انتشار این مقاله


با دستکاری سلول های بنیادی می‌توان از عود علایم سرطان تخمدان جلوگیری کرد

سرطان تخمدان یکی از کشنده ترین سرطان هایی است که با داروهایی میتوان از عود آن جلوگیری کرد.

با اینکه سرطان تخمدان از سرطان‌های شایع در دنیا نیست، اما میزان مرگ و میر بالایی دارد، زیرا در حدود ۷۰درصد از موارد بیماری، احتمال عود علایم سرطان تخمدان وجود دارد. مطالعات جدیدی که در دانشگاه پیتسبورگ و مرکز مقابله با سرطان هیلمن انجام می‌شود، سلول‌های بنیادی سرطان تخمدان را با داروهای جدید مورد هدف قرار می‌دهند. در این تحقیقات که در سیزدهم مارس ۲۰۱۹ در ژورنال Cell Reports چاپ شده است، محققان دارویی آزمایشی به نام ۶۷۳A را ابداع کردند که سلول‌های بنیادی را که بعد از شیمی درمانی متوقف می‌شوند، از بین می‌برد. این دارو در نمونه‌های حیوانی مبتلا به سرطان تخمدان امتحان شد که نتایج مثبت چشم‌گیری به همراه داشت. رونالد بوکانوویچ، موسس مرکز مقابله با سرطان یا MWRI در این باره می‌گوید:

سلول های بنیادی را مثل بذر فرض کنید؛ آنها ریشه هایشان را در بافت فرو برده اند. درمان علایم سرطان تخمدان مثل کوتاه کردن چمن هاست؛ قاصدک‌ها و علف‌های هرز دوباره رشد خواهند کرد.

شیمی درمانی ۹۰ تا ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند، ولی چون سلول‌های شبه بنیادی در صحنه حاضر هستند، بعد از مدتی علایم سرطان عود می‌کند. به گفته ی دکتر بوکانوویچ، یازده سلول بنیادی سرطانی برای ایجاد یک تومور کافی است، اما پیوند پنجاه هزار سلول بنیادی سالم، اختلالی ایجاد نخواهد کرد.

داروی بوکانوویچ یا همان ۶۷۳A، با مختل کردن مسیر ALDH در سلول‌های بنیادی سرطانی که به سرعت تکثیر می‌شوند، آن‌ها را از بین می‌برند. درمان سرطان تخمدان با ۶۷۳A، سه تا پنج درصد سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. اما از آن جایی که این سلول‌ها، بنیادی هستند، به نظر می‌رسد که از بین بردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست. به گروهی از موش‌ها سلول‌های سرطانی تخمدان انسان را تزریق کردند، شش ماه بعد ۶۰درصد موش‌هایی که در معرض شیمی درمانی و داروی ۶۷۳A؛و ۱۰ درصد موش‌هایی که به تنهایی در معرض شیمی درمانی قرار گرفتند، به طور کامل درمان شدند.


مقالات مرتبط:


همچنین داروی ۶۷۳A بر روی تومورهایی که نسبت به شیمی درمانی مقاوم اند، اثر می‌گذارد. وقتی که این سلول‌های بنیادی سرسخت را وارد بدن موش‌ها کردند، حدود دو سوم آن‌ها، بعد از شش ماه درمان شدند. در مقابل، موش‌هایی که فقط تحت شیمی درمانی بودند، در همان برهه‌ی زمانی، جان خود را از دست دادند.

از آنجایی که سرطان تخمدان نسبت به شیمی درمانی مقاوم می‌شود، این دارو می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان را کاهش دهد. دکتر بوکانوویچ هشدار می‌دهد که قبل از ورود داروی ۶۷۳A به بخش بالینی، آزمایشات بیشتری باید انجام شود. هم اکنون، نیمه عمر و حلالیت دارو در بدن پایین است و هنوز بر روی بدن انسان آزمایش نشده است. در حالت خوشبینانه، داروی ۶۷۳A ده برابر بیشتر از مهارکننده‌ی ALDH در از بین بردن سلولهای سرطانی موثر واقع می‌شود. همچنین این دارو، تاثیر شیمی درمانی را چند برابر می‌کند که این نکته‌ی مهمی در تعیین دوز دارو است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید