انتشار این مقاله


نقش ژنتیک در میزان خواب نوزادان در شب

والدینی که شب ها با خواباندن کودکان خود مشکل دارند, با خواندن این مطلب می توانند از این مشکل آگاهی یابند!

والدینی که شب ها با خواباندن کودکان خود مشکل دارند, با خواندن این مطلب می توانند از این مشکل آگاهی یابند!  تحقیقات جدید نشان می دهد که مقدار خواب کودکان در شب بیشتر از عوامل محیطی به ژنتیک وابسته است. محققان در کانادا ۱۰۰۰ کودک دوقلوی نا همسان را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که گروهی از ژن ها در خواب شبانه تاثیر به سزایی دارند, حال آنکه توانایی خواب در روز بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی است.

به گفته ی دکتر  Evelyne Touchette از دانشگاه Laval در کانادا, تاثیر ژنتیک بر میزان خواب فقط بخشی از عامل است. لذا باید عادات بد موقع خوابیدن از دوران کودکی اصلاح شوند. ۱۸ ماهگی کودک, حساس ترین و موثر ترین سن برای القای عادات مناسب خوابیدن برای کودک است که والدین باید به شدت مراقب رفتار های خواب خود باشند. تصور برخی از والدین مبنی بر اینکه کودکانی با این ژنتیک به خواب کم نیاز دارند، کاملا اشتباه است. به گفته ی Touchette، تنها ۵% از این نوع کودکان به خواب کمتر از ۱۰ ساعت نیاز دارند.

طی مطالعات، محققان به دنبال ژن خاصی برای خواب نبودند، بلکه دریافتند که دوقلوهای همسان که خزانه ی ژنی نسبتا یکسان دارند، نسبت به دوقلو های نا همسان، از الگوی خواب یکسانی برخوردارند. دکتر Dennis Rosen از بیمارستان کودکان بوستون، در کنگره ای مربوط به ناهنجاری های خواب کودکان با در نظر گرفتن تفاوت چشم گیر در میزان خواب کودکان اعلام کرد:

در سن ۶ هفتگی، نوزاد ۲ الی ۳ بار در روز چرت می زند و این نوبت تا ۶ ماهگی ادامه می یابد و در ۱۸ ماهگی، کودک باید حداقل ۱ بار در روز چرت بزند. در سنین ۵ سال و به بالا، بعضی از کودکان این روند را ادامه داده و برخی دیگر تمایلی به خواب روزانه ندارند. در مطالعه ی انجام شده، ۴% از کودکان در سنین۴ و ۵ سالگی چرت زدن را ترک کردند و ۶۸% سایر کودکان، بسته به ژنتیک و فرهنگ جامعه و خانواده چرت های روزانه را ادامه دادند. کودکانی که کمتر از حد معمول می خوابند، زود عصبانی و حساس شده و رشد سالمی نخواهند داشت. در عوض، کودکانی که بیشتر از مقدار مقرر در روز می خوابند، شب ها دیر به خواب رفته و چند بار از خواب بیدار می شوند.

دکتر Rosen و Touchette معتقدند که از ۶ ماهگی، زمانی که کودک خواب آلود ولی هنوز هوشیار است برای خواباندن او تلاش کنید. این کار به آنها کمک می کند تا وقتی بزرگتر شدند خودشان بتوانند بدون کمک دیگری بخوابند و هم چنین باعث می شود شب ها به دفعات کمتری از خواب بیدار شوند.

اتاق خواب کودک  تا حد امکان ساکت و به دور از دستگاه های الکتریکی باشد؛ اگر تخت نوزاد شما در اتاق شماست و شما خروپف می کنید و یا قبل از خواب تلویزیون تماشا می کنید، بهتر است تخت کودک را به اتاق خودش برگردانید. در صورت مشاهده ی هر گونه مشکل در نحوه ی تنفس کودک، خرو پف و خس خس سینه به هنگام خواب، آن را با پزشک کودک در میان بگذارید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید