انتشار این مقاله


تاثیر ویتامین D برای جلوگیری از اوتیسم در دوران بارداری

محققان دانشگاه Queensland کشف کردند که دادن مکمل­ های ویتامین D به موش در دوران بارداری از بروز نشانه­ های اوتیسم در فرزندانشان جلوگیری میکند. پرفسور Darryl Eyles، محقق ارشد این مطالعه، گفت: این کشف، شواهد بیشتری را در ارتباط با نقش مهم ویتامین D در توسعه مغز فراهم کرد. همچنین افزود: در مطالعۀ ما […]

محققان دانشگاه Queensland کشف کردند که دادن مکمل­ های ویتامین D به موش در دوران بارداری از بروز نشانه­ های اوتیسم در فرزندانشان جلوگیری میکند.

پرفسور Darryl Eyles، محقق ارشد این مطالعه، گفت: این کشف، شواهد بیشتری را در ارتباط با نقش مهم ویتامین D در توسعه مغز فراهم کرد. همچنین افزود: در مطالعۀ ما گسترده­ ترین مدل رشدی اوتیسم به کار برده شده است که رفتارهای موش را به طور غیرطبیعی تحت تاثیر قرار میداد و این موش­ها در تعاملات اجتماعی، یادگیری­ های پایه و رفتارهای کلیشه­ا ی دچار کمبود بودند.

آنها کشف کردند که موش­های ماده بارداری که در ۳ ماهۀ اول بارداری از ویتامین D کافی استفاده کردند، این کمبودها در فرزندان آنها توسعه­ ای نداشته است.

در مطالعات انسانی، محققان اخیرا پی بردند که بین زنان باردار با سطوح پایین ویتامین D و افزایش احتمال داشتن فرزندانی با صفات اوتیسم، ارتباط وجود دارد.

اوتیسم ناتوانی مادام ­العمری است که فرد در برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی ناتوان است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع اصلی تامین ویتامین D است که سلول­ های پوست در پاسخ به اشعۀ UV می­سازند اما در بعضی غذاها نیز یافت میشود.

دکتر Wei Luan میگوید:

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم است، اما شکل هورمونی فعال ویتامین D را نمیتوان به زنان باردار داد زیرا ممکن است اسکلت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر Luan افزود:

پشتوانه­ های اخیر در حال حاضر به ما امکان میدهند تا میزان کوله کلسیفرول لازم( شکل مکمل بی­ خطر برای زنان باردار) برای دستیابی به همان سطح از ویتامین D هورمونی فعال در گردش خون را تعیین کنیم.

اطلاعات جدید به ما اجازه میدهند تا میزان دوز مناسب و زمان مصرف مکمل­ های ویتامین D برای زنان باردار را بیشتر بررسی کنیم.

قبلا تصور میشد ویتامین D دارای اثر ضد التهابی و محافظ در طول توسعه مغز است ولی مطالعه­ ای برای اثبات این صورت نگرفته است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید