انتشار این مقاله


گوش‌ها درباره‌ی سلامتی چه می‌گویند؟

وقتی گوش‌های شما اندکی متفاوت است و یا آسیب دیده، سوت می‌کشد و یا خارش دارد حامل چه پیامی است؟ این حالات ممکن است نشان از شرایطی باشد که قبلا به ذهنتان خطور نکرده است. چروک یا خط‌دار شدن لاله‌ی گوش خطوط‌ مورب در لاله‌ی گوش ممکن است نشانی از بیماری قلبی باشد. این حالت […]

وقتی گوش‌های شما اندکی متفاوت است و یا آسیب دیده، سوت می‌کشد و یا خارش دارد حامل چه پیامی است؟ این حالات ممکن است نشان از شرایطی باشد که قبلا به ذهنتان خطور نکرده است.

چروک یا خط‌دار شدن لاله‌ی گوش

خطوط‌ مورب در لاله‌ی گوش ممکن است نشانی از بیماری قلبی باشد. این حالت «علامت فرانک» نیز نامیده می‌شود. دانشمندان هنوز علت اصلی این خطوط را کشف نکرده‌اند. لازم به ذکر است که هرکسی که چنین شرایطی دارد حتما مشکل قلبی ندارد. در صورت بروز همچین حالتی بهتر از به پزشک مراجعه شود.

چین و چاله

نوزادان می‌توانند با شرایطی به دنیا بیایند که چگونگی رشد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این شرایط سندرم «بک ویت- ویدمن» می‌باشد که موجب خط و چروک و حفره‌های کوچک در اطراف گوش می‌شود. ممکن است این کودکان جثه‌ای بزرگ و زبانی درازتر از معمول داشته باشند و قند خونشان پایین باشد. این سندرم مشکلات سلامتی عمده‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما با رشد کودک ممکن است یک سمت از بدن او بزرگتر از سمت دیگر باشد و احتمال بالایی برای ابتلا به برخی تومورها دارد.

 

گوش‌هایی پایین‌تر از موضع طبیعی

 این حالت با سندرم داون و سندرم ترنر ارتباط دارد. مشکل در یک کروموزم، عامل هر دوی این مشکلات است. افرادی که به سندرم داون مبتلا هستند تفاوت‌های فیزیکی بیشتر و مشکلات رشدی دارند. سندرم ترنر می‌تواند در چگونگی شکل‌گیری صورت و گردن، و رشد و بلوغ باعث بروز مشکلاتی شود.

دو حالت نادر سندرم شپرینتزن-گولدبرگ و سندرم جاکوبسن نیز می‌تواند باعث گوش‌هایی پایینتر و مشکلات رشدی شوند.

نداشتن گوش خارجی

این حالت می‌تواند نشانه‌ای از آنوتیا -که از بدو تولد وجود خواهد داشت- باشد. علت بروز این حالت مشخص نیست اما عوامل محیطی و مصرف داروهای خاصی در دوران بارداری ممکن است در این امر نقش داشته باشند. نداشتن گوش خارجی می‌تواند تنهایی و یا به همراه شرایط ژنتیکی دیگر رخ دهد. در بیشتر موارد، پزشکان می‌توانند با جراحی پلاستیکی یک گوش خارجی تعبیه کنند.

فرم‌های نامعمول گوش

حتی وجود زائده‌ای پوستی در گوش، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کلیوی باشد. همچین شرایطی باعث می‌شود کلیه‌ها در زمان یکسانی با گوش‌ها رشد کنند. اگر پزشک متوجه چنین حالتی در نوزاد تازه به دنیا آمده بشود؛ احتمالا آزمایشی از کلیه و یا یک سونوگرافی برای بررسی‌های بیشتر درخواست کند.

سوت کشیدن گوش (وزوزگوش)

این حالت معمولا به خود گوش مربوط می‌شود؛ برای مثال ممکن است به دلیل موم گوش و یا به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند باشد. اما؛  همچنین می‌تواند نشانه‌ی مشکلی در محل مفصل استخوان فک با جمجمه (تمپورومندیبولار) و یا آسیبی در گردن و سر و دیگر دلایل باشد. افرادی که  صدای زنگ، وزوز، خروش، صوت، و یا هیس مانندی می‌شنوند بهتر از به پزشک مراجعه کنند.

گوش خارش‌دار

عفونت قارچی یا مواد تحریک‌کننده‌ی دیگری موجب بروز این حالت می‌شود. دلیل ممکن دیگر پسوریازیس می‌باشد که وقتی سیستم ایمنی به اشتباه به پوست حمله کند این بیماری اتفاق میافتد. این حالت اگر در گوش بروز یابد؛ به دلیل نازکی پوست ، می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین این حالت ممکن است در درون و یا بیرون گوش اتفاق بیافتد و ممکن است موجب ایجاد پوست‌ مرده شود و توانایی شنیدن را کاهش دهد. درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد اما با مراجعه به پزشک می‌توان علایم آن را کنترل کرد.

گوش درد

این حالت می‌تواند نشانه‌ای از عفونت گوش، گلو، و یا تجمع موم و یا مایع در گوش، آبسه‌ی دندان و یا دندان قروچه باشد. اگر درد گوش در یک کودک، در عرض یک روز یا بیشتر بهتر نشد؛ و یا اگر تب، استفراغ، درد گلو، ترشح گوش و یا تورم در اطراف آن نیز به درد گوش اضافه شدند، باید به پزشک مراجعه کرد. برای درد‌های گوش کودکان زیر ۶ ماه به پزشک اطفال مراجعه شود.

 

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید