انتشار این مقاله


نشستن نزدیک تلویزیون: مخرب یا خودخواهی

“از جلو تلویزیون تکون بخور! داری چشم‌هات رو خراب می‌کنی.” این یک گزاره معمول برای والدین غرغرو است! این عبارت را می‌توان مشابه گزاره‌هایی مانند “سبزیجاتت رو بخور!” و یا “قیافه‌ات را اون‌جوری نکن!” در نظر گرفت. به عقب راندن بچه‌ها از جلوی تلویزیون یک حرکت ناخودآگاه برای والدین شده است. به نظر می‌رسد این […]

“از جلو تلویزیون تکون بخور! داری چشم‌هات رو خراب می‌کنی.” این یک گزاره معمول برای والدین غرغرو است! این عبارت را می‌توان مشابه گزاره‌هایی مانند “سبزیجاتت رو بخور!” و یا “قیافه‌ات را اون‌جوری نکن!” در نظر گرفت. به عقب راندن بچه‌ها از جلوی تلویزیون یک حرکت ناخودآگاه برای والدین شده است. به نظر می‌رسد این همه اصرار بر روی یک امر به صورت وسیع باید یک دلیل علمی خوب داشته باشد. به نظر می‌رسد مشابه همه پلک زدن‌ها زیاد، نورهای خیره‌کننده و آزاردهنده که می‌تواند به چشم هر آدمی آسیب وارد کند، شاید بتواند اشعه ایکس هم ساطع کنند. بیشتر والدین ترجیح می‌دهند که در امان باشند تا این که شرمنده باشند. بنابراین آن‌ها این نصیحت را بسیار تکرار می‌کنند حتی با این که از این قضیه خیلی هم مطمئن نیستند.

این رفتار عادتی یک‌سری دلایل تاریخی دارد. و آن به سا‌ل‌های آخر دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد که تلویزیون‌ها به اندازه کمی اشعه ساطع می‌کردند. این تشعشعات قابل اندازه‌گیری بودند ولی به مقداری نبودند که بتوانند آسیبی وارد بکنند؛ شما می‌توانستید برای ساعت‌ها مقابل آن بنیشید ولی به اندازه آسیب‌زننده تشعشع دریافت نکنید. با در نظر گرفتن مطلب فوق به نظر درست می‌آید که والدین در آن زمان احساس آسودگی‌ای در این مورد نداشتند. در سال ۱۹۶۷، شرکت جنرال الکتریک ۹۰۰۰۰ از تلویزیون‌های خود را فراخواند به دلیل مشکلات و خطای شرکت، که به وسیله این خطا محصول ۱۰ الی ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر تشعشع ایجاد می‌کرد.(منبع:Hiskey) به نظر می‌رسد که این بزرگ‌ترین دلیلی است برای این که به کودکان‌مان می‌گوییم عقب بشین!تلویزیون‌های LCD و پلاسمایی امروزی بدون شک هیچ تشعشعی ندارند. اما این حقیقت دارد که نشستن نزدیک نمی‌تواند چشمان کودکان را با اشعه از بین ببرد ولی همچنان این نزدیک نشستن می‌تواند منجر به سردرد و خستگی چشم بشود. این مسئله دلیل آن پلک زدن‌های زیاد و پرش‌های چشم است(نه به دلیل صدای تلویزیون) که می‌تواند آسیب‌زننده باشد در فواصل باشد.

چشمان ما به خصوص زمانی که در محیط یا اتاق تاریک قرار داریم بیشتر کار می‌کند. بنابراین بهتر است علاوه بر فاصله دادن کودکان با تلویزیون، چراغ‌ها را نیز برای آن‌ها روشن کنیم. بهتر است هنگامی که می‌خواهیم تلویزیون نگاه کنیم بنشینیم نه این که بر روی زمین دراز بکشیم؛ چرا که این زاویه گردن می‌تواند به چشم‌ها و گردن استرس وارد کند و منجر به سردرد بشود. یک مورد دیگری که باید متذکر بشویم این است که اگر فرزند شما به طور مداوم و معمول نزدیک تلویزیون می‌نشیند احتمالا به دلیل ضعیف شدن چشمان اوست، پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید و عینکی برای او بگیرید که به سادگی این مشکل را حل کنید.

اما دلیل سومی هم برای به عقب راندن بچه‌ها از جلو تلویزیون نیز وجود دارد و آن هم احتمالا مهم‌ترین دلیل است! برخلاف مشکلاتی مانند تشعشعات، خستگی چشم و یا سردرد؛ زمانی که بچه شما نزدیک تلویزیون می‌ایستد، جلوی بقیه ایستاده است و نمی‌گذارد که آن‌ها ببینند. و احتمالا این تنها دلیل قانع‌کننده برای این نصیحت و دستور است!

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید