انتشار این مقاله


مصرف روزانه‌ی آجیل می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند

مصرف مقدار کمی آجیل در روز می‌تواند سلامت کلی متابولیک را به همراه داشته و از افزایش وزن هنگام ورود به بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

دو مطالعه‌ی جدید انجام گرفته نشان داد مصرف آجیل حتی به مقدار کم در روز می‌تواند سلامت کلی متابولیک را به همراه داشته و از افزایش وزن هنگام ورود به بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

از فواید وضعیت قلبی عروقی گرفته تا بهبود چشمگیر باروری، حتی تقویت حافظه و هوش، تعداد زیادی از فواید سلامتی آجیل به حساب می‌آیند. آجیل‌ها حاوی اسیدهای چرب، فیبر، پروتئین و سایر مواد مهم اند که همه‌ی این عوامل در بهبود سلامت کمک می‌کنند.

با این حال، آیا آجیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ انوع خاصی از آجیل‌ها بهتر می‌تواند به متابولیسم کمک کند؟
دو مطالعه‌ی جدید انجام گرفته به طور دقیق راجع به این دو پرسش جستجو کردند. نویسندگان یافته‌های خود را در Scientific Sessions 2018، مرجعی که توسط انجمن قلب آمریکا در شیکاگو مدیریت می‌شود، ارائه خواهند داد.

اولین مطالعه که توسط Xiaoran Liu، متخصص تحقیقاتی در بخش تغذیه هاروارد می‌باشد، اجرا می‌شود؛ به دنبال اثرات طولانی مدت آجیل بر روی وزن بدن است.
مطالعه‌ی دوم اثرات آجیل برزیلی را بر روی سیری، قند خون و پاسخ انسولین مورد بررسی قرار می‌دهد. این مطالعات تحت نظارت Mee Young Hong، متخصص تغذیه و استاد دانشکده‌ی ورزش و علوم تغذیه ایالت سن‌دیه‌گو کالیفرنیا، قرا دارد.


مقالۀ مرتبط: کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها؛ با مصرف یک مُشت آجیل در روز


آجیل از اضافه وزنی در بزرگسالی جلوگیری می‌کند

مطالعه‌ی اول مصرف آجیل را در سه دسته مورد بررسی قرار می‎‌دهد:

  • حدود ۲۵۴۰۰ مرد سالم که که در مطالعات پیگیری کارشناسان سلامت شرکت کرده بودند
  • ۵۳۵۴۱ زن که در مطالعات سلامت پرستاران شرکت داشتند
  • ۴۷۲۵۵ زن که در مطالعات سلامت دوم پرستاران شرکت داشند

این سه گروه هر ۴ سال یک بار به پرسش‌هایی در مورد تغذیه پاسخ دادند.

محققان نشان دادند که جایگزینی غذاهایی که ارزش غذایی کمتری دارند با مصرف حدود ۳۱ گرم آجیل، خطر افزایش وزن و چاقی را در طی ۴ سال کاهش داد. به طور ویژه، جایگزینی مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، غذاهای سرخ  کردنی، دسرها و یا چیپس سیب‌زمینی با مصرف آجیل در بلندمدت با کاهش وزن قابل توجهی همراه است.

اولین نویسنده‌ی مطالعات نظر خود را اینگونه بیان می‌دارد:

معمولاٌ افراد تصور می‌کنند که آجیل‌ها مقدار زیادی چربی وکالری دارد بنابراین در مصرف آن به عنوان یک خوراکی سالم تردید دارند. اما در حقیقت آجیل‌ها با کاهش وزن و سلامتی همراه هستند. وقتی فردی به بزرگسالی می‌رسد، شروع به افزایش حدود ۴۵۰ گرم وزن در سال می‌کنند. با اینکه این مقدار افزایش وزن کم به نظر می‌رسد اما در نظر داشته باشید که در طول ۲۰ سال عدد خیلی بزرگی برای افزایش وزن به حساب می‌آید.

Lio اضافه می‌کند:

افزودن ۳۱ گرم آجیل به رژیم غذایی به جای مصرف غذاهای ناسالم مثل گوشت قرمز و فرآوری‌شده، سرخ کردنی یا اسنک‌های شیرین، می‌تواند به روند آهسته‌ی افزایش وزن پس از ورود به دوره‌ی بزرگسالی کمک کرده و خطرات بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با چاقی را کاهش دهد.


مقالۀ مرتبط: آیا آجیل داروی خوبی برای نجات‌یافتگان از سرطان کولون است؟!


فواید آجیل برزیلی در واکنش به انسولین

در مطالعات دوم محققان اثرات مصرف آجیل برزیلی را در ۲۲ فرد بزرگسال سالم که ۲۰ نفر از آنه‌ها خانم بودند، بررسی کردند.
شرکت‌کنندگان در این مطالعات در دو آزمایش مختلف یا ۳۶ گرم پرتزل و یا ۲۰ گرم آجیل برزیلی را به رژیم غذایی معمولی خود اضافه نمودند. فاصله‌ی بین دو آزمایش حداقل ۴۸ ساعت بود.

آجیل برزیلی و پرتزل حاوی کالری و سدیم یکسانی هستند. هر دو باعث احساس سیری می‌شوند اما آجیل برزیلی بیشتر این احساس را ایجاد می‌کند. ۴۰ دقیقه پس از مصرف این میان‌وعده‌ها، محققان پی بردند که پرتزل باعث افزایش چشمگیر سطح قند و انسولین خون شد در حالی که آجیل برزیلی این اثر را نداشت.

نویسنده‌ی مطالعات توضیحاتی ارائه داد:

با وجود اینکه هم آجیل برزیلی و هم پرتزل پس از مصرف موجب ایجاد احساس سیری شدند، اما پس از مصرف آجیل برزیلی سطح گلوکز و انسولین خون ثابت می‌ماند که در پیشگیری از دیابت و افزایش وزن مفید واقع می‌شود.

محققان معتقدند که سلنیوم می‌تواند در توضیح فواید آجیل برزیلی دخالت داشته باشد. مطالعات پیشین نشان می‌دهد این ماده‌ی معدنی را با پاسخ به انسولین و قند خون ارتباط دارد که آجیل برزیلی نیز غنی از سلنیوم می‌باشد.

با این حال محققان هشدار می‌دهند، به دلیل اینکه فقط ۹% از شرکت‌کنندگان در آزمایش مرد بودند، یافته‌ها را نمی‌توان به همه تعمیم داد.

Mee Young Hong اضافه می‌کند:

مطالعات ما به محققان و متخصصان بالینی این اجازه را می‌دهد که فواید احتمالی آجیل برزیلی در کمک به احساس سیری افراد و حفظ سطح گلوکز خون و کاهش خطر چاقی و دیابت را در نظر داشته باشند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید