انتشار این مقاله


راهنمای سلامتی برای زنان ۴۰ تا ۵۰ سال به بالا

اطلاعاتی در مورد آزمایش‌های غربالگری و راهنمایی‌های دیگر برای سلامتی در دهه چهلم و پنجاهم زندگی خود را در این پست بخوانید. هنگامی که در دهه چهلم و پنجاهم زندگی خود هستید، زمان این است که به انواع تست‌های غربالگری که نیاز دارید، اینکه یائسگی برای شما چه معنی خواهد داشت و چه تغذیه‌ای برای […]

اطلاعاتی در مورد آزمایش‌های غربالگری و راهنمایی‌های دیگر برای سلامتی در دهه چهلم و پنجاهم زندگی خود را در این پست بخوانید.

هنگامی که در دهه چهلم و پنجاهم زندگی خود هستید، زمان این است که به انواع تست‌های غربالگری که نیاز دارید، اینکه یائسگی برای شما چه معنی خواهد داشت و چه تغذیه‌ای برای شما بهتر است، فکر کنید. این نکات را برای مدیریت سلامت خود چک کنید.

روش‌های کنترل بارداری خود را دوباره بررسی کنید

با دکتر خود در مورد تغییرات احتمالی گفتگو کنید. به عنوان مثال، اگر قرص مصرف می‌کنید هرچه مسن‌تر شوید ممکن است بخواهید به آی یو دی، پچ استروژن، و یا روش‌های دیگر فکر کنید. زیرا برخی قرص‌های ضدبارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از زنان به بیماری‌های قلبی و لخته شدن خون را افزایش دهند.

یائسگی را مدیریت کنید

با دکتر خود قبل از مشاهده علائم یائسگی گفتگو کنید. در مورد اینکه برای از بین بردن هرگونه ناراحتی چه کاری ممکن است انجام دهید بحث کنید.

اگر درحد متوسط ​​تا شدید از یائسگی و در معرض خطر پایین سرطان پستان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون هستید، هورمون درمانی کوتاه مدت (HRT) ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد.

HRT می‌تواند به بهبود علایمی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلق و خوی، و خشکی واژن کمک کند.

مراقب کلسیم خود باشید

اگر هنوز مراقبت از سلامت استخوان خود را شروع نکرده‌اید، همین الان این کار را شروع کنید. هر چه به یائسگی نزدیک می‌شوید، برای شما زمان مهمی است تا از پوکی استخوان، بیماری که باعث ضعف استخوان‌ها می‌شود، جلوگیری کنید.

اگر به اندازه کافی لبنیات در رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنید، از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D استفاده کنید. ویتامین D کلیدی است که قفل کلسیم بدن باز می‌کند و سپس  بدن می‌تواند از آن استفاده کند.

از دکتر خود بپرسید که آیا باید یک اسکن تراکم استخوان برای بررسی پوکی استخوان زودرس انجام دهید یا نه. اگر زیر ۶۵ سال اما یائسه هستید، ممکن است اگر در معرض خطر برای بیماری باشید چون شکستگی داشته‌اید، داروهای استروئیدی مصرف می‌کنید، سیگار می‌کشید، وزن کمی دارید، الکل زیادی می‌خورید، روماتوئید ورم مفاصل دارید، و یا پدر یا مادرتان شکستگی لگن داشته‌اند، به این اسکن نیاز داشته باشید

آزمون‌های غربالگری کلیدی را فراموش نکنید

مطمئن شوید که ماموگرافی‌های منظم برای بررسی سرطان پستان را دریافت کنید. با دکتر خود در مورد اینکه چه زمانی  باید آن‌ها را شروع کنید و چند وقت یکبار باید آن را انجام دهید حرف بزنید، زیرا متخصصان در این مورد باهم اختلاف نظر دارند. همچنین از دکتر خود بپرسید که چه زمانی باید تست دیابت و کولونوسکوپی برای بررسی سرطان روده بزرگ را دریافت کنید.

بیماری تیروئید در زنان مسن شایع است، پس از دکتر خود بپرسید که آیا شما باید یک تست غربالگری برای آن در نظر بگیرید یا نه.

همچنین حتما آزمایشاتی را برای سرطان دهانه رحم انجام دهید. وقتی که ۳۰ تا ۶۵ ساله هستید، باید آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال انجام دهید. یا اگر می‌خواهید، هر ۵ سال می‌توانید یک آزمایش پاپ اسمیر همراه با تست HPV را دریافت کنید. تست HPV مفید هستند، زیرا بسیاری از سرطان‌های گردن رحم به علت عفونت با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) ایجاد می‌شوند.

ایمن سازی

حتما واکسن آنفلوآنزا را هر سال دریافت کنید. همچنین اگر در معرض خطر متوسط ​​برای بیماری پنوموکوکی به دلیل سیگار کشیدن، داشتن بیماری‌های قلبی یا ریوی طولانی مدت، دیابت، نوشیدن بیش از اندازه مواد الکی، و داشتن یا بیماری کبدی دراز مدت هستید واکسن بیماری پنوموکوکی را نیز دریافت کنید. اگر شما بیش از ۵۰ سال دارید، با دکتر خود در مورد دریافت واکسن برای جلوگیری از زونا گفتگو کنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید