انتشار این مقاله


آیا کولر می‌تواند عامل گرفتگی بینی شما باشد؟

کولر یا هر سیستم تهویه‌ی هوایی می‌تواند به چند دلیل باعث انسداد یا آبریزش بینی در برخی افراد شود. چاره چیست؟

سؤال: آیا سیستم‌ تهویه‌ی هوا و کولر می‌تواند سبب احتقان سینوسی شود؟

جواب: بله، کولر یا هر سیستم تهویه‌ی هوایی می‌تواند به چند دلیل باعث انسداد یا آبریزش بینی در برخی افراد شود.

اولاً بیدار شدن در اتاقی سرد و خشک آبریزش بینی را در برخی افراد تحریک می‌کند؛ درست مثل زمانی که دویدن در بیرون از خانه در فصل سرد شما را وادار می‌کند به دستمال کاغذی‌ها پناه ببرید! به نظر می‌رسد هوای سرد رفلکس‌هایی را در سیستم عصبی که ترشح موکوز را سبب می‌شوند، تحریک می‌کند. این مشکل به طور ویژه شاید با کسانی که الرژی دارند مشترک باشد. با این حال تغییرات دما و رطوبت باید فقط احتقان مختصری ایجاد کند.


مقاله‌ی مرتبط: گرفتگی یا احتقان بینی


مایت از نمایی نزدیک؛ این حشره تقریباً در هر خانه‌ای یافت می‌شود.

آن‌هایی که آلرژی دارند شاید به این دلیل دچار احتقان می‌شوند که ذرات کوچکی مثل گرده، هاگ قارچ‌ها، آلاینده‌ها و کرم‌های ریزی که در غبار وجود دارند (mites) توسط فیلتر کولر به دام می‌افتند و زمانی که ما دستگاه را روشن می‌کنیم وارد فضای خانه می‌شوند. آلاینده‌ و باکتری‌ها باعث واکنش آلرژیک نمی‌شوند ولی می‌توانند بینی را تحریک کنند. قرار گرفتن در معرض هاگ قارچ‌ها می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی برانگیزد که مدت‌ها موجب آزار فرد شود.

این موضوع بر اهمیت عوض کردن فیلتر سیستم‌های تهویه‌ی هوا تأکید می‌کند. اگر این کار را انجام ندهیم هر چیزی که تنفس می‌کنیم از این صفحه‌ی پر از غبار رد می‌شود و آن را در فضا می‌پراکند. کولرهایی با فیلتر تمیز به سرعت با پاک کردن آلرژن‌ها از خانه مشکلاتی سینوسی را حل خواهد کرد ولی راهی برای آبریزش بینی به دلیل تغییر در دما و رطوبت هوا به ذهنم نمی‌رسد!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید