انتشار این مقاله


آیا مشکلی دارد که از ویتامین‌ های پیش زایمانی استفاده کنم درحالی که باردار نیستم و قصد بارداری هم ندارم؟

شما ممکن است وسوسه شوید تا به خاطر ادعا‌های اثبات نشده‌ای که می‌گویند این ویتامین‌ها موجب بهبودی ضخامت مو و قدرت ناخن‌ها می‌شوند، از این ویتامین‌ها استفاده کنید. اما، در صورتی که باردار نیستید و برنامه‌ای هم برای باردار شدن ندارید، سطح بالای برخی مواد مغذی در طول زمان زیاد عملاً بیشتر از اینکه برایتان […]

شما ممکن است وسوسه شوید تا به خاطر ادعا‌های اثبات نشده‌ای که می‌گویند این ویتامین‌ها موجب بهبودی ضخامت مو و قدرت ناخن‌ها می‌شوند، از این ویتامین‌ها استفاده کنید. اما، در صورتی که باردار نیستید و برنامه‌ای هم برای باردار شدن ندارید، سطح بالای برخی مواد مغذی در طول زمان زیاد عملاً بیشتر از اینکه برایتان مفید باشد، مضر خواهد بود.

ویتامین‌های پیش از زایمان برای زنان باردار و یا زنان با قصد بارداری و همچنین زنان شیرده به صورت ویژه‌ای با تاکید بر موارد زیر فرمول بندی شده‌اند:

  • اسید فولیک (B۹)

پیشنهاد می‌شود برای کاهش احتمال تولد نوزاد با نقص لوله‌ی عصبی، مادر باردار روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میگروگرم فولات یا اسید فولیک از طریق رژیم غذایی خود یا مکمل‌ها دریافت کند. سایر افراد بالغ سالم -شامل زنان و مردان- روزانه فقط ۴۰۰ میکروگرم از آن را نیاز دارند. با وجود این که نادر است، دریافت زیاد فولیک اسید ازطریق مصرف مکمل، می‌تواند علائم کمبود ویتامین B۱۲ را مخفی کند و موجب تاخیر در تشخیص و درمان شود.

قرص فولیک اسید

 

  • آهن

میزان دریافت توصیه شده‌ی آهن در طول بارداری ۲۷ میلی‌گرم در روز است. زنان ۱۹-۵۰ ساله که باردار نیستند روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند و زنان بالای ۵۰ سال و تمام مردان بالغ، روزانه ۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند سمی باشد  چون می‌تواند در بدن شما به آرامی ذخیره شود که می‌تواند موجب یبوست، حالت تهوع، استفراغ، اسهال ودرحالت شدید موجب مرگ شود.


بیشتر بخوانید:


  •  کلسیم

زنان بالغ باردار و زنان و مردان سالم ۱۹-۵۰ ساله، همگی ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز کلسیم نیاز دارند. زنان و مردان بالای ۵۰ سال به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز باید مصرف کنند؛ چون ویتامین‌های پیش زایمانی به عنوان مکمل رژیم غذایی شما در نظر گرفته شده‌اند، فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارند. اگر شما برای تامین نیاز های کلسیم خود به آنها تکیه کنید، ممکن است به میزان کافی کلسیم دریافت نکنید که موجب افزایش ریسک پوکی استخوان و سایر مشکلات بهداشتی خواهد شد.

در کل، اگر شما رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، مصرف مولتی ویتامین‌ها (از هر نوعی) ضروری نخواهد بود.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *