انتشار این مقاله


علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

زخم‌های دهانی یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است.

B این زخم‌ها، جراحات کوچک سطحی دردناک در دهان هستند که غذا خوردن را سخت می‌کند.

این زخم‌ها ممکن است اطراف زبان، گونه یا لثه‌ها ایجاد شوند. این زخم‌ها بدخیم نیستند و به تدریج در عرض ۱ الی ۲ هفته بهبود می‌یابند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ویتامین B12 درد و تعداد این زخم‌ها را کاهش می‌دهد. ۷۴ درصد از افراد پس از مصرف این ویتامین عاری از هرگونه زخم بودند. دکتر ایلیا ولکو نویسنده‌ی اصلی این بررسی گفت:

شیوع آفت‌های عود کننده‌ی دهانی در جمعیت حدود ۲۵ درصد است با این حال تا کنون هیچ درمان بهینه‌ای وجود نداشته است.

ویتامین B12 در تولید گلبول قرمز نقش دارد. کمبود این ویتامین –که بیستر در افراد بالای ۶۰ سال شایع است- سبب کم‌خونی می‌شود. در این حالت به علت کاهش حمل اکسیژن افراد احساس خستگی خواهند کرد. در این مطالعه ۵۸ فرد مبتلا به زخم دهانی به مدت ۶ ماه ویتامین B12 یا دارونما دریافت کردند.


مقاله‌ی مرتبط: علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟


سه چهارم از مصرف‌کنندگان ویتامین در نهایت دیگر زخمی در دهان نداشتند و تنها ۳۲ درصد از مصرف‌کنندگان دارونما در طول مدت مشابه عاری از زخم بودند. نویسندگان مطالعه توضیح می‌دهند:

مدت زمان وجود زخم و تعداد زخم‌ها در ماه در هر دو گروه در طول چهار ماه نخست آزمایش کاهش یافت. بدون در نظر گرفتن سطح اولیه‌ی  ویتامین B12، با این حال مدت زمان وجود زخم، تعداد و درد ناشی از آن در طول ۵ الی ۶ ماه درمان با ویتامین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. در طول آخرین ماه درمان تعداد زیادی از مصرف کنندگان ویتامین، دیگری زخمی در دهان نداشتند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید