انتشار این مقاله


قرص های ضدبارداری جدیدتر سبب کاهش خطر سرطان تخمدان می شوند

انواع جدیدی از قرص های ضدبارداری خوراکی (که شامل دوزهای پایین تر استروژن و پروژسترون های جدید تر است) با کاهش خطرابتلا به سرطان تخمدان در زنان جوان مرتبط هستند

براساس مطالعه جدیدی که در ژورنال BMJ منتشر شده است انواع جدید از قرص ضدبارداری خوراکی (که شامل دوزهای پایین تر استروژن و پروژسترون های جدید تر است) با کاهش خطرابتلا به سرطان تخمدان در زنان جوان مرتبط هستند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که با مصرف طولانی مدت و مداوم به مدت چند سال، اثرات مثبت این دارو را تقویت می کند که موجب اطمینان خاطر زنان خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


حداقل ۱۰۰ میلیون نفر از زنان در سراسر جهان قرص های ضدبارداری هورمونی را به طور روزانه مصرف می کنند. تحقیقات قبلی کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنانی که داروهای ضدبارداری ترکیبی خوراکی مصرف کرده بودند نشان داده بودند اما بسیاری از این شواهد مربوط به مصرف محصولات قدیمی است که میزان بالاتری از استروژن و پروژسترون های قدیمی تر را شامل می شوند. زنانی که از داروهای جدید استفاده می کنند نیز می خواهند بدانند که آیا آنها نیز منافع مشابهی را تجربه خواهند کرد یا نه. بنابراین محققان دانشگاه آبریدین در اسکاتلند و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک اثرات داروهای ضدبارداری هورمونی جدیدتر را روی سرطان تخمدان به طورکلی و انواع خاص آن در زنان در سن بارداری بررسی کردند. محققان بااستفاده از اطلاعات ثبت شده ملی درمورد سرطان، اطلاعات حدود ۱.۹ میلیون زن دانمارکی دربازه سنی ۱۵-۴۹ سال بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ را تجزیه و تحلیل کردند.

دراین مطالعه زنان به سه دسته تقسیم شدند :

  • افرادی که هرگز از داروهای ضدبارداری هورمونی استفاده نکرده بودند.
  • افرادی که اخیرا یا درحال حاضر مصرف کننده این داروها بوده اند (تا یک سال پس از توقف مصرف دارو)
  • مصرف کننده های پیشین ( بیش از یک سال پس از توقف مصرف انواع مختلف قرص های ضدبارداری هورمونی)

بیشترین مصرف (۸۶ درصد) داروهای ضدبارداری هورمونی مربوط به محصولات خوراکی ترکیبی بود.

محققان بعد از درنظرگرفتن عوامل مختلف مثل سن، متوجه شدند که تعداد موارد ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که قرص های ضدبارداری هورمونی مصرف نکرده بودند بسیار بالا بود (۷.۵ در هر ۱۰۰۰۰۰ شخص سال) درحالی که این میزان در زنانی که تا به آن زمان داروهای ضدبارداری هورمونی مصرف کرده بودند ۳.۲ در هر ۱۰۰۰۰۰ شخص سال بود.

شواهد محکمی برای اثبات اثرات پیشگیرانه داروهایی که فقط شامل پروژسترون بودند وجود نداشت. اگرچه محققان اشاره کرده اند که تعداد کمی از زنان منحصرا از این داروها استفاده کرده اند که باعث می شود که آنها نتوانند اثرات این دارو ها را به طور کامل مشخص کنند.

کاهش خطر ابتلا به تقریبا تمام انواع سرطان تخمدان در ارتباط با محصولات ترکیبی دیده شد و شواهد اندکی برای نشان دادن تفاوت هایی مهم بین محصولات شامل پروژسترون های مختلف وجود داشت. از پیگیری زنانی که اولین بار نوع داروی ضدبارداری خود را تغییر دادند نیز نتایج مشابهی دیده شد. براساس این نتایج داروهای ضدبارداری هورمونی حدودا ۲۱ درصد از سرطان تخمدان در این زنان پیشگیری کردند.

این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای است و درنتیجه نمیتوان نتیجه گیری قاطعانه ای درباره علت و معلول داشت اما نتایج تحقیقات قبلی را تایید می کند. محققان در این مطالعه زنان با سن بالاتر که ممکن بود به سرطان تخمدان مبتلا باشند را مطالعه نکردند اما با این وجود این مطالعه درمقیاس بسیار بزرگ و با زمان پیگیری طولانی انجام شده است و محققان توانستند تعدادی از عوامل بالقوه تاثیرگذار را مطالعه کنند.

مولفان این تحقیق می گویند:

بر اساس نتایج تحقیقات ما،داروهای ضد بارداری ترکیبی هورمونی جدید همچنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان در سنین باروری همراه است، که الگوهای مشابهی با ترکیبات خوراکی ترکیبی قدیمی تر دارند.

به نظر می رسد که کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان با قطع مصرف نیز دوام می یابد؛ اگر چه درباره طول مدت تاثیر گذاری مطمئن نیستیم. در حال حاضر شواهد کافی برای نشان دادن اثرات مشابه در میان مصرف کنندگان انحصاری که از محصولات دارای فقط پروژسترون استفاده می کنند، وجود ندارد

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید