انتشار این مقاله


چند نکته بهداشتی ساده برای سلامت زنان جوان

داشتن سبک زندگی صحیح و تست‌های غربالگری در سنین بیست تا سی سالگی می‌تواند روشی برای سالم نگه داشتن طولانی‌مدت شما باشد. ۱. شروع یک رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم و برنامه ورزش غذاهای سرخ شده و چرب را رها کنید و سعی کنید حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید. تغذیه صحیح و […]

داشتن سبک زندگی صحیح و تست‌های غربالگری در سنین بیست تا سی سالگی می‌تواند روشی برای سالم نگه داشتن طولانی‌مدت شما باشد.

۱. شروع یک رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم و برنامه ورزش

غذاهای سرخ شده و چرب را رها کنید و سعی کنید حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید. تغذیه صحیح و فعال بودن هدایایی هستند که با این کار دریافت می‌کنید!

اگر اکنون این شیوه زندگی را برگزینید، مزایای آن تا پایان عمر با شما خواهد بود. اگر می‌خواهید باردار شوید، ایده خوبی است که روزانه یک مولتی ویتامین که غنی از اسید فولیک است (بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم در روز) مصرف کنید. مصرف اسید فولیک حداقل ۱ ماه قبل از تصمیم گیری برای باردار شدن شروع کنید و تا سه ماهه اول بارداری ادامه دهید.


۲. بر روی رابطه خود را با پزشکتان کار کنید.

کسی را بیابید که به او اعتماد دارید. قبل از ملاقات با پزشکتان یک لیست سوالات تهیه کنید. مانند:
کدام یک از روش‌های پیشگیری از بارداری برای من مناسب است؟
بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی چیست؟
به چه واکسن هایی نیاز دارم؟

 

۳. تاریخچه سلامت خانواده خود را بدانید.

آیا خواهر، مادر و یا مادر بزرگتان قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان پستان یا بیماری های قلبی بوده‌اند؟ آیا در خانواده شما سابقه دیابت وجود دارد؟ این‌ها سوالات مهمی هستند که باید از خانواده‌تان بپرسید تا به پزشک برای سنجیدن خطرات بهداشتی مختص خودتان کمک کنید.

۴. آزمون های غربالگری کلیدی را فراموش نکنید.

بعد از ۲۱ سالگی هر سه سال یک‌بار برای بررسی سرطان دهانه رحم تست پاپ اسمیر انجام دهید. اگر ۳۰ تا ۶۵ ساله هستید می‌توانید هر سه سال یک‌بار یک تست پاپ اسمیر داشته باشید یا می‌توانید آن را همراه با تست HPV ( تست ویروس پاپیلوم انسانی) هر پنج سال یک‌بار انجام دهید. این تست هم مفید است، زیرا علت بسیاری از سرطان‌های دهانه رحم عفونت HPV می‌باشد.
اگر فعالیت جنسی بالایی دارید و در معرض خطر بیماری‌های مقاربتی هستید، هر سال برای بیماری کلامیدیا و سوزاک تست بدهید. حداقل یک‌بار تست HIV انجام دهید مخصوصا اگر در معرض خطر هستید. بیماری‌های مقاربتی دیگر مانند تریکومونا، سفلیس و هپاتیت B را هم در نظر داشته باشید.
اگر فشار خونتان نرمال است ( کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه)، هر دو سال یک‌بار آن را چک کنید. اگر فشار خون بالایی دارید و یا در معرض آن هستید به تعداد دفعات تست بیشتری نیاز دارید. همچنین باید تست غربالگری دیابت هم انجام دهید.
علاوه بر این تست کلسترول را فراموش نکنید و از پزشک درباره تعداد دفعات آن بپرسید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید