انتشار این مقاله


مصرف پروتئین بعد از کاهش وزن ممکن است احتمال ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد

افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش میزان چربی کبد و کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. این مطالعه پیش از چاپ در مجله فیزیولوژی آمریکا – غدد و متابولیسم منتشر شده است. NAFLD ( گاهی اوقات به عنوان “کبد چرب” نام می‌برند) زمانی […]

افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش میزان چربی کبد و کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. این مطالعه پیش از چاپ در مجله فیزیولوژی آمریکا – غدد و متابولیسم منتشر شده است.

NAFLD ( گاهی اوقات به عنوان “کبد چرب” نام می‌برند) زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از ۵ درصد کل وزن کبد از بافت چربی تشکیل شده است. چربی بیش از حد در کبد می‌تواند منجر به زخم شود، که ممکن است خطر سرطان کبد یا نارسایی کبدی را افزایش دهد. افراد مبتلا به NAFLD بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال بیشتری دارند که به  NAFLD مبتلا شوند. در واقع ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ همچنین دارای کبد چرب هستند. چاقی همچنین عامل اصلی خطر NAFLD است.

مطالعات قبلی نشان داده است که مکمل پروتئین کوتاه مدت باعث کاهش میزان چربی در کبد می‌شود، اما مطالعات کمی در مورد اثرات دراز مدت پروتئین در NAFLD انجام شده است. محققان یک مطالعه دو ساله برای تعیین اثر طولانی مدت پروتئین غذایی بر روی یک کبد چرب پس از کاهش وزن انجام دادند. این مطالعه بخشی از پیش مطالعه ای است که هدف آن شناسایی الگوی زندگی پرطرفدار برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ در جمعیت افراد دارای اضافه وزن یا چاق پیش دیابت است.

بیست و پنج داوطلب بالغ – که ۱۵ نفر آنها قبلا با NAFLD تشخیص داده شده – در هشت هفته رژیم کم کالری شرکت کردند تا ۸٪ از وزن بدنشان را از دست بدهند. پس از کاهش وزن، داوطلبان جهت حفظ وزن خود به مدت دو سال و به دنبال رژیم متوسط ​​یا پروتئینی با میانگین ۰.۸ تا ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (۲.۲ کیلوگرم) قرار گرفتند. تیم تحقیقاتی نمونه های خون و ادرار را گرفته و اسکن بدن را برای بررسی میزان چربی کبد و میزان پروتئین حذف شده از بدن داوطلبان در سه فاز: شروع دوره نگهداری وزن و دوباره شش ماه و سپس دو سال بعد انجام دادند.

پس از دو سال حفظ وزن خود، افزایش پروتئین غذایی با کاهش میزان چربی کبد در داوطلبان همراه بود. علاوه بر این، بیش از نیمی از شرکت کنندگان که قبلا با NAFLD تشخیص داده شده بودند، دیگر کبد چرب نداشتند.

محققان نوشتند: “این یافته ها بر پیامدهای بالینی و منافع بالقوه افزایش مصرف پروتئین پس از کاهش وزن برای افراد مبتلا به NAFLD در معرض خطر ابتلا به دیابت تاکید می‌کنند.”

ارسلان رنجبر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید