها هستیم اما برخی از این اشتباهات ممکن است رابطه‌ی دوستی را دچار تزلزل و فرپاشی سازد.

در این مقاله ۷ اشتباه رایجی را که به راحتی می‌تواند مسیر آغاز دوستی را با ناهمواری‌هایی روبه رو سازد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

۱. سوال نپرسیدن و پیگیری نکردن

مثل درگیر شدن در برخی از صحبت‌های کوتاه تکراری! شما فردی را در اکثر اوقات مشاهده می‌کنید اما هرگز با او مدام در رابطه با آب و هوای گذشته بحث نمی‌کنید (که، اجازه بدهید حدس بزنم که این فرد اگر چنین کاری را بکند به حتم فردی دیوانه است!) اما از خودتان بپرسید؛ آیا شما واقعا نسبت به زندگی شخصی طرف مقابلتان با پرسیدن سوالاتی، خود را علاقه‌مند نشان داده‌اید؟ (البته نه در حد یک فرد فضول!) و توجه کافی به به پاسخ‌های او نشان داده‌اید؟ اگر شما مجالی برای صحبت در مورد خودشان به فرد مقابلتان نمی‌دهید، به احتمال قوی شما یک رابطه‌ی بسیار ساده و بی‌آلایشی دارید. سوال بپرسید، در عکس العمل‌هایتان خود را به معنای واقعی کلمه مشتاق نشان دهید و موضوع مورد بحثتان را در برخورد بعدی با آن فرد پیگیری کنید. فقط پس از انجام این کار شما می‌توانید پایه‌ی یک رابطه‌ی دوستی صحیح و متناسب با خود را بنا نهید.

۲. اجازه دادن به تفسیر اشتباهاتتان توسط دیگران 

شما شوخی‌ای کرده‌اید که نباید می‌کردید، پاسخ دادن به تلفن مهمی را فراموش کرده‌اید که نباید می‌کردید…

گاهی اوقات زمانی که شکل‌گیری دوستی در مراحل اولیه‌ی خود می‌باشد، انجام دادن یک حرکت نابجا می‌تواند تاوان سنگینی با خود به همراه داشته باشد اما در این‌جا، مهم چگونگی مدیریت شما با این اشتباه است نه خود اشتباه! با عذرخواهی مخصوص، خوشایند و تلاش واقعی شما برای جلوگیری از بروز دوباره‌ی این اشتباه، معمولا دوستی به مسیر درست خود رهنمون می‌شود. آیا از انجام این عذرخواهیتان احساس خجالت و شرم می‌کنید؟! داشتن چنین حالتی می‌تواند دوستی را سریع‌تر از اشتباهی که انجام داده‌اید از بین ببرد!

۳. بی‌برنامگی و یا تحمیل خواسته‌های خود بر دیگران

برنامه‌ریزی می‌کنید که بعد کلاستان، دوست خود را به یک نوشیدنی دعوت کنید یا بعد از اتمام کارتان با همکارتان به جایی بروید اما شاید شما این طرح را با رضایت خاطر خود چیده‌اید و ممکن است حتی لحظه‌ای بعد از زمانی که در نظر گرفته‌اید را هم منتظر نمانید! دوستی‌ها هنگامی که هر دو طرف برنامه‌های خاص خود را به همان اندازه آسان و قابل انجام باشد ترتیب دهند، شکوفا می‌شود. اصرار بر پارامترهای سختگیرانه‌ی خود، شما را در نظر فرد مقابلتان فردی کم ارزش جلوه خواهد داد و باعث خواهد شد که آن‌ها فکر کنند برقراری ارتباط با شما نیاز به تلاش زیادی دارد!

۴. تلاش زیاد در تایید کردن خود

این حالت نوعی برانگیختگی قابل فهم است. در دوستی‌هایی به قدمت چندین ساله، سعی در تحسین فضیلت خود می‌تواند برای مخاطب غیرقابل تحمل باشد! به یاد داشته باشید؛ تحقیقات نشان می‌دهد که ما تمایل داریم افرادی را دوست بداریم که کاستی‌ها و آسیب‌پذیری‌های خود را برایمان نمایان ساخته‌اند. تعریف و تمجید‌های بی‌مورد از خود و به اصطلاح هندوانه زیر بغل خود قرار دادن می‌تواند شما را به حالتی از فضای رقابتی وارد کند که بیشتر مناسب رویارویی با دشمنانتان است تا یک فضای دوستانه و صمیمانه!

۵. سلب کردن اطمینان 

ممکن است به شما حس افتخار و غروری دست دهد که در مورد دوستتان خبرهای دست اول و داغی در اختیار دیگران قرار می‌دهید؛ گاهی هم حتی ممکن است واقعا به این هم فکر نکنید که گفتن این خبرها چقدر می‌تواند حساس باشد و نباید آن‌ها را به افراد دیگر بگویید. در هر صورت، شما با انجام این کار بنای اعتماد و صمیمیت مورد نیاز برای ایجاد یک رابطه‌ی واقعی را از هم فروپاشیده‌اید.


مقاله‌ی مرتبط: ۷ نشانه‌‌ی اینکه زمان قطع رابطه با دوستتان رسیده است!


۶. شایعه سازی‌های افراطی

بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند هرگونه صحبت کردن در مورد دیگران کاری بد محسوب می‌شود. دقت کنیم که باید از قضاوت در مورد حرف‌های اشخاصی که سخنان دیگران را معیاری برای زندگی خودشان قرار می‌دهند و بیشتر عمر خودشان را، در حال گذران و سنجیدن رفتار دیگران هستند بسیار مراقب باشیم. از نظر من حرف‌های آن‌ها کاملا واهی و غیر واقعی می‌باشد. گاهی اوقات بحث در مورد دیگران می‌تواند به عنوان یک نوع برچسب اجتماعی برای کمک به ساختن یک جامعه تاثیرگذار باشد و همیشه هم اینگونه نیست که ما با صحبت کردن در مورد دیگران، بدخواه آن‌ها باشیم اما مسلما برخی از شایعات می‌توانند واقعا زهرآگین باشند. وقتی مدام، به طور مستقیم و غیرمستقیم، درباره‌ی دیگران صحبت می‌کنید این کار فقط سبب می‌شود دوست جدیدتان شگفت زده شود که شما چقدر پشت سرِ فرد دیگری که در آن‌جا حضور ندارد صحبت کرده‌اید.

۷. موضوع بحث

بهترین دوستان، همدل، مشتاق و حساس به نیازهای دوستان خود هستند. عدم توانایی در بروز آنچه که می‌خواهیم بگوییم می‌تواند برقراری ارتباط سازنده‌ را به کابوس بزرگی برای ما بدل سازد. گوش بدهید. مشاهده کنید. ارتباط چشمی برقرار کنید. به زبان بدن توجه کنید و به درستی عکس العمل نشان دهید. گاهی اوقات ما درمورد آنچه که می‌خواهیم به دوست جدید خود بگوییم بسیار سردرگم می‌شویم و فراموش می‌کنیم که همه‌ی آن‌ها بستگی به چیزی دارد که ما از آن‌ها در وهله‌ی اول می‌شنویم.


مقاله‌ی مرتبط: ۸ حرکت زبان بدن که می‌تواند دردسرساز باشد!


پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید