انتشار این مقاله


نکاتی برای کاهش کک‌ومک‌های صورت

داشتن کک‌و مک می‌تواند مشکل بزرگی برای برخی افراد محسوب شود که به راحتی نمی‌توانند از آن رهایی یابند؛ با این‌حال، برخی روش‌ها برای کاهش آن وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. با دکتر مجازی همراه باشید.

داشتن کک‌و مک می‌تواند مشکل بزرگی برای برخی افراد محسوب شود که به راحتی نمی‌توانند از آن رهایی یابند؛ با این‌حال، برخی روش‌ها برای کاهش آن وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. با دکتر مجازی همراه باشید.

۱- رعایت اصول مراقبت اساسی پوست

برای داشتن پوستی سالم در هر سنی، مراقبت‌های پایه‌ای وجود دارند که برخی از آنان عبارتند از:

  • محافظت در برابر نورخورشید
  • استفاده از ضدآفتاب در همه‌ی فصول
  • پوشیدن لباس‌های پوشاننده
  • عدم استعمال دخانیات
  • استفاده از مرطوب‌کننده به شکل منظم

مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


۲- به پشت خوابیدن

خوابیدن روی شکم، علاوه بر آسیب‌هایی که برای ستون فقرات شما به دنبال دارد، سبب بروز خطوط خواب روی پوست می‌شود. در ابتدا با گذشت ساعتی، این خطوط از بین می‌روند اما به تدریج، دیگر از سطح پوست شما محو نمی‌شوند.
خوابیدن به پهلو نیز می‌تواند سبب تشدید کک‌ومک‌های موجود در گونه و چانه‌ی آن طرف شود پس بهترین موقعیت خواب، خوابیدن به پشت است.

۳- قرار دادن سالمون در رژیم غذایی هفتگی

سالمون و سایر ماهی‌های که در آب سرد زندگی می‌کنند منبع غنی پروتئین محسوب می‌شوند که یکی از ترکیبات ضروری برای بازسازی و احیای پوست است. هم‌چنین، به علت دارا بودن مقادیر فراوان امگا-۳، می‌تواند در جوان‌سازی پوست و کاهش کک‌و مک نقشی اساسی ایفا کند. برای بهره‌وری بهینه از خواص این ماده‌ی غذایی، توصیه می‌شود هر هفته، در ۳ وعده مصرف شود.


مقاله‌ی مرتبط:  ۱۰ اَبَرغذا که سبب کاهش استرس می‌شوند!


۴- از عینک استفاده کنید

هر حالت صورتی که برای بیان احساسات و سایر مقاصد استفاده می‌کنید، با استفاده از ماهیچه‌ها و به تبع آن، پوست آن ناحیه انجام می‌شود. بروز مکرر یک حالت خاص نظیر اخم مداوم، سبب بروز خطوطی روی پوست می‌شود. افرادی که چشم‌هایشان ضعیف است و از زدن عینک خودداری می‌کنند، مداوما چشم‌های خود را تنگ می‌کنند تا بهتر ببیند. این حرکت سبب بروز چین و چروک و تشدید کک‌ومک می‌شود.پس درصورتی که به عینک نیاز دارید، حتما از آن‌ها استفاده کنید.

۵- استفاده از آلفا-هیدروکسی اسید را فراموش نکنید

این اسید‌های طبیعی سبب برداشتن لایه‌ی سطحی سلول‌های مرده و در نتیجه، بهبود ظاهر حفره‌ها، خطوط و کک‌ومک‌ها روی سطح آن می‌شوند. انواع قوی‌تر این اسید‌ها می‌توانند سبب تحریک تولید کلاژن در پوست شوند که پروتئینی است که سبب استحکام پوست می‌شود. باید توجه داشت استفاده از این اسیدها سبب افزایش حساسیت پوست نسبت به نورخورشید می‌شود پس اهمیت استفاده از ضدآفتاب پس از مصرف آن‌ها، چند برابر می‌شود.

۶- در شتشوی صورت افراط نکنید

شتشوی بیش‌از حد پوست سبب از بین رفتن چربی‌هایی که به شکل طبیعی از پوست محافظت می‌کنند و از  خشکی آن جلوگیری می‌کنند، می‌شود. هم‌چنین، کک‌ومک‌ها را تشدید می‌کند.
پس زمانی که پوست خود را بیش‌از حد می‌شویید، محافظ طبیعی آن‌ا از بین می‌برید.
لازم به ذکر است به جای استفاده از صابون‌ها، بهتر است از انواع ژل و یا فوم پاک‌کننده استفاده کنید.

۷- از ویتامین C استفاده کنید

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که استفاده از کرم‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، سبب تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شود. این ویتامین هم‌چنین سبب محافظت از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB شود. هم‌چنین، نوع ال-آسکوربیک آن، می‌تواند سبب کاهش کک‌و مک شود.


مقاله‌ی مرتبط: کدام ویتامین‌ها برای زیبایی صورت و پوست الزامی هستند؟


۸- سویا

استفاده از سویا به شکل یک مکمل و نه در غذا، سبب محافظت از پسوت و کاهش تأثیرات مخرب ناشی از نور خورشید هم‌چنین، افزایش استحکام آن شود.

۹- شکلات

پژوهشی نشان داده‌است که دو آنتی‌اکسیدان قوی موجود در شکلات، اپی‌کاتچین و کاتچین، سبب محافظت از پوست و بهبود خون‌رسانی به آن می‌شوند در نتیجه، به مرطوب نگه‌داشتن و صافی آن کمک می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: چهار دلیل برای مفید بودن شکلات برای سلامتی


 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید