انتشار این مقاله


بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان

هیچ غذایی نمی‌تواند افراد را در برابر سرطان به طور کامل ایمن کند، بلکه فقط می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. سیب: عبارت ” خوردن یک عدد سیب در روز، ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند” حقیقت محض است. سیب حاوی پلی‌فنول می‌باشد که به عنوان ضد سرطان عمل می‌کند. پلی‌فنول‌ها می‌توانند از […]

هیچ غذایی نمی‌تواند افراد را در برابر سرطان به طور کامل ایمن کند، بلکه فقط می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

سیب:

عبارت ” خوردن یک عدد سیب در روز، ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند” حقیقت محض است. سیب حاوی پلی‌فنول می‌باشد که به عنوان ضد سرطان عمل می‌کند. پلی‌فنول‌ها می‌توانند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کنند. همچنین حاوی مواد ضد سرطان و ضد تومور می‌باشند. برای مثال پلی فنول فلورتین پروتئین GLUT2 را مهار می‌کند: این پروتئین در مراحل پیشرفته‌ی رشد سلولی نقش دارد و باعث انواعی از سرطان‌ها می‌شود. براساس تحقیقی در سال ۲۰۱۲ که در مجله‌ی Food and drug analysis منتشر شد، فلورتین موجود در سیب به طور قابل توجهی مانع رشد سلول‌های سرطانی سینه می‌شود.

توت:

توت سرشار از ویتامین و مواد معدنی و فیبر می‌باشد. دانشمندان به دلیل اثر آنتی‌اکسیدانی توت، علاقه‌ی زیادی به آن دارند. مطالعات نشان می‌دهد آنتوسیانین موجود در توت سیاه، علائم سرطان روده را کاهش می‌دهد. در تحقیقی دیگر، تمشک مانع رشد سلول‌های سرطانی سینه در موش شده‌است.

سبزیجات کروسیفره:

گروه سبزیجات کروسیفره شامل کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ می‌باشد که حاوی مواد مغذنی مانند ویتامین C، ویتامین K و منگنز می‌باشد. همچنین سولفورافان موجود در این گروه، خاصیت ضد سرطانی دارد که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و باعث تحریک مرگ سلول‌های سرطانی روده می‌گردد. براساس یکی از تحقیقات مشاهده شد که سولفورافان، به همراه ژنیستئین(genistein) موجود در سویا باعث کاهش اندازه و رشد سلول‌های سرطان سینه می‌شود. سولفورافان همچنین هیستون داستیلاز(آنزیم مرتبط با سرطان) را مهار می‌کند.

هویچ:

هویچ شامل مواد مغذی ضروری، ویتامین K،A و آنتی اکسیدان و بتاکاروتن(عامل رنگ نارنجی هویچ) می‌باشد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بتاکاروتن نقش حفاظتی برای سیستم ایمنی دارد و از انواعی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. براساس چندین مقاله، بتاکاروتن با کاهش ریسک سرطان پروستات و سرطان سینه مرتبط است. بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی هویچ، ریسک سرطان معده را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد.

ماهی:

ماهی‌هایی مانند سالمون، خال مخالی، کولی که سرشار از موادمغذی شامل ویتامین B، پتاسیم، و امگا۳ هستند. براساس تحقیقی، احتمال ابتلا به سرطان کولونکتال در افرادی که در رژیم غذایی خود ماهی‌های تازه‌ی بیشتری مصرف می‌کنند، حدود ۵۳ درصد کمتر از سایر افراد است. همچنین مصرف روغن ماهی با کاهش احتمال سرطان پروستات مرتبط است. در نهایت پس از مطالعه روی ۶۸,۱۰۹ نفر، دانشمندان دریافتند که افرادی که حداقل ۴بار در هفته روغن ماهی مصرف می‌کنند ۶۳ درصد کمتر از سایرین به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

گردو:

براساس موسسه‌ی تحقیقاتی سرطان در آمریکا، تمام آجیل‌ها باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شوند، اما بیشتر مطالعات روی گردو صورت گرفته است. گردو سرشار از پدانکولاژین(Pedunculagin) است که در بدن به اورولیتین (Urolithin) تبدیل می‌شود. اورولیتین می‌تواند به گیرنده‌های استروژن متصل شود و مانع ایجاد سرطان پستان گردد. براساس یکی از تحقیقات، موش‌هایی که روغن گردو مصرف می‌کردند، فاکتورهای سرکوب کننده‌ی تومور بیشتری نسبت به موش‌های مصرف کننده‌ی سبزیجات داشتند.

حبوبات:

حبوباتی مانند لوبیا، نخودفرنگی، عدس سرشار از فیبر می‌باشند که می‌توانند باعث کاهش ریسک سرطان شوند. براساس آنالیز۱۴ تحقیق، بین مصرف حبوبات و کاهش ریسک سرطان کولونکتال ارتباط وسیعی وجود دارد. همچنین مصرف لوبیا نیز با کاهش ریسک سرطان سینه مرتبط می‌باشد و در افرادی که در رژیم غذایی خود لوبیای بیشتری مصرف می‌کنند، ریسک ابتلا به سرطان پستان ۲۰ درصد کمتر از سایرین است.

داروها:

اگرچه تمام موادغذایی بالا همیشه در دسترس می‌باشند، اما افرادی نیز وجود دارند که نمی‌خواهند در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنند. در این مورد داروهای ضدسرطانی بسیاری وجود دارد. بیشتر موادی که در بالا ذکر شد، مانند فلورتین، انتوسیانین و سولفورافان به فرم دارویی استفاده می‌شوند. بعضی از داروها که بدون نسخه نیز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد( مانند آسپرین و ایبوپروفن) در بعضی ا افراد ریسک سرطان را کاهش می‌دهد. همیشه قبل از شروع رژیم غذایی جدید یا مصرف داروهای جدید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید

تحقیق روی جلوگیری از ابتلا به سرطان از طریق رژیم غذایی، هنوز در مراحل ابتدایی خود است و آزمایشات بیشتری نیاز می‌باشد. دانشمندان این آزمایشات را بیشتر روی سلول‌ها و موش‌ها انجام می‌دهند. در آخر، بهتر است به خاطر سپارید که خوردن رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه و سبزیجات تازه و چربی است، برای سلامتی مفید می‌باشد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید