انتشار این مقاله


آیا مصرف شربت آبلیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

شربت آبلیمو نوشیدنی محبوبی برای کاهش وزن است. افرادی که به این موضوع اعتقاد دارند، ادعا می کنند که آبلیمو سموم بدن را تخلیه می کند، اشتها را کاهش می دهد و فرایند گوارش را در جهتی پیش می برد که جذب چربی ها کاهش می یابد. مشکل اینجاست که واقعا اینطور نیست! در واقع […]

شربت آبلیمو نوشیدنی محبوبی برای کاهش وزن است. افرادی که به این موضوع اعتقاد دارند، ادعا می کنند که آبلیمو سموم بدن را تخلیه می کند، اشتها را کاهش می دهد و فرایند گوارش را در جهتی پیش می برد که جذب چربی ها کاهش می یابد.

مشکل اینجاست که واقعا اینطور نیست! در واقع شربت آبلیمو فاقد مؤثرترین قسمت های گیاه است.

اثر روانی این نوشیدنی به تحقیقی از سوی دانشمندان ژاپنی در سال ۲۰۰۸ بازمی گردد که به پلی فنول های موجود در لیمو مربوط بود که این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند؛ این آزمایش بر روی موش هایی انجام شد که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند. تیم پژوهشی در نتایج خود ذکر کرده بود که:

بله! این موضوع کاملاً ممکن است. پلی فنول های موجود در آبلیمو می توانند کبد را تحریک به تولید آنزیم هایی نمایند که در جذب چربی اختلال ایجاد می کنند.

دانا هونِس (Dana Hunnes) متخصص ارشد تغذیه از دانشگاه کالیفرنیا می گوید:

این پژوهش مانند سکوی جهش برای اشخاصی است که به دنبال فروش یک ماده ی غذایی جادویی برای کاهش وزن هستند ولی این خوش بینی اشکالات زیادی دارد؛ این تحقیق بر روی موش ها انجام شده بود نه انسان ها و هیچ مطالعه ی دقیقی در این مورد که آیا مصرف آبلیمو موجب کاهش وزن می شود، صورت نگرفته است.

مشکل بعدی این است که در شربت آبلیمو از آب لیمو استفاده می شود! و نه از خود میوه. موش هایی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، با رژیم غذایی سرشار از میوه تغذیه می شدند که سرشار از پلی فنول است. در حالی که بسیاری از طرفداران شربت آبلیمو ممکن است مقداری ازمیوه ی لیمو را به نوشیدنی خود اضافه کرده باشند، باز هم میزان مصرف میوه آن ها به میزان مصرف موش های مورد آزمایش قرار گرفته نمی رسد.

توجه: حتی اگر متعهد شوید که در رژیم غذایی خود لیمو زیاد مصرف کنید، برخی از پژوهش ها نشان داده اند که اسید موجود در رژیم غذایی با لیموی زیاد می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود.

مرتبط با این موضوع: چرا باید روز خود را با شربت آبلیمو شروع کنیم؟

البته مصرف متعادل لیمو بسیار مفید است. زیرا منبع خوبی برای ویتامین C است و برخی مطالعات از رابطه ی میان کمبود ویتامین C و چاقی حکایت دارند. اما هنوز زود است که بگوییم مصرف زیاد ویتامین C می تواند جلوی چاقی را بگیرد.

نوعی فیبر به نام پکتین (Pectin) نیز که در لیمو یافت می شود، با کاهش وزن ارتباط دارد. بهرام ارجمندی پروفسور علوم تغذیه از دانشگاه فلوریدا می گوید:

پکتین می تواند میزان کلسترول بد یا LDL را پایین آورده و دارای خواص ضدعفونی است. همچنین می تواند از جذب چربی جلوگیری کرده و پاسخ به انسولین را متعادل سازد.

اما بیشتر پکتین در گوشت میوه یافت می شود نه در آب آن. وی در ادامه افزود:

برای دیدن این خواص بهتر است شما یک لیمو را به طور کامل و یکجا مصرف کنید. به نظر من که عملی شدن این کار در میان مردم سخت است!

الیزابت دهولیوس (Elizabeth Dejulius) متخصص تغذیه از کلینیک کلیولند می گوید:

نوشیدن یک یا دو لیوان از شربت آبلیمو خاصیت چندانی برای شما ندارد. شربت آبلیمو آن گونه که بعضی ها فکر می کنند، معجزه ی کاهش وزن نیست!

اما اگر بحث معجزه را کنار بگذاریم، آبلیمو می تواند به طور غیرمستقیم به کاهش وزن افراد کمک کند آن هم به یک دلیل: تشنگی گاهی اوقات با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. چرا که بسیاری از مردم نوشیدن آب را در دفعات مختلف تکراری می پندارند و افزودن مقداری آبلیمو به آن می تواند موجب تشویق افراد به نوشیدن آب شود و آن ها را برای مدت بیشتری سیراب نگهدارد  و از گرسنگی کاذب ناشی از تشنگی جلوگیری کند. دهولیوس در این باره می گوید:

کم آبی می تواند متابولیسم را در بدن کندتر کند که در درازمدت می تواند باعث افزایش وزن گردد.

افرادی که نوشابه یا نوشیدنی شیرین دیگری را با شربت آبلیمو جایگزین می کنند، به مراتب وضعیت بهتری خواهند داشت البته تا زمانی که آن را با شکر شیرین نکنند.

به هرحال همه ی محققان حاضر به بستن پرونده ی ارتباط شربت آبلیمو با کاهش وزن نیستند؛ هونِس می گوید که در تحقیقات خود متوجه راهی شده که لیمو موجب تحریک جوانه های چشایی برای کاهش اشتها می شود ولی شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد. قدرت تلقین روانی نیز می تواند در این مورد نقش داشته باشد. ارجمندی در این مورد می گوید:

اگر شما باور قوی دارید که نوشیدن شربت آبلیمو برای مثال موجب کاهش اشتها می شود، شاید واقعاً این طور شود. این نوع از درمان های مریض راضی کن! ممکن است گاهی مؤثر باشند.

توجه: اگر شما شربت آبلیمو مصرف می کنید، به این کار ادامه دهید مخصوصاً اگر شما را از نوشیدنی های مضر دور نگه می دارد ولی اگر به دنبال راه های معتبر برای کاهش وزن هستید، به قسمت های دیگری از رژیم غذایی خود توجه کنید.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید