انتشار این مقاله


تبدیل سلول‌های بنیادی مغزی به نورون‌ها: چرا این روش می‌تواند منجر به سرطان شود؟

سلول‌های بنیادی سلول‌های همه کاره بدن هستند که امکان ترمیم بافت‌ را بعد از آسیب فراهم می‌کند. در ادامه به یافته‌های جدید مبنی بر تبدیل سلول‌های بنیادی مغزی به نورون‌ها می‌پردازیم.

سلول‌های بنیادی آچر فرانسه یا در واقع سلول‌های همه کاره بدن هستند؛ این سلول‌ها می‌توانند به انواع مختلف ارگان‌های بدن تبدیل شوند. در نتیجه امکان تجدید و درمان بعد از آسیب بافت امکان پذیر می‌شود. این سلول‌های چندتوانه‌ی مهیج، کلیدی در پزشکی ترمیمی می‌باشند. در این گزارش به یافته‌های دانشمندان مبنی بر تبدیل سلول‌های بنیادی مغزی به نورون‌ها جدید می‌پردازیم.

در مرکز تحقیقاتی سرطان آلمان، Ana Martin_Villalba و همکارانش مطالعاتی در مورد مسیر تبدیل سلول‌های بنیادی به نورون‌ها انجام دادند. دانشمندان ژن‌هایی که در این مسیر تغییر می‌یافتند و در نهایت به منجر به تولید پروتئین خاص می‌شدند را بررسی کردند. یافته‌ها حاکی از این بود که سلول‌های بنیادی همه‌ی ژن‌های خود را برای تبدیل شدن به عصب مورد تغییر دادند‌؛ ولی قضیه پیچیده‌تر از این بود. آن‌ها مشاهده کردند که در حقیقت ژن‌های سلول‌های بنیادی تغییر نکرده‌اند؛ بلکه این ژن‌ها متوقف شده و از تولید پروتئینی که سلولها را در وضعیت چند توانی نگه می‌داشت، پیشگیری می‌شد.

به عقیده‌ی Martin_Villalba برای قرار گرفتن در وضعیت آماده باش و تبدیل سلول‌های بنیادی مغزی به نورون‌ها این سلول‌ها سیگنال‌های داخلی مربوط به تقسیم (TOR) را متوقف کرده و از تقسیم آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید. مسئله‌ی بسیار جالب توجه در مورد سلول‌های بنیادی توانایی آن‌ها در بازگشت مجدد به حالت قبل است؛ یعنی می‌توانند سیگنال TOR را خاموش و یا روشن کرده و به عصب تبدیل شده یا مجددا‌ به شکل سلول‌های بنیادی درآیند.  طبق گفته‌ی یکی از محققان این مطالعه، Avni Base، برنامه ریزی تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عصبی قابل برگشت است.

یکی از اهداف مطالعات سلول‌های بنیادی تلاش برای تبدیل آن‌ها به نورون‌هاست‌. با این حال ممکن است این روش با مشکلاتی روبرو باشد. اگر سلول‌ها بنیادی نتوانند سیگنال TOP را به درستی تنظیم کنند، می‌توانند مجددا به سلول‌های بنیادی تبدیل شده و به جای درمان آسیب‌های مغزی منجر به سرطان شوند. در بسیاری از سرطان‌ها سطح TOR به صورت غیر طبیعی بالا است. در مطالعات آینده سلول‌های بنیادی شناخت بیشتر و کنترل فعالیت TOR بسیار مهم خواهد بود.


مقاله مرتبط:


 

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید