انتشار این مقاله


آیا ممکن است شروع بیماری پارکینسون از روده باشد؟

این امکان وجود دارد که بیماری پارکینسون در روده شروع شده و از طریف عصب واگ به مغز برود. عصب واگ از ساقه مغز تا روده کشیده شده و حرکات غیر ارادی بدن مانند تنظیم ضربان قلب و هضم غذا را انجام می‌دهد. این تحقیق بر روی افرادی که در آن‌ها تنه اصلی و یا […]

این امکان وجود دارد که بیماری پارکینسون در روده شروع شده و از طریف عصب واگ به مغز برود. عصب واگ از ساقه مغز تا روده کشیده شده و حرکات غیر ارادی بدن مانند تنظیم ضربان قلب و هضم غذا را انجام می‌دهد.

این تحقیق بر روی افرادی که در آن‌ها تنه اصلی و یا شاخه‌های عصب واگ آن‌ها جراحی شده بود صورت گرفت. این جراحی روی افرادی که دچار زخم معده هستند صورت می‌گیرد. محققین سوئدی ۹.۴۳۰ فردی که در آن‌ها جراحی واگ صورت گرفته بود را  با ۳۷۷.۲۰۰ فردی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند را مقایسه کردند. در طول این زمان ۱۰۱ نفر از افرادی که در آن‌ها جراحی صورت گرفته بوددچار پارکینسون شدند و در مقایسه با ۴.۸۲۹ نفری که در گروه شاهد دچار پارکینسون شده بودند تفاوت چندانی نداشتند.

اما زمانی که محققین نتایج دو گروه مختلفی که در آن‌ها جراحی واگ صورت گرفته بود را مقایسه کردند، فهمیدند که افرادی که در آن‌ها جراحی تنه اصلی قطع شده بود در مقایسه با کسانی که بخشی از عصب قطع شده بود احتمال کمتری داشت که به پارکینسون مبتلا شوند.

پس از حذف فاکتورهایی مانند بیماری‌های تنفسی، دیابت، آرتروز و دیگر بیماری‌ها، محققین به این نتیجه رسیدند که قطع تنه اصلی عصب واگ صورت گرفته احتمال ابتلا به پارکینسون در آن‌ها ۴۰ درصد کمتر است.

این نتایج می‌تواند مدارکی بر این نظریه باشند که پارکینسون در روده شروع می‌شود. از دیگر مدارک این نظریه این است که افراد مبتلا به پارکینسون معمولا دچار مشکلات گوارشی می‌شوند که می‌تواند چند دهه قبل از بروز علائم بیماری شروع می‌شوند. همچنین در معده افرادی که دچار پارکینسون هستند پروتئینی که به نظر می‌رشد نقش مهمی در پارکینسون دارد، وجود دارد. واضح است که برای تایید این نظریه لازم است تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید