انتشار این مقاله


چرا به نظر می‌رسد که همیشه برای دسر جا داریم؟

سه استراتژی هوشمندانه برای این که از دسر خوردن لذت ببرید بدون آن که رژیم غذایی سالم خود را به هم بزنید. چند بار برایتان پیش آمده که غذای متعادلی میل کنید، به خودتان بگویید که سیر شده‌اید و پس ازآن نگاهی به منوی دسر بیندازید؟ یا به این فکر افتاده‌اید که یک گاز کوچک […]

سه استراتژی هوشمندانه برای این که از دسر خوردن لذت ببرید بدون آن که رژیم غذایی سالم خود را به هم بزنید.

چند بار برایتان پیش آمده که غذای متعادلی میل کنید، به خودتان بگویید که سیر شده‌اید و پس ازآن نگاهی به منوی دسر بیندازید؟ یا به این فکر افتاده‌اید که یک گاز کوچک به شکلاتی که در یخچالتان گذاشته‌اید بزنید؟ معلوم شده است که یک دلیل علمی برای این پدیده وجود دارد و نام آن سیری خاص حسی یا سیری حسی است(Sensory-specific satiety).

زمانی که شما یک نوع غذا میل می‌کنید، اشتهای کمتری برای آن غذا نسبت به غذاهای دیگری که مزه، جنس و رنگ متفاوت دارند، پیدا می‌کنید. سیری حسی به ما کمک می‌کند که بفهمیم چرا جلوگیری از پرخوری در رستوران سخت است. همچنین به این سؤال هم جواب می‌دهد که چرا به نظر می‌رسد که ما همیشه برای دسر خوردن جا داریم!

خب اگر شما به جنبه‌ی علمی این موضوع علاقه‌مند باشید، چه‌کار می‌توانید بکنید تا پس از اتمام یک وعده‌ی غذایی از سیری ناراحت کننده جلوگیری کنید؟ در این‌جا ما سه تکنیک را به شما ارائه می‌دهیم تا برخلاف میل مغز خودتان عمل کرده و یک تعادل غذایی سالم داشته باشید:

۱-در وعده‌های غذایی خود تنوع ایجاد کنید

خوشبختانه مصرف غذاهای مختلف در یک وعده برای شما خوب است. این یک استراتژی هوشمندانه برای ایجاد تعادل بین درشت‌مغذی‌ها(کربوهیدرات‌، پروتئین‌ها و چربی‌ها) و رساندن طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به بدنتان است. سعی کنید از خوردن وعده‌های غذایی مفصلی که از مواد غذایی غیر‌مفید تهیه شده و به دنبال آن‌ها دسر، پرهیز کنید.

برای مثال یکی از مراجعه‌کنندگان به متخصص تغذیه به وی گفته بود که شام هر‌شب وی به صورت سلف سرویس! است به طوری که شام این شخص با پنیر و کلوچه شروع می‌شده و سپس با تکه‌ای  از غذاهایی که فرزندانش و همسرش میل می‌کردند ادامه می‌یافته است که به گفته‌ی خود او این شام‌ها اکثراً فاقد سبزیجات بودند و خودش هم واقعاً نمی‌دانست که چه مقدار غذا مصرف کرده است. متخصص به او پیشنهاد داد که در وعده‌های غذایی خود تغییر ایجاد کند و در آن‌ها از ترکیب متعادلی از مواد غذایی استفاده کند؛ مانند مرغ، ماهی، سبزیجات و مقدار کمی غذای نشاسته‌دار مانند کوینولا یا سیب‌زمینی شیرین.

نتیجه‌ چه بود؟ این شخص موفق شده بود که با مصرف مقدار کمی دسر، همچنان وزن کم کند.

۲-برای دسر حساب و کتاب داشته باشید

اگر شما عاشق کیک شکلاتی هستید یا می‌خواهید به رستورانی بروید که به خاطر شیرینی‌هایش معروف است، غذای اصلی خود را ساده انتخاب کنید. بسیاری از دسرها کربوهیدرات زیادی دارند بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که با محدود کردن یا حذف کربوهیدرات‌ها در غذای اصلی خود، تعادل ایجاد کنید.

در رستوران‌ به جای سفارش سبزی و سیب‌زمینی، میزان سبزی درخواستی را دو برابر کنید یا یک پیش‌غذای پروتئین‌دار(مانند کوکتل میگو یا جوجه‌کباب) به همراه یک سالاد یا سبزیجات پخته‎‌شده انتخاب کنید.

یکی دیگر از مراجعین به متخصص تغذیه گفته بود که پس از سفارش یک همبرگر بوقلمون و سیب‌زمینی سرخ‌شده به همراه یک تکه پای سیب گرم چه حس وحشتناکی داشته است! متخصص به او پیشنهاد کرد که از دفعه‌ی بعد او همبرگر بوقلمون پیچیده‌شده در کاهو(نه نان همبرگر)، مقداری سبزیجات(به جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده) و یک پای برای دسر سفارش دهد.

بعد از چند هفته این شخص احساس راحتی بیشتری داشت و پس از خروج از رستوران سرحال‌تر و پرانرژی‌تر بود.

۳-از قبل راجع به وعده‌ی غذایی خود فکر کنید

برنامه‌ریزی یک راه کلیدی برای جلوگیری از انتخاب‌های اشتباهی است که ممکن است به صورت ناخودآگاه انجام دهید و برای بدنتان خوب نباشد. اگر قرار است در بیرون از منزل غذا بخورید، پیش از رفتن به برنامه‌ی‌‌ غذایی خود دقت کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی را سفارش خواهید داد(زمانی که از شدت گرسنگی ضعف نکرده‌اید!). به خصوص این که آیا دسر سفارش خواهید داد یا نه و به تصمیم خود پایبند بمانید.

اگر می‌دانید که قرار است دسر سفارش دهید، بهتر است در صورتی که از شما راجع به پیش‌غذا سؤال می‌پرسند یا تعارف می‌کنند کاملاً مؤدبانه «نه» بگویید و اگر از پیش تصمیم گرفته‌اید که از کل یک وعده‌ی غذایی لذت برده و زیاده‌روی کنید، این انتخاب بسیار هوشمندانه‌تر از یک حرکت ناگهانی و احساسی است.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید