انتشار این مقاله


چگونه والدین یک مجرم را می‌پرورانند؟

یک مجرم تنها به دنیا نمی‌آید، او ساخته می‌شود!

یک مجرم تنها به دنیا نمی‌آید، او ساخته می‌شود!

پژوهش‌ها نشان می‌دهند روش‌های افراطی در تربیت فرزندان می‌تواند منجر به سایکوپاتی که ریشه‌ی بسیاری از اعمال جنایی است، شود. مصاحبه با مجرمان نشان داده است بسیاری از آنان دارای گذشته‌ای با یک یا هر دو والدین بی‌لهمیت و یا بسیار کنترل‌کننده، می‌باشند.
همه‌ی مجرمان مبتلا به بیماری‌های روانی، دارای سابقه‌ی مورد خشونت واقع شدن و یا تجاوزشدن را در دوران کودکی تجربه کرده‌‌اند. با وجود این، والدین نمی‌توانند برای همه‌ی اعمال این افراد، مورد سرزنش قرار گیرند، چرا که بسیاری از کودکانی که زمان دشورای را سپری می‌کنند، بدون تبدیل شدن به مجرم زندگی را می‌گذرانند.

دکتر آینا گالهاجن ۱، پژوهشگر اول مجموعه، عقیده دارد که تأثیر این موضوع، غیرقابل انکار است. او می‌گوید:

بدون استثنا، تمام مجرمان سایکوپات، توسط والدین یا سرپرست خود مورد صدمه قرار گرفته‌‍اند.
بسیاری از پژوهش‌ها، اثبات کرده‌اند که بی‌رحمی که این مجرمان در برخورد با قربانیان خود نشان می‌دهند، نشان‌دهنده‌ی آسیبی است که محتمل شده‌اند؛ اما راه بدی را برای ابراز آن برگزیده‌اند.

دکتر گالهاجن، در توضیح انواع والدینی که به تربیت مجرمان سایکوپات می‌پردازند، اضافه می‌کند:

درصورتی که درجه‌ی اهمیت والدین را درنظر داشته باشید، در درجه‌ی صفر، بی‌اهمیتی کامل جای دارد و در درجه‌ی آخر، والدینی که با وسواس فراوان برخورد می‌کنند، قرار دارند.

همین مقیاس برای حسی درباره‌ی کنترل والدین بر فرزندان داریم نیز صدق می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: درون ذهن یک دیوانه!


در طیف والدین کاملاً بی‌اهمیت و والدین کاملاً حساس، بیشتر والدین در جایگاهی ما بین این دو قرار می‌گیرند. بیش‌از نیمی از از سایکوپات‌هایی که ما بررسی کرده‌ایم، اظهار داشته‌اند که شیوه‌ی تربیتی والدین آن‌ها می‌تواند در یکی از دو سر این طیف قرار گیرند؛ یا در شرایطی بزرگ شده‌اند که کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌داده‌است، یا تحت نظارت و کنترل شدید قرار گرفته‌اند و سرکوب شده‌اند.

حال تأثیر سبک تربیتی بر بی‌رحمی و سخت‌دلی این مجرمان چیست؟

دکتر پاسخ می‌دهند:

منشأ دقیق این ماسک خونسرد و بی‌رحم سایکوپات‌ها مشخص نیست اما همان‌گونه که دانشمندان سابقاً دریافته‌اند، شما یک اختلال شخصیتی را به عنوان کادوی تولد ۱۸ سالگی‌تان دریافت نمی‌کنید. من کودکان و نوجوانان فراوانی را مطالعه کرده‌ام که این شرایط را دارا می‌باشند و چه چیزی را تجربه می‌کنند. باید در نظر داشت که همه‌ی رفتارهای بی‌پروا توسط یک والدین بد به وجود نمی‌آیند و نباید منشأ محیطی آنان را نادیده گرفت.


پی‌نوشت

۱ Aina Gullhaugen

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید