انتشار این مقاله


درمان سرطان این‌بار به کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به نام Revolver چگونگی گسترش سرطان و مقاومت آن در برابر درمان را آشکار کرده است.

هوش مصنوعی به نام Revolver چگونگی گسترش سرطان و مقاومت آن در برابر درمان را آشکار کرده است. به کمک این تکنولوژی پزشکان با مراحل پیشرفت سرطان آشنا شده و می‌توانند با دانستن مرحله‌ی بعدی بیماری جلوی آن را بگیرند. به نظر می‌رسد داریم به درمان سرطان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.

آندرهآ سوتوریوا از مؤسسه‌ی تحقیقاتی سرطان لندن و محقق ارشد پروژه‌ی Revolver می‌گوید:

در صورت اقدام به موقع، سرطان درمان‌پذیر خواهد بود. برای حل این مسئله باید حداقل یک قدم از بیماری جلوتر باشیم.

به کمک Revolver تیم سوتوریوا قدم‌های کلیدی پیشرفت سرطان را شناسایی کرده‌اند. این تیم به کمک داده‌های بیماران متعدد شجره‌نامه خانوادگی طراحی کرده و چگونگی پیشرفت سرطان و موتاسیون‌هایی که معمولا باعث ایجاد سرطان خواهند شد را شناسایی می‌کند. شجره‌نامه‌های سرطان پیشین تنها مربوط به نمونه‌های یک بیمار بود. اما چون موتاسیون‌های سرطان رندوم و متعدد هستند، موارد مهم می‌تواند در پس‌زمینه موتاسیون‌های بی‌خطر پنهان بماند و در آنالیز تشخیص داده نشود.


حتماً بخوانید: باور های غلط در مورد سرطان: از مواد غذایی تا وای فای


Revolver متشابها اطلاعات داده‌های موتاسیون ۱۷۸ بیمار، شامل ۷۶۸ نمونه‌ی توموری و ۴ نوع سرطان –روده، ریه، پستان و کلیه- را آنالیز می‌کند. به کمک این راهکار مراحل کلیدی پیشرفت سرطان از پس موتاسیون‌های خوش‌خیم آشکار شدند. به عنوان مثال؛ سه موتاسیون ژنی نقشی کلیدی در بدخیم شدن پولیپ خوش‌خیم کولون دارند اما تا کنون هر ۳ با هم در یک بیمار وجود نداشته‌اند.  برخلاف این یافته، Revolver با بررسی پروفایل ژنتیکی ۹۵ بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال، این ۳ جهش را عاملی کلیدی تشخیص داد. این تکنولوژی جهش‌های ژنتیکی اصلی در پیشرفت سرطان‌های ریه، پستان و کلیه را نیز به درستی شناسایی کرده بود.

رابرت گتنبای از مرکز سرطان Moffit در تامپا فلوریدا، محقق بررسی درمان پروستات بر اساس نظریه بازی می‌گوید:

دانستن تکامل درون توموری قدمی اساسی برای درمان سرطان است. تیم تحقیق متدهای پیچیده‌ای را برای محقق کردن این هدف کنار یکدیگر منظم کرده، من به آینده‌ی این تکنولوژی امیدوار هستم.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید