انتشار این مقاله


زمانیکه پایتان خواب می‌رود چه اتفاقی می‌افتد؟!

آیا تا به حال پای شما برای مدت طولانی در وضعیت بدی خمیده مانده است؟ این حالت باعث ایجاد بی حسی در پا می­شود که ایستادن را برایتان مشکل می­کند.زمانیکه این اتفاق می­افتد گفته می­ شود که پای شما خواب رفته است! ربکا تراب،دانشیار نورولوژي،می­گوید: این بی حسی ایجاد شده در دست ها و پا […]

آیا تا به حال پای شما برای مدت طولانی در وضعیت بدی خمیده مانده است؟ این حالت باعث ایجاد بی حسی در پا می­شود که ایستادن را برایتان مشکل می­کند.زمانیکه این اتفاق می­افتد گفته می­ شود که پای شما خواب رفته است!

ربکا تراب،دانشیار نورولوژي،می­گوید:

این بی حسی ایجاد شده در دست ها و پا ها به دلیل تحت فشار قرار گرفتن موقتی اعصاب رخ می­دهد.

زمانیکه اعصاب در تنگنا قرار می­گیرند،نمی­توانند سیگنال ها را به درستی به مغز و نخاع ارسال کنند.

استیون ورنینو،پروفسور نورولوژی،می­گوید:

سلول های عصبی پیام های الکتریکی را مشابه انتقال آب از طریق شلنگ منتقل می­کنند.

زمانیکه نقطه ای از بدن دچار تحریک می­شود،پیام عصبی ایجاد شده و به سوی مغز انتقال داده می­شود.برای مثال؛ اگر شما قابلمه داغی را لمس کنید اعصاب دستتان سیگنالی را ایجاد کرده که پس انتقال به مفز به عنوان پیام درد تفسیر شده و موجب می­شود که شما دست خود را عقب بکشید.

همانطور که با پیچ خوردن شلنگ،آب درون آن گیر می­کند،سیگنال های حرکتی در رشته های عصبی نیز با روی هم گذاشتن پاها و یا خمیدگی طولانی مدت مچ دست،نمی­توانند منتقل شوند(بی حسی دائمی یا ضعف ایجاد شده در مچ دست،«سندرم کارپال تونل» نامیده می­شود).

تراب در ایمیل خود نوشت:

رایج ترین عصبی که در پا تحت فشار قرار می­گیرد،عصب نازک نی است. این عصب که مسیر حرکتی آن دور زانو است،زمانیکه فرد پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم قرار می­دهد دچار تنگی و فشار می­شود.

ورنینو افزود:

تصور اشتباه و رایج این است که بی حسی ایجاد شده به علت عدم خون­رسانی است.قطع شدن مسیرخون­رسانی به دست و پا ممکن،اما نادر است!

حس سوزن سوزن شدن یا سوزشی که فرد احساس می­کند هنگتمی رخ می­دهد که اعصاب عملکرد خود را بازیابی می­کنند. به عبارتی دست ها یا پاهای شما بیدار می­شوند! در اصطلاح پزشکی به این اتفاق «پارتزیا» (مور مور شدن) گفته می­شود. این ناراحتی که گاهی با درد همراه است موجب می­شود شما وضعیت خود را تغییر دهید.

بسیاری از افراد با تغییر وضعیت خود اعصاب را از این فشار آزاد می­کنند؛ اما به گفته ی تراب اگر شخصی قادر به حرکت یا کم کردن این فشار بر اعصابش نباشد،ممکن است دچار آسیب دائمی ناشی از این فشار در اعصاب خود شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید