انتشار این مقاله


بهترین پنج روش ممکن برای نابودی رابطه دوستانه!

گاهی زیرذره‌بین گذاشتن روابط دوستانه لازم است!

هنگامی که ما به برخی از بهترین لحظات زندگی فکر می‌کنیم، اغلب زمان‌های سپری شده با دوستانمان به ذهنمان خطور می‌کند. این افراد باید کسانی باشند که زندگی شما را ارزشمنر‌تر و وجود شما را سرشار از سرزندگی و انرژی مثبت می‌کنند. هر کس انتظار دارد که دوستان بتوانند با هم موافق و همراه باشند و چیزهایی که باعث پر انرژی شدن ما می‌شوند را بشاسند. دوستان به آن چه که می‌گوییم به خوبی گوش می‌دهند و قبل از پاسخ دادن به آن چه که سعی در بیان آن داریم کمی درنگ کرده و فکر می‌کنند. دوستان حافظ اسرار ما هستند و هرگز در مورد خودمان، فرزندانمان و یا انتخاب شرکای زندگی ما سخن چینی نمی‌کنند.

خوب، البته که شرایط همواره این گونه نیست. همه ما می‌دانیم که دوستان همیشه طبق تمامی انتظارات ما عمل نمی‌کنند. در حقیقت، در بسیاری از جلسات درمانی، افراد در تمامی سنین از سردرگمی نسبت به کیفیت رابطه دوستانه خود شکایت دارند. پس احتمالا همان طور که متوجه شده‌اید، دستورالعمل‌هایی برای یک رابطه دوستانه خوب وجود دارد. به طور مشابهی، مواردی وجود دارد که انجام دادن آن‌ها به طور قطعی رابطه دوستانه را خراب می‌کند. البته، من به بیمارانم همواره این توصیه را می‌کنم که سخت نگیرند و از بعضی مسائل چشم پوشی کنند. به هر حال، ما همه انسان هستیم و گاهی اوقات اشتباه می‌کنیم. ما در مسایل زندگی خود غوطه ور می‌شویم و گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که به دوستانمان و حتی به خودمان نیز توجهی داشته باشیم.

پیش از این که دست از تلاش برای بهبود رابطه دوستی خود بردارید و از امروز به عنوان “روزی با دوستی مزاحم” یاد کنید، مهم است که جوانب مثبت و منفی رابطه دوستانه خود را بررسی کنید. شرایط زندگی دوستان را در نظر بگیرید. آیا او همیشه سرخوش بوده، اما اخیراً افسرده به نظر می‌رسد؟ آیا او به خاطر مراقبت از بچه‌ها و والدین پیر خود تحت فشار است؟ آیا در حال دست و پا زدن در یک رابطه دروغین و مسموم است؟ در صورتی که چنین باشد، شاید بهتر است به دوست خود حق بدهید و از او حمایت کنید قبل از این که رابطه دوستی خود را به این دلیل که دوستتان در دسترس شما نیست خراب کنید. دوستان، باید همراه یکدیگر باشند. از سوی دیگر، من با افرادی ملاقات دارم که رابطه دوستانه‌ این افراد بیشتر از آن چه که ارزش دارد انرژی و کار می‌طلبد. متاسفانه، ممکن است یک رابطه دوستی خوب در این نقطه به یک بار اضافی تبدیل شود.

در راستای تلاش برای القای حس ارزشمند بودن در شما، دلایل اصلی که هر دو گروه مردان و زنان، نوجوانان و بزرگسالان، دوستی‌های خود را کنار می‌گذارند بررسی شده است. این مقاله را بخوانید و ببینید آیا هر یک از این توصیفات را در دوستان خود می‌بینید؟ من امیدوارم که ویژگی‌های خود را در این قسمت مشاهده نکنید!، اما اگر متوجه شدید که شما هم خصوصیاتی از این دست دارید، خود را زیر ذره‌بین قرار داده و رفتار خود را تغییر دهید. هر چیزی با انسان و دوست بهتری بودن به دست آوردنی است.   

انواع دوستی‌های زیر را در نظر بگیرید:

۱- دوستی که گفت‌وگو را از دست شما خارج می‌کنند

این نوع دوست به طور مداوم به دنبال راهی برای ایجاد گفتگو درباره خودش است. شما چیزی می‌گویید و او به شما می‌گوید که این حرف شما خاطره جذاب‌تری را به یاد او آورد. و سپس در مورد آن موضوع صحبت کرده وانمود می‌کند که حرف شما نشنیده است. او احتمالا حرف شما را شنیده اما از تجربه شما به عنوان راهی برای چرخش و گریز زدن به زندگی خود استفاده کرده است. به نظر می‌رسد که این نوع دوست بینش کمی دارد و می‌تواند بسیار خسته کننده باشد.  

۲- دوست حسود

این نوع دوست در شادی‌های شما شریک نیست. در حقیقت، هنگامی که می‌خواهید با او درباره یک لحظه یا اتفاق خوشحال کننده صحبت کنید، او بی‌علاقه است. حتی ممکن است این لحظه را بی‌ارزش جلوه دهد. ممکن است شما درباره ترفیع و اضافه حقوق خود خوشحال باشید سپس او اشاره می‌کند که چگونه دوستش که در شرکت مشابهی کار می‌کند دستمزد بهتری دارد. بله این دوست باید یاد بگیرد که دوستان خوب لحظات زیبای یکدیگر را جشن می‌گیرند و باید برای همه شادی کافی وجود داشته باشد. در این زندگی ما در نوبت جشن گرفتن و شادی و سپس ناراحتی هستیم. این همان زندگیست که می‌شناسیم.  

۳- دوست خبرچین

این مورد دوستی است که از این که تصمیم می‌گیرد از داستان زندگی شما به عنوان یک ارزش و اعتبار اجتماعی استفاده کند احساس اعتماد به نفس پیدا می‌کند. او احساس می‌کند که اگر این داستان‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد، دیگران او را به عنوان فردی بسیار جالب و سرگرم کننده خواهند شناخت. این رابطه دوستانه با انجام این خیانت به پایان می‌رسد. این اتفاق می‌تواند بسیار دردناک باشد. هم شما و هم رابطه دوستانه شما صدمه دیده است. از سر گذراندن این شرایط می‌تواند بسیار دردناک باشد.

۴- دوست ناپیدا

این نوع دوست کاملا غیر قابل اعتماد است. شما برای هفته‌های در پیش رو برنامه ریزی می‌کنید و او به خاطر یک دلیل مبهم این برنامه‌ها را لغو می‌کند. شما با این دوستتان تماس می‌گیرید و چند روز طول می‌کشد تا به شما پاسخ دهد. همه چیز طبق برنامه زمانی اوست. این شرایط ناامید کننده و گیج کننده است. آیا او واقعا می‌خواهد دوست شما باشد؟ آیا شما می‌خواهید دوست این شخص باشید؟  این موضوعیست که باید مشخص شود.  

۵- همواره شاکی

این دوست در ابتدا ممکن است بانمک به نظر برسد. اما اکنون به فردی همواره شاکی تبدیل شده است. او شکایات خود را از همه چیز جمع کرده و به طور مداوم در این باره که چگونه جهان به مخالفت با او قد علم کرده است، صحبت می‌کند. او پر از صحبت‌هایی در مورد درد‌ها و هیجان‌های فیزیکی و روحی است. پس از گذشت زمانی از مکالمه، شما احساس می‌کنید که تهی شده‌اید و به استراحت نیاز دارید. این نوع دوستی بسیار خسته کننده است.

انواع مختلفی از دوستی‌های دردسرساز وجود دارد. قبل از کنار گذاشتن رابطه دوستانه خود، ممکن است بخواهید درباره نگرانی‌های خود با دوستان خود صحبت کنید. برخی از دوستی‌ها را می‌توان حفظ کرد اما برخی دیگر ارزش نگه داشتن ندارند و درواقع پوچ‌تر از آن هستند که انرژی برای حفظشان گذاشت. فراموش نکنید قطعا وظیفه شما مراقبت از سلامت روانی و جسمی خودتان است. موفق باشید، این کار آسان نیست!

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید