انتشار این مقاله


۹ جایگزین سالم برای کره

جایگزین های کره اغلب می‌توانند ارزش تغذیه‌ای غذا را بالا ببرند و در برخی موارد، می‌توانند کالری را کاهش و چربی سالم را افزایش دهند.

کره محصول لبنی است که مردم می‌توانند از شیر یا خامه درست کنند. با این حال، برای افرادی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از کره استفاده کنند، جایگزین‌های زیادی وجود دارد. در فرایند کره‌گیری از شیر یا خامه، چربی شیر از مایع جدا می‌شود.

بعضی از مردم به دلایل زیر از مصرف کره پرهیز می‌کنند:

  • حاوی چربی اشباع‌شدۀ بالایی است.
  • آن‌ها عدم تحمل کازئین دارند که پروتئین اصلی محصولات شیری می‌باشد.
  • آن‌ها عدم تحمل لاکتوز دارند.
  • آن‌ها رژیم انتخابی گیاه‌خواری دارند.

۱. روغن زیتون

روغن زیتون

مردم از روغن زیتون در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند. برای دستورالعمل‌هایی که نیاز به پخت و پز روی اجاق گاز دارد، می‌توانید اغلب هنگام سرخ‌کردن گوشت و سبزیجات از روغن زیتون به جای کره استفاده کنید. برای این منظور بهتر است مقدار کم‌تری روغن زیتون نسبت به کره مصرف کنید.
با این وجود، روغن زیتون همیشه جایگزین خوبی برای پخت نیست. بسیاری از مواد پختنی به چربی‌ای نیاز دارند که جامد باقی بماند یا هنگام سرد شدن به حالت جامد برگردد. با این حال، می‌توانید برخی مواد پختنی مانند پان‌کیک را با روغن زیتون بپزید.
چربی اصلی موجود در روغن زیتون، چربی غیراشباعی (monounsaturated) است که ممکن است برخی فواید سلامتی داشته باشد که چربی اشباع‌شده در کره ندارد.
تحقیقات سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که مصرف منظم روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ و میر در افراد مستعد بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد.
سایر فواید چربی غیراشباع شامل کاهش کلسترول و بهبود کنترل قندخون می‌باشد.
به هر حال، روغن زیتون هم مانند کره غذای چرب و کالری‌دار است و باید با اعتدال مصرف شود.


بیشتر بخوانید: ترکیب روغن زیتون و سبزیجات موثر در کاهش فشار خون


۲. کره مایع یا Ghee

کره مایع

گی (Ghee) کره‌ی تصفیه‌شده و با طعم و بوی خاصی است. مانند روغن نارگیل، کره می‌تواند به نسبت یک به یک با گی در پخت و پز جایگزین شود. با این حال، ممکن است در برخی دستورالعمل‌ها لازم باشد که گی بیش‌تری جایگزین شود، چرا که نسبت به کره آب بیش‌تری دارد. گی بهترین جایگزین برای کره در غذاهایی است که برای پختن به حرارت بالاتری نیاز دارند.

۳. ماست یونانی

ماست یونانی

ماست یونانی جایگزینی با پروتئین بالا برای کره است که برای بسیاری از دستورالعمل‌های پخت مناسب می‌باشد. ممکن است مقداری مزه‌ی تند در غذا ایجاد کند.
باید برای نرم و آبکی نگه داشتند غذای پخته‌شده از ماست پرچرب استفاده شود؛ با ماست بدون چربی محصولی خشک بدست می‌آید.

۴. آووکادو

آووکادو

آووکادو جایگزین مغذی برای کره می‌باشد. استفاده از آووکادو نه‌تنها ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد، بلکه چربی اشباع‌شده‌ی کره با چربی غیراشباع جایگزین می‌شود.


بیشتر بخوانید: ۸ فایده روغن آووکادو برای پوست


۵. پوره کدو تنبل

پوره کدو تنبل

پوره کدو تنبل با مقدار زیادی ویتامین A و مواد مغذی می‌تواند در بسیاری از دستورالعمل‌ها جایگزین کره شود. پوره کدو تنبل نسبت به سایر جایگزین‌های کره، آبکی‌تر است؛ بنابراین باید سه چهارم مقدار مورد استفاده برای کره مصرف شود.

۶. موز له شده

موز له شده

موز مانند پوره کدو تنبل مواد مغذی به غذا اضافه می‌کند و بدون افزودن چربی ارزش تغذیه‌ای غذا را بالا می‌برد. همچنین، موز شیرینی و طعم خاصی به دستورالعمل‌ها اضافه می‌کند.


بیشتر بخوانید: شاید موز بهترین غذا برای ورزشکاران باشد!


۷. روغن نارگیل

روغن نارگیل

برخلاف روغن زیتون، که برای استفاده در تمامی مواد پختنی مناسب نیست، روغن نارگیل جایگزین خوبی برای کره می‌باشد چون در دمای اتاق به حالت جامد برمی‌گردد. روغن نارگیل طعم خاصی دارد که می‌تواند جایگزین طعم بسیاری از مواد پخته‌شده شود. به‌طور کلی، هرچه روغن نارگیل بیش‌تر تصفیه شود، کم‌تر مزه‌ی نارگیل می‌دهد.
در حالی که روغن نارگیل جایگزین خوبی برای کسانی است که دنبال اجتناب از محصولات لبنی هستند، ممکن است فواید بیش‌تری هم داشته باشد. طبق بررسی مطالعات ۲۰۱۶، روغن نارگیل واقعا می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: آیا روغن نارگیل به کاهش وزن کمک می‌ کند؟


۸. سس سیب

سس سیب

سس سیب جایگزین خوبی برای کره و روغن در پخت و پز می‌باشد. مانند بسیاری از جایگزین‌های دیگر، می‌تواند کالری را کاهش و محتوای مغذی دستورالعمل‌ها را افزایش دهد.
هنگام استفاده از سس سیب به عنوان جایگزین کره، می‌توانید سایر شیرین‌کننده‌ها را در دستورالعمل کاهش دهید، زیرا سس سیب شیرینی طبیعی ایجاد می‌کند.

۹. کره آجیلات

کره بادام

انواع مختلفی دارد، از جمله آن‌هایی که از بادام یا بادام زمینی بدست می‌آیند. مانند آووکادو، کره آجیلات چربی سالم و مواد مغذی به دستورالعمل غذا اضافه می‌کند. کره آجیلات ممکن است غلظت برخی مواد پخته‌شده را افزایش داده و طعم‌شان را تغییر دهد.

خلاصه

جایگزین های کره اغلب می‌توانند ارزش تغذیه‌ای غذا را بالا ببرند و در برخی موارد، می‌توانند کالری را کاهش و چربی سالم را افزایش دهند.
جایگزینی کره همیشه عملی نیست، زیرا ممکن است نیاز باشد تا برای ایجاد ساختار و غلظت درست هنگام پخت، مقدار جایگزینی تنظیم شود.
با این حال، افرادی که به دنبال انتخاب سالم هستند، ممکن است هنگام پختن و سرخ‌کردن جایگزین‌های کره را ترجیح دهند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید