انتشار این مقاله


داروهای لاغری۴: گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا، یکی از انواع میوه‌های گرمسیری که با نام Malabar tamarind نیز شناخته می‌شود؛ یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های لاغری ست. مردم می‌گویند این دارو باعث کاهش تولید چربی توسط بدن شده، اشتها را کاهش می‌دهد و همینطور سطح قند و کلسترول خون را نیز تحت کنترل نگه‌می‌دارد. شما می‌توانید این ماده را در فروشگاه […]

گارسینیا کامبوجیا، یکی از انواع میوه‌های گرمسیری که با نام Malabar tamarind نیز شناخته می‌شود؛ یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های لاغری ست. مردم می‌گویند این دارو باعث کاهش تولید چربی توسط بدن شده، اشتها را کاهش می‌دهد و همینطور سطح قند و کلسترول خون را نیز تحت کنترل نگه‌می‌دارد. شما می‌توانید این ماده را در فروشگاه های مختلف و یا به صورت مخلوطی از دیگر مواد در مکمل‌های لاغری بیابید.

آیا این ماده ارزش اعتیاد به آن را دارد؟ بهتر است محتاط‌تر باشید!

نحوه عملکرد

عنصر اصلی فعال در این میوه هیدروکسی‌سیتریک اسید یا HCA است. بر اساس تحقیقات انجام شده؛ این ماده باعث افزایش سرعت چربی سوزی بدن شده و اشتها را کاهش می‌دهد و همیمطور آنزیم دخیل در چربی سازی بدن را، که آنزیم تجزیه کننده سیترات نام دارد، مهار می‌کند. همچنین با افزایش سطح سروتونین بدن باعث می‌شود تا کمتر احساس گرسنگی کنید.

اما این ماده اثر قابل توجهی بر کاهش وزن ندارد. مقاله منتشر شده در نشریه Journal of Obesity عنوان می‌کند، افرادی که از این ماده در رژیم غذایی خود استفاده کرده بودند ۲ پوند بیشتر از دیگر افراد وزنشان کاهش یافته بود. اما نمی‌توان علت این نتیجه را با قطعیت به این ماده نسبت داد؛ زیرا ممکن است این اتفاق در نتیجه داشتن رژیم کم کالری و ورزش، که به صورت منظم توسط افراد شرکت کننده در این آزمایش انجام می‌شد، رخ داده باشد. بنابراین به منظور بررسی نحوه عملکرد این دارو، به آزمایشات دقیق‌تری نیاز است.

دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا

گارسینیا کامبوجیا باعث می‌شود تا سلول‌های بدن شما قند مورد نیاز خود را (گلوکز) به راحتی مصرف کنند. در تحقیق انجام شده بر روی تعدادی از موش‌ها این نتیجه بدست آمد که؛ سطح انسولین خون موش های دریافت کننده این ماده پایین‌تر از سایر موش‌ها بوده است بنابراین شاید این مورد یکی از علل لاغری و کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت باشد. اما باید احتیاط کنید زیرا در صورتی که این ماده به همراه سایر داروهای کنترل قند خون مصرف شود می‌تواند سطح قندخون شما را به مقدار خطرناکی کاهش دهد.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند با کاهش سطح تری‌گلیسیرید و LDL ( کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) میزان کلسترول بدن را کنترل کند. اما در صورتی که شما از سایر داروها به منظور کنترل سطح کلسترول استفاده می‌کنید باید در استفاده از این ماده پرهیز نمایید.

عوارض جانبی

  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • مشکلات شکمی و اسهال

در سال ۲۰۰۹ سازمان غذا و دارو مردم را در استفاده از این دارو بر حذر داشت زیرا برخی مصرف‌کنندگان آن به مشکلات حاد کبدی مبتلا شده بودند. اما از آنجایی که این دارو حاوی دیگر عناصر نیز بوده است نمی‌توان این عارضه را به طور قطع به گارسینیا کامبوجیا نسبت داد. در حالی که برخی تحقیقات مشکلات کبدی را مانعی برای استفاده از این مکمل لاغری نمی‌دانند برخی دیگر پرهیز از این دارو را توصیه می‌کنند.

گارسینیا کامبوجیا ممکن است با مواد زیر در تداخل باشد:

  • داروهای آسم و حساسیت مثل Accolate و Singulair.
  • داروهای دیابت شامل قرص‌ها و انسولین.
  • آهن در آنمی
  • مسکن ها
  • داروهای تجویز شده در مشکلات روانی
  • داروهای کاهنده سطح کلسترول مانند Statin
  • داروهای رقیق کننده خون مثل Warfarin

این ماده نباید به هنگام بارداری و شیردهی و همچینین مشکلات کلیوی و کبدی مصرف شود.

در انتها

به دلیل تناقضات موجود در نتایج تحقیقات انجام شده بر این دارو، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. اما بهتر است به جای صرف هزینه بر روی این دارو ،که کمک زیادی به کاهش وزن شما نمی‌کند، پولتان را صرف خریداری غذای سالم و یا DVDهای آموزشی ورزش بکنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید