انتشار این مقاله


اگر می‌خواهید بیشتر عمر کنید این ورزش را انجام دهید

افرادی که ورزش‌های گروهی کار می‌کنند نسبت به افرادی که ورزش‌های انفرادی انجام می‌دهند، برتری دارند.

محققان بر این عقیده اند که هر نوع ورزش برای سلامتی شما مفید خواهد بود. مطالعه جدید حاکی از این است که افرادی که ورزش‌های گروهی کار می‌کنند نسبت به افرادی که ورزش‌های انفرادی انجام می‌دهند، برتری دارند.

براساس مقاله منتشر شده در روز سه شنبه در Mayo Clinic Proceedings، روابط اجتماعی مانند ورزشهای تیمی می‌تواند باعث فوایدی در زمینه فعالیت‌های فیزیکی شود. این فعالیت‌ها بیشتر از فعالیت‌های انفرادی، می‌تواند به سال‌های عمر شما بیفزاید. تنیس، بدمینتون، فوتبال نسبت به دوچرخه سواری، شنا، دو و ژیمناستیک، برای طول عمر سودمندتر هستند.


بیشتر بخوانید: با انجام چه ورزش‌هایی در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ زندگی، سرعت پیری کاهش می‌یابد؟


 دکتر James O’Keefe متخصص قلب در موسسه قلب Luke’s Mid آمریکا می‌گوید:

برای سلامت ذهنی و جسمی و افزایش طول عمر، ارتباطات اجتماعی تنها‌ترین عامل برای داشتن یک زندگی طولانی، سالم و شاد است. اگر شما علاقمند تاثیر ورزش بر افزایش عمر و حفظ سلامتی‌تان هستید، شاید مهمترین شکل فعالیت ، داشتن فردی برای هم بازی بودن در فعالیت‌ها است!

 این مطالعه براساس اطلاعات حاصل از ۸,۵۰۰ نفر در شهر کوپنهاگن در موسسه قلب آمریکا، در مطالعه تاثیر ورزش بر افزایش عمر انجام گرفت. همه این افراد سفید پوست بودند و هیچکدام سابقه‌ی بیماری قلبی، سکته و سرطان را نداشتند؛ در نتیجه نتایج به این جمعیت کوچک محدود شد. آن‌ها پرسش نامه جامع سلامت و سبک زندگی را تکمیل کردند. این پرسش نامه که شامل سوالاتی درباره نوع و میزان فعالیت‌های فیزیکی بود، در طول ۲۵ سال مورد بررسی قرار گرفت و در این زمان ۴,۵۰۰ نفر فوت کردند.

بسیاری از شرکت کنندگان هر هفته گزارش انجام فعالیت‌های متعدد فیزیکی را می‌دادند. از آن‌ها خواسته شد، از بین آن‌ها، ورزشی را به عنوان اصلی‌ترین شکل فعالی‌شان انتخاب کنند. محققان به کمک پاسخ این سوال، ارتباط بین افزایش طول عمر و فاکتور‌هایی مانند زمینه اجتماعی اقتصادی، تحصیلات و میزان مصرف مشروبات الکلی را بررسی کردند.

به کمک این مطالعه، محققان ارتباطی آشکار بین ورزش‌های گروهی و افزایش عمر یافتند. آن‌ها یافتند در مقایسه با افراد کم تحرک، افرادی که تنیس را به عنوان ورزش اصلی انتخاب کرده اند، می‌توانند ۹.۷ سال به طول عمر خود بیفزایند. این عدد در مورد بدمینتون ۶.۲ سال، فوتبال ۴.۷ سال، دوچرخه سواری ۳.۷ سال، شنا کردن ۳.۴ سال، دویدن ۳.۲ سال، کلیستنیکس (یکی از زیر شاخه‌های ورزش آمادگی جسمانی است) ۳.۱ سال، فعالیت‌های باشگاهی ۱.۵ سال، گزارش شد.

مدت زمانی که افراد زمان خود را صرف این این فعالیت‌ها می‌کردند، بسیار متفاوت بود؛ ولی مدت زمان به طور جدی بر روی افزایش طول عمر تاثیر نداشت. افرادی که تنیس را به عنوان ورزش اصلی برگزیده بودند، هر هفته ۵۲۰ دقیقه به فعالیت فیزیکی مشغول بودند و ۱۰۰ دقیقه از این زمان صرف بلند کردن راکت می‌شد. در ضمن همانطور که گفته شد، در این میان باشگاه‌های ورزشی سلامت، کمترین تاثیر را بر روی افزایش طول عمر داشتند؛ ولی رفتن به باشگاه به عنوان بیشترین فعالیت ورزشی گزارش شد؛ تقریبا ۶۰۰ دقیقه در مجموع و ۱۵۰ نفر از این افراد زمان خود را در باشگاه‌ها سپری کردند.

بسیاری از مطالعات در مورد تاثیر ورزش بر افزایش عمر وجود ارتباط بین روابط اجتماعی و سلامت خوب را تایید کردند؛ برای مثال در مقاله جدیدا منتشر شده در The Lancet، این  نتیجه منتشر شد که ورزش‌های گروهی بهترین فعالیت فیزیکی برای سلامت ذهن هستند. به عقیده O’Keefe، ورزش‌های گروهی لذت بخش‌تر از فعالیت‌های انفرادی هستند. این ورزش‌ها برای افزایش سلامت ذهن مفید هستند و می‌توانند منجر به پایبندی طولانی مدت به یک ورزش خاص می‌شوند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند ورزش‌های متوسط نسبت به ورزش‌های سختی مانند دویدن برای افزایش طول عمر، بهتر هستند. ورزش‌های شدید در طولانی مدت برای بدن مضرر خواهند بود.

O’Keefe می‌گوید:

وقتی تلاش می‌کنیم با ورزش ضربان قلبتان را بالا نگه داریم، هنوز برایتان لذت بخش است؛ ولی هنگامی که مشغول بازی‌هایی مانند بسکتبال و گلف هستید، همچنان مانند قبل آرام و شاد نخواهید بود. تنیس در نقطه‌ی بالاتری قرار می‌گیرد؛ چون این ورزش به شدت با فعالیت همراه است. در کنار ورزش، این طبیعی‌ترین راه برقراری ارتباط با افراد است. مطالعات هنوز نتوانسته اند به طور کامل دلیلی باشند بر این که افراد ثروتمند‌تر و با تحصیلات بهتر و سالم‌تر برای بازی تنیس محتمل‌تر هستند.

براساس یافته‌های مطالعات، فعالیت‌هایی مانند دو و وزنه برداری می‌توانند برای سلامتی سودمند‌تر باشند و زندگی شما را توسعه دهند. این فواید از افزایش توان تا سلامت قلبی عروقی را شامل می‌شوند. به عقیده‌ی O’Keefe، برای فواید احتمالی بیشتر، افرادی که به باشگاه می‌روند، بهتر است به منظور برقراری ارتباط بهتر با دیگران فعالیت‌های دیگری نیز انجام دهند.

 


بیشتر بخوانید: ورزش کردن چگونه قلب شما را جوان نگه می‌دارد؟


O’Keefe معتقد است:

انجام دادن هر نوع فعالیتی بهتر از ورزش نکردن است. وقتی با انجام دادن فعالیت ورزشی با دیگران نیز ارتباط برقرار می‌کنیم، فواید چندین برابر می‌شود؛ چون نه تنها دارای فواید اسکلتی عضلانی و قلبی عروقی هستند، بلکه منجر به برقراری ارتباط عاطفی نیز با دیگران می‌شوند که بسیار مهم است.

O’Keefe به عنوان کسی که به شخصه دویدن و وزنه برداری را جز برنامه خود قرار داده بود، می‌گوید طبق نتایج مطالعات تاثیر ورزش بر افزایش عمر رفتار خود را تغییر داده است. او و خانواده‌اش بدمینتون را برگزیدند. او ادعا می‌کند، ممکن نیست بدون احساس دوباره کودکی بدمینتون بازی کنید! این بازی، لذتی خالص است.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید