انتشار این مقاله


شب‌های با خواب ناراحت!

بررسی‌‌ای جدید توسط عده‌ای از محققان نشان‌ می‌دهد اکثر افراد مبتلا به مرض بدخوابی بیشتر در شب‌های یک‌شنبه خواب راحتی ندارند. طبق گزارشات ۴۶ درصد شب‌های یکشنبه، ۱۷ درصد دوشنبه، ۹ درصد هم شنبه و چهارشنبه، ۸ درصد سه‌شنبه و ۷ درصد جمعه و در ۵ درصد گزارش‌ها هم شب‌های پنج شنبه به عنوان شب‌های […]

بررسی‌‌ای جدید توسط عده‌ای از محققان نشان‌ می‌دهد اکثر افراد مبتلا به مرض بدخوابی بیشتر در شب‌های یک‌شنبه خواب راحتی ندارند.

طبق گزارشات ۴۶ درصد شب‌های یکشنبه، ۱۷ درصد دوشنبه، ۹ درصد هم شنبه و چهارشنبه، ۸ درصد سه‌شنبه و ۷ درصد جمعه و در ۵ درصد گزارش‌ها هم شب‌های پنج شنبه به عنوان شب‌های پر استرس تعریف شده‌است.
دلیل درصد کم خواب‌های پریشان در آخر هفته می‌تواند این باشد که در طول هفته معمولا بییشترین فعالیت را داشته و هرچه بیشتر به آخر هفته نزدیک می‌شویم استرس کاری کاهش می‌یابدو هم‌چنین میزان استرس هنگام بیداری روز جمعه هم خیلی کمتر از روز‌های دیگر است پس اگر نگران پیش‌رفتن کارها تا آخر هفته هستید و استرس دارید، راه حل چیست؟

۱. برای کاهش استرس کارهای روتین را در مکانی خاص انجام دهید

همه‌ی ما معمولا به ۷.۵ ساعت خواب شبانه برای استراحت کامل نیاز داریم و می‌دانیم که دوره‌های خواب هم در دوره‌های کوتاه ۹۰ دقیقه‌ای رخ می‌دهند.
در ذهن خود تنظیم کنید چه قدر زمان نیاز دارید تا هنگام صبح با کمترین استرس آماده‌ شده و سر کار بروید سپس به طور برعکس و به عقب زمان را حساب کنید تا چه تعداد از آن دوره‌های ۹۰ دقیقه‌ای می‌تواند راحت‌ترین خواب را برایتان فراهم کند، تعیین این حدود این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا شب‌هایی که روز بعدش سر کار خواهید رفت خواب راحتی داشته، راحت بیدار شوید و بدون هیچ گونه نگرانی در مورد فراموشی انجام کارهایتان در روز بعد و کیفیت انجام وظایفتان، کارتان را انجام دهید .

۲. به ابزارتان شب‌به‌خیر بگویید

آخرین کاری که قبل از خواب و بعد از بیداری انجام می‌دهید، چیست؟
اگر جواب چک کردن تلفن همراهتان است پس بدانید که تنها نیستید؛ اما به‌طور قطعی روی توانایی‌تان در خواب و بیداری تاثیر خواهد داشت، مخصوصا شب‌های قبل روز اول کاری ، چک کردن کردن ایمیل‌های کاری‌تان در حالی که زیاد هم ضروری نیست ، فقط چالش‌های روز بعدی را زود تر به خاطرتان می‌آورد ، هم چنین نوری که از دستگاهتان به چشمتان می‌رسد خاموشی مغزتان را برای داشتن یک خواب راحت خیلی سخت تر می‌کند.

۳. کار‌های بزرگی را بپذیرید

اگر به خوش‌گذرانی علاقه و از رفتن به سر کار در روز اول کاری وحشت دارید، البته که هنگام بستن چشم‌هایتان قادر نخواهید بود راحت باشید.! مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ از دانشگاه میچیگان اجازه‌ی دخول به تابش نور آفتاب و ورزش را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کند.
مطالعه‌ای جدید در دانشگاهی در فلوربدای مرکزی بیان می‌دارد: سوزاندن حدود ۵۸۷ کالری طی فعالیتی مثل دویدن یا شنا فراموش کردن سختی‌های کار بیرون را راحت تر می‌کند.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید