انتشار این مقاله


چرا سن شروع قاعدگی کاهش یافته است؟

امروزه سن شروع عادت ماهانه یا پریود در دختران کاهش یافته که نگرانی‌های متعددی را در ارتباط با سلامت آن‌ها ایجاد کرده است.

سه هفته پیش از تولد هشت سالگی‌اش، جوزی اولین پریود خود را در مدرسه تجربه کرد و مگان، مادرش، پیش از رفتن به مدرسه از داروخانه آن چه او نیاز داشت را تهیه می‌کند. در طبقه‌ی نوار بهداشتی، انواعی از آن‌ها به مصرف‌کننده اطمینان می‌دادند که برای افراد کوچک جثه مناسب هستند، اما آن‌چه تعجب برانگیز بود آن است که اصلا چرا چنین محصولی باید وجود داشته باشد؟

مگان از پریود شدن دختر کوچولو‌ی هفت ساله‌اش نگران بود اما تعجب نکرد. او از مدت‌ها قبل متوجه تغییرات بوی بدن جوزی از شش سالگی شده بود و در هفت سالگی جوش‌های سرسیاه بر روی بینی او خودنمایی می‌کردند، شب‌ها دیر می‌خوابید، از عصبانیت در را به هم می‌کوبید و برجستگی‌ها پستان در تابستان دوم ابتدایی نمایان شده بودند.

مگان چگونگی استفاده از نوار بهداشتی را به جوزی یاد داد و سپس به یک متخصص اطفال مراجعه کرد و انتظار داشت تا سطح هورمون‌های بدن دخترش چک شود. اما پزشک به او گفت:

بله، گاهی این اتفاق میفتد. مدتی عادات ماهانه‌ی او منظم نخواهد بود اما آن‌چه مشخص است او در سن ۸ سالگی به بلوغ رسیده است.

بنابر جدیدترین اطلاعات، میانگین سنی منارک یا شروع عادت ماهانه در آمریکا در حال حاضر ۱۲ سال است که حدود ۱ قرن پیش تا ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته این عدد ۱۴ بود. اما بلوغ با شروع عادت ماهانه آغاز نمی‌شود بلکه اولین تظاهرات شروع آن تلارک یا ظهور برجستگی‌های پستانی است. فرانک بیرو  که بر روی اختلالات عادت ماهانه طی بلوغ در بیمارستان کودکان Cincinnati تحقیق می‌کند گفت:

در حال حاضر تلارک نسبت به چند دهه‌ی گذشته، ۱۸ ماه الی ۲ سال زودتر آغاز می‌شود.

این مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Pediatrics منتشر شده بود میانگین سنی ظهور پستان در دختران آفریقایی-آمریکایی ۸.۸، در دختران هیسپانیک ۹.۳، در نژاد قفقازی ۹.۷ و در آسیایی-آمریکایی‌ها ۹.۷ عنوان کرده است.

سن ظهور پستان‌ها کاهش یافته است که علاوه بر آن منارک نیز در سنین پایین‌تری رخ می‌دهد که هر دوی این‌ها نگران‌کننده هستند.

فرانک بیرو

یکی از باورهای غلط در این ارتباط آن است که مردم فکر می‌کنند که منارک همان نشان‌دهنده‌ی شروع تخمک‌گذاری ست؛ در واقع منارک با تغییر سطح استروژن در دختران آغاز می‌شود اما در بسیاری از دختران تخمک‌گذاری تا حدود ۲ سال پس از شروع عادت ماهانه انجام نمی‌شود، به همین دلیل اوایل پریود‌ها نامنظم بوده و شدید نیستند. یکی از محتمل‌ترین دلایل کاهش سن شروع عادت ماهانه و ظهور پستان می‌تواند وزن بالای دختران نسبت به نسل قبل در همان سنین باشد و این درصد بالای چربی بدن باعث تحریک زودتر غده‌ی هیپوفیز و به دنبال آن ترشح هورمون‌های بلوغ خواهد شد.

در مطالعه‌ی بیرو، شاخص توده‌ی بدنی بالا (BMI) مهم‌ترین معیار پیش‌بینی‌کننده‌ی ظهور پستان در تمامی گروه‌های نژادی بوده است.

اما چرا BMI افزایش یافته است؟ کاهش فعالیت بدنی و رژیم غذایی پرکالری از جمله دلایل این معماست. اما ما معتقدیم اصلی‌ترین تکه‌ی این پازل مواجهه محیطی دائمی با مواد شیمیایی مختل‌کننده‌ی دستگاه اندوکرین بدن است.

فرانک بیرو

EDC ها (endocrine-disrupting chemicals) دسته‌ای از مواد شیمیایی (شامل، فتالات‌ها، بیس‌فنول A و …) هستند که در بسیاری از محصولاتی که به صورت روزمره با آن‌ها سرکار داریم وجود دارند مثل پرده‌ی حمام، بطری‌های پلاستیکی، کوسن‌های مبل. مطالعات نشان دادند که این مواد استروژن‌ها و دیگر هورمون‌های طبیعی بدن را تقلید می‌کنند. فرضیه بیرو آن است که این‌ها با اثر گذاشتن بر متابولیسم سلول‌ها، و درنهایت تولید استروژن، باعث افزایش وزن و آغاز زودهنگام بلوغ می‌شوند. در حال حاضر او ۳۷۹ دختر ۶ ساله را از نظر ارتباط ظهور بلوغ و محیط تحت نظر دارد.

دلیل دیگر می‌تواند تروما یا آسیب باشد.

استرس می‌تواند سطح استروژن بدن را تغییر دهد.

فرانک بیرو

در حال حاضر دلیل بلوغ زودرس جوزی مسئله‌ی اصلی مگان نیست بلکه او نگران عواقب دراز مدت این اتفاق بر فرزندش است. طبق تحقیقات بیرو دخترانی که زودتر به بلوغ می‌رسند، بیشتر از بقیه در دوره‌ی حساس زندگی یا “window of susceptibility” به سر خواهند برد به این معنی است که بدن آن‌ها در مرحله‌ی مهمی از دوره‌ی رشد قرار خواهد داشت که هر گونه مواجهات محیطی و اتفاقات مختلف، عواقب متعددی بر سلامت آینده‌ی او خواهند داشت.  به عنوان مثال در ارتباط با خطر سرطان پستان، دوره‌ی جنینی و نوزادی و بلوغ جزو دوره‌های حساس هستند.

ما می‌دانیم که هر روزی که منارک دیرتر رخ بدهد، خطر سرطان پستان قبل و بعد از یائسگی ۴ تا ۸ درصد کاهش خواهد یافت. اگر این نظریه را به یک جمعیت بسط دهیم متوجه اهمیت آن خواهیم شد.

فرانک بیرو

دیگر محققین تأثیرات اجتماعی و روانی بلوغ زودرس را مورد بررسی قرار داده‌اند. مارسیا هارمن از دانشگاه North Carolina’s Gillings School of Global Public Health می‌گوید:

ما می‌دانیم که تکامل زودهنگام دستگاه تولید مثلی با تکامل شناختی مرتبط نیست. پس چگونه می‌توان مدیریت نیازهای جنسی و دیگر مشکلات بلوغ را به آن‌ها آموزش داد؟

مگان در تلاش است تا بدون وارد کردن استرس بیشتر، این مشکلات را متناسب با سن جوزی با او مطرح کند.

من باید به او بگویم که گاهی از نظر جنسی احساس نیاز خواهد کرد و باید در اسرع وقت مرا نسبت به این موضوع آگاه سازد اما چگونه پیشگیری از بارداری را در یک دختر ۱۲ ساله می‌توانم آغاز کنم؟

مگان
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید