انتشار این مقاله


متخصصان، مرگ‌ و میر سرطان را در سال جاری نزدیک ۱۰ میلیون نفر پیش‌بینی کرده‌اند

طبق برآورد‌های جدید آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان امسال سرطان حدود ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ خواهد کشید.

طبق برآورد‌های جدید آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، که از شاخه‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) است، امسال سرطان حدود ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ خواهدکشید.

گزارش IARC که در (CA (Cancer Journal for Clinician منتشر شد، بر اساس اطلاعات میزان بروز سرطان، در ۱۸۵ کشور جهان بود. محققان تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۱۸، ۱۸.۱میلیون مورد تشخیص جدید و ۹.۶‌میلیون مورد مرگ‌ و میر سرطان گزارش خواهدشد. با استناد به ارقام و آمار طی ۶سال گذشته افزایش چشمگیری در میزان تشخیص و مرگ‌ و میر سرطان (که به ترتیب ۱۴.۱ و ۸.۲میلیون بود) دیده می‌شود که نشان دهنده پیری و جمعیت روبه رشد جهان است. براساس گزارش از هر ۸مرد و از هر ۱۱زن یک نفر به علت سرطان فوت خواهندکرد.

طبق گزارش، امسال در سراسر دنیا بیشترین آمار ابتلا (۲.۱میلیون) و مرگ‌ و میر سرطان (۱.۸میلیون) هردو مختص سرطان ریه بوده. هنوز هم سرطان دربین مردان شایع‌تر است (حدود ۱.۳میلیون مورد در مردان در سال جاری درمقایسه با حدود ۷۲۵۰۰۰مورد در زنان). ولی IARC اعلام کرده است که سرطان ریه درمیان زنان به صورت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است به خصوص در کشور‌هایی که کمپین‌های ممنوعیت سیگارکشیدن در اماکن عمومی، هنوز برگزار نشده است. اما حتی امروزه در جوانان آمریکا، زنان بیش از مردان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند که به نظر می‌رسد جدا از مقوله سیگار کشیدن است.

پس از سرطان ریه، شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان‌های سینه، روده‌بزرگ، پروستات و معده هستند. طبق اظهار نظر محققان، انتظار می‌رود در ۲۰۱۸ تنها ۲.۱میلیون مورد تشخیص سرطان سینه گزارش شود؛ درحالی که، با درمان موثر (حداقل در کشور‌های پیشرفته) مرگ و میر به طور متوسط باید به ۶۲۷۰۰۰نفر کاهش یابد.


بیشتر بخوانید:


داده‌ها نشان می‌دهند که نوع و شیوع سرطان به طور قابل ملاحظه‌ای به جغرافیا و توسعه اجتماعی-اقتصادی بستگی دارد. نزدیک به نیمی از موارد جدید تشخیص سرطان و بیش‌ از نیمی‌ از مرگ‌ و میر سرطان در آسیا، که ۶۰% از جمعیت جهان در آن زندگی می‌کنند، رخ می‌دهد. درهمین حال آفریقا با اینکه فقط ۵.۸% از موارد سرطان در کل جهان را شامل می‌شود اما ۷.۳% مرگ‌ و میر را دارد که بخشی به علت پیش‌آگهی ضعیف بیماری و بخش دیگر به علت کمبود دسترسی به مراقبت در بسیاری از مناطق است.

هرچه کشور‌های بیشتری درسراسر جهان توسعه می‌یابند بروز سرطان‌های مرتبط با عوامل سبک زندگی، مانند سرطان روده‌بزرگ که ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی دارد، در حال افزایش است. درحالی که، بروز سرطان‌های مرتبط با فقر و بیماری در حال کاهش‌‌اند. برای مثال سرطان دهانه رحم، که اغلب ناشی از پاپیلوماویروس انسانی است، به علت اقدامات غربالگری بهتر و واکسیناسون در بسیاری از جمعیت‌ها کاهش یافته است.

نویسندگان بیان می‌کنند که اثرات مخرب سرطان، بر اهمیت انتخاب سبک زندگی سالم تاکید می‌کند. بااینکه هیچ روش قطعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان وجود ندارد، محققان بر این باور‌اند که بیش از ۴۰% از موارد جدید سرطان، به طور بالقوه قابل پیشگیری‌اند؛ با به حداقل رساندن فاکتورهای زیست‌محیطی و رفتاری مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید