انتشار این مقاله


مادر بزرگ های سيگاری، نوه های مبتلا به اوتيسم

مطالعاتی بر روی کودکان بریتانیایی نشان داد که احتمال بروز علائم اوتیسم در کودکانی که مادربزرگ مادری آن ها در طی بارداری سیگار می کشیدند، بیشتر است. حتی اختلاف بزرگی در نسبت دخترانی که این علائم شبه اوتیسمی را نشان می دادند، وجود داشت. با توجه به مشکلات بسیار زیاد در ارتباط با گزارش های […]

مطالعاتی بر روی کودکان بریتانیایی نشان داد که احتمال بروز علائم اوتیسم در کودکانی که مادربزرگ مادری آن ها در طی بارداری سیگار می کشیدند، بیشتر است. حتی اختلاف بزرگی در نسبت دخترانی که این علائم شبه اوتیسمی را نشان می دادند، وجود داشت. با توجه به مشکلات بسیار زیاد در ارتباط با گزارش های نادرست از علل اوتیسم، باید قبل از تصمیم گیری راجع به علت آن، توجه و دقت کافی شود. با این حال اگر ارتباط بین علت و معلول که همان ارتباط بین سیگار کشیدن و بروز علائم اوتیسم است، قوی باشد باید هرکدام به تنهایی مورد بررسی قرار بگیرند؛ یعنی بررسی اوتیسم به طور مجزا و تاثیرات سیگار کشیدن بر تکامل جنین.

مطالعاتی که به دنبال ارتباط بین سیگار کشیدن در زمان بارداری و اوتسیم هستند، به نتایج مختلفی رسیده اند. از آن جا که سیگار بر روی DNA میتوکندریایی و هسته ای اثر می گذارد و طیف اختلالات اوتیسمیک نیز باعث افزایش میزان جهش می شود، پروفسور مارکوس پمبری از دانشگاه بریستول معتقد است که بررسی جنین در رحم مادرانی که در معرض تنباکو قرار گرفته اند، در این زمینه ارزشمند است.

در نمونه ای از ۱۴۵۰۰ کودکی که در سال ۱۹۹۰ به دنیا آمده بودند، کودکانی که مادربزرگشان در حین بارداری مادرشان سیگار می کشید ۵۳٪ علائم اوتیسم مشاهده می شد. طبق مقاله ای که در مجله گزارشات علمی منتشر شده است، این اثر در نوه های دختری قوی تر از نوه ها پسری بوده و پس از کنترل عوامل دیگر دختر هایی که مادربزرگ سیگاری داشتند، به اندازه ۶۷٪‌محتمل داشتن روابط اجتماعی ضعیف و رفتار های مکرر بودند.

از نظر مکانیسم ۲ احتمال وجود دارد؛آسیب DNA ای که ایجاد شده به نوه منتقل می شود و یا برخی از پاسخ های انطباقی به سیگار کشیدن، نوه را به اوتسیم آسیب پذیر‌تر می کند.

پروفسور پمبری در این باره می گوید:

ما می دانیم که سیگار کشیدن به طور خاص به DNA میتوکندریایی آسیب می رساند و میتوکندری ها از طریق تخم مادر به نسل بعد منتقل می شود.

جهش های اولیه DNA آثار و علائم آشکاری بر روی خود مادر برجای نمی گذارد اما این اثر زمانی افزایش می یابد که به کودکانشان این جهش منتقل می شود.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید