انتشار این مقاله


بوی شما برخی ویژگی‌های شخصیتی را آشکار می‌کند!

برخی ویژگی‌های شخصیتی با استفاده از بوی پیراهن شما قابل تشخیص‌اند!

برخی ویژگی‌های شخصیتی با استفاده از بوی پیراهن شما قابل تشخیص‌اند!

پژوهشگران دریافته‌اند که افراد می‌توانند شخصیت شما را به سادگی با بوییدن لباستان حدس بزنند. این پژوهش نشان می‌دهد که برای حدس زدن ویژگی‌های شخصیتی، بوییدن لباس افراد به اندازه‌ی تماشای یک ویدئو از آنان می‌تواند دقیق باشد. باید توجه داشت که همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی به آسانی قابل تشخیص نیستند؛ برای مثال، نتایج این پژوهش نشان داده‌اند که سه ویژگی زیر، آسان‌تر از بقیه‌ی ویژگی‌های شخصیتی تشخیص داده می‌شوند:

  • احساساتی بودن
  • برون‌گرایی
  • سلطه‌جویی

در حقیقت، افراد در تشخیص سلطه‌جویی جنس مخالف خود بسیار دقیق‌تر عمل می‌کردند. با ای حال، بوی افراد اطلاعات چندانی را درباره‌ی ماجراجویی و تمایل به تجربه کردن مسائل تازه، سازگاری و باوجدان بودن افراد فراهم نمی‌کرد. برای این پژوهش، از ۶۰ مفر از افراد خواسته شد که تی‌شرتی ساده، سفید و یکسان را به مدت ۳ شب بر تن کنند و از استفاده از غذاهایی با بوی قوی و عطر و … اجتناب کنند. سبب گروهی دیگر بوی این لباس‌ها را بررسی می‌کردند.

سلطه‌جویی

بوی سلطه‌جویی را می‌توان با میزان تستوسترون مرتبط دانست.


مقاله‌ی مرتبط: حقایقی درباره‌ی تستوسترون که نمی‌دانستید…


پژوهشگران این مجموعه عقیده دارند که سلطه‌جویی و خشونت‌طلبی ارتباط مستقیمی با میزان تستوسترون و متابولیت‌های آن دارد؛ این هورمون سبب تحریک تکثیر سلول‌های سباسه می‌شود و از این طریق، میزان تعرق را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین بوی مردان سلطه‌جو با بوی سایرین متفاوت است.

استرس

مشابه آن‌چه گفته شد، سیگنال‌های شیمیایی ترس و اضطراب در قلمرو حیوانات بسیار شناخته شده است؛ سیگنال‌های شیمیایی ترس و استرس در شکل فرومون‌های هشداردهنده به شکل گسترده‌ای در دنیای حیوانات وجود دارد. تجربه‌کردن این احساسات به همراهی سری تغییرات عصبی-شیمیایی انجام می‌شود که نتایج برخی از آنان در عرق نمایان می‌شود. توجیهات فیزیولوژیکی مشابهی برای ویژگی‌های قابل تشخیص توسط بوییدن وجود دارد اما مکانیسم پایه‌ی دستیابی به ویژگی‌های شخصیتی از طریق بوی بدن نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.


این احتمال وجود دارد که برخی ویژگی‌های شخصیتی با توجه به دلپذیر بودن بوی بدن فرد تشخیص داده شوند؛ برای مثال، سابقاً پژوهشی نشان داده‌است که بوی یک فرد خوشحال قابل استشمام است و افراد می‌توانند با بوی عرق خود، ؛ از طریق مواد شیمیایی موجود در عرق، خوشحال بودن خود را نشان دهند. نتایج این پژوهش در European Journal of Personality  منتشر شده‌اند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید