انتشار این مقاله


پنج نکته برای مقابله با افسردگی تعطیلات

تعطیلات می‌تواند یکی از دشوارترین روزهای سال باشد. مهم نیست علت افسردگی، مشکلات خانوادگی، اضطراب یا ترس از اتفاقات ناخواسته باشد؛ مقابله با افسردگی تعطیلات گاه بسیار دشوار است. در لیست زیر پنج راه سازنده برای کمک به داشتن تعطیلات شادتر (یا حداقل قابل تحمل‌تر) ارائه می‌شود. ۱- برای خود وقت بگذارید. شور و شوق […]

تعطیلات می‌تواند یکی از دشوارترین روزهای سال باشد. مهم نیست علت افسردگی، مشکلات خانوادگی، اضطراب یا ترس از اتفاقات ناخواسته باشد؛ مقابله با افسردگی تعطیلات گاه بسیار دشوار است. در لیست زیر پنج راه سازنده برای کمک به داشتن تعطیلات شادتر (یا حداقل قابل تحمل‌تر) ارائه می‌شود.

۱- برای خود وقت بگذارید.

شور و شوق فصل تعطیلات می‌تواند به سرعت تبدیل به یک شرایط طاقت فرسا شود و یک بستر مناسبی برای اضطراب و ابتلا به افسردگی تعطیلات مهیا کند. در حالی که ذهن ما به برنامه‌هایی که با دوستان و خانواده خود خواهیم داشت مشغول است، اغلب خودمان را فراموش می‌کنیم. اختصاص دادن زمان‌هایی برای تمدد اعصاب و استراحت می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند و یک تعطیلات شادتری را برای ما رقم زند.

بدون شک اگر شما در تمام مدت استرس زیادی تجربه کنید، تعطیلات برایتان لذت بخش نخواهد بود پس برای خود وقت بگذارید. زمان‌هایی برای نفس کشیدن، استراحت، مراقبت از حال خوب خود اختصاص دهید. حتی اگر این کار منجر شود که برخی از فرصت‌ها را از دست بدهید، از فرصت‌هایی که به دست آوردید بیشتر لذت خواهید برد.

۲- انتظارات واقع بینانه از تعطیلات داشته باشید.

هنگامی که تعطیلات فرا می‌رسد، ما این انتظار را داریم که باید همه چیز بی نقص باشد، که به معنای واقعی کلمه ناممکن است.

البته، همه ما یک تعطیلات کامل، بدون ناراحتی و دلخوری و همراه با خانواده و دوستان می‌خواهیم، اما گاهی اوقات اطرافیان نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند. بوقلمون بیش از حد در فر مانده، عمو فرد با عمه جانیس در رابطه با سیاست بحث می‌کند و تصویر تعطیلات بی نقص شروع به ترک خوردن کرده و بر دیوار خاطرات شما آویزان می‌شود.

در دنیای ایده آل، این رویدادهای ناگوار در تعطیلات هیچ جایی ندارند، اما زندگی به گونه دیگر رقم می‌خورد و همواره به همان شیوه‌ای که در ابتدا برنامه ریزی شده پیش نمی‌رود. به یاد داشته باشید که زندگی غیر قابل پیش بینی است، حتی اگر کاملا آماده باشید.

به یاد داشته باشید، اگر انتظاراتمان منطقی باشد، همه می‌توانیم از تعطیلات لذت ببریم.

۳- تعطیلات خود را مقرون به صرفه کنید.

در طول تعطیلات، بسیاری از مردم با اضافه شدن هزینه‌های هدیه، دکوراسیون، غذا، و مهمانی‌ها آشفته می‌شوند. بیایید با واقعیت روبرو شویم، تعطیلات می‌توانند هزینه بر باشند؛ اما هیچ الزامی وجود ندارد. نکته مهم این است که دلیل جشن گرفتن را به خاطر داشته و دورنمایی از هزینه‌ها (و سایر موارد) داشته باشید. شما نباید مجبور شوید که وام بگیرید و هزینه‌های زیادی را فقط برای سرگرمی خود و احساس خوشی متحمل شوید.

فراموش نکنید، صرفا به این دلیل که هزینه زیادی صرف کرده‌اید، تعطیلات شادتری نخواهید داشت.

۴- در این دوره تعطیلات از افراد منفی گرا دوری کنید.

ما معمولا تعطیلات خود را با دوستان و خانواده می‌گذرانیم اما هیچ ضرورتی وجود ندارد. اجازه دهید روراست باشیم. گاهی اوقات دوستان و خانواده ما می‌توانند حادثه ساز باشند و سلامت روان ما را به خطر بیندازند. لزوما همه افراد در نزدیکی تعطیلات سر خوش نیستند.

تعطیلات می‌تواند احساس اضطراب، افسردگی تعطیلات و استرس با خود به ارمغان بیاورد، بنابراین ممکن است اجتناب از کسانی که دائما انرژی منفی به شما می‌دهند فکر خوبی باشد. شما مجبور نیستید که هر کسی را در طول تعطیلات ببینید، و اگر نگرش منفی آن‌ها روی شما اثر می‌گذارد، نادیده گرفتن این افراد هیچ ایرادی ندارند.

۵- از حضور اطرافیان خود متشکر باشید.

متاسفانه، افرادی که ما آن‌ها را دوست داریم همواره کنارمان نیستند. اغلب، ما در مورد فرد از دست رفته بیش ازحد خود را درگیر می‌کنیم، تا جایی که اطرافیان خود را فراموش می‌کنیم.

اگرچه دیگران جای خالی کسانی که دوستشان داریم را پر نمی‌کنند، اما مهم است که به یاد داشته باشید شما کسانی را دارید که دوستتان دارند و به شما اهمیت می‌دهند. تعطیلات زمان شادی است. برای دوستان و خانواده‌ای که می‌توانند تعطیلات خود را با شما سپری ‌کنند، سپاس گزار باشید.

در پیرو همین مورد، به جای نگرانی در مورد نداشته‌هایتان، به خاطر آن چه که دارید متشکر باشید.

در پایان…

پنج راهنمایی که در بالا ذکر شده درباره همه افراد کارساز نخواهد بود، اما به شما ایدهایی می‌دهد تا تعطیلات خود را لذت بخش‌تر کنید و افسردگی تعطیلات را تجربه نکنید. به یاد داشته باشید، هیچ راه درست و قطعی برای جشن گرفتن و شادی وجود ندارد پس تنها لذت ببرید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید