انتشار این مقاله


چگونه جلوی خروپف را بگیریم؟

همه‌ی ما حداقل یکبار خروپف را تجربه کرده‌ایم. در این مقاله به علل و درمان آن می‌پردازیم.

خروپف یک صدای غیرشایع نیست، این اتفاق حداقل برای یکبار برای همه‌ی ما افتاده است. اما اگر این اتفاق هر روز اتفاق بیافتد، پای مشکلی در میان است. شما احساس خستگی و عصبی‌بودن می‌کنید و علاوه بر مشکلات مربوط به سلامت در صورتی که هر شب همسر خود را بیدار کنید به مشکلاتی در رابطه‌تان نیز بر می‌خورید. این برایتان مشکل است که بر روی کارهایش روزانه‌تان تمرکز کنید و یا حتی جدی‌تر، شما به شدت در خطر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی قرار دارید. خوشبختانه برای شما (و برای همسرتان!) راه‌حل‌های تاثیرگذاری داریم که این عادت آزاردهنده‌ی شبانه را از بین می‌برد.

زمانی که ما خروپف می‌کنیم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

براساس گفته فدراسیون ملی خواب ایالات متحده، نزدیک به ۹۰ میلیون آمریکایی خروپف می‌کنند و از این بین ۳۷ میلیون نفر به طور مرتب خروپف می‌کنند. کسانی که اضافه وزن دارند، افرادی که لوزه‌ها یا زبانشان بزرگ شده است بیشتر احتمال دارد خروپف کنند. به علاوه اینکه، هر چه شما پیرتر شوید، احتمال خروپف کردن در شما افزایش می‌یابد چرا که حلق تنگ‌تر می‌شود. همچنین اگر مشکلاتی سینوسی داشته باشید، سیگار بکشید، الکل مصرف بکنید یا مرتبا به پشت بخوابید؛ این امکان در شما افزایش می‌یابد.
به طور عادی، زمانی که ما می‌خوابیم، همه هوایی که از طریق دهان و بینی ما داخل می‌‎شود به سمت ریه‌ها می‌رود. اگر این مسیرهوایی کمی مسدود شوند باعث می‌شود بافت‌های پیرامونی کام نرم و زبان کوچک به لرزه در بیایند و به دنبال آن صدای خروپف آزاردهنده ایجاد شود. زمانی که شما بیدار هستید، عضلات موجود در حلق این بافت را نگه می‌دارند و مانع از ارتعاش آن می‌شوند. با این حال زمانی که شما خوابید، این عضلات به حالت استراحت درمی‌آیند و ایجاد صدای خروپف را ممکن می‌سازند.


مقاله مرتبط: خروپف‌‌های کودکان


دلایل محتمل خروپف چیست؟

وزن شما ممکن است دلیلی برای خروپف باشد
افرادی که اضافه وزن دارند، بافت حلقی ضخیم‌تری دارند زیرا زمانی که آن‌ها دچار افزایش وزن می‌شوند این افزایش وزن در گردن نیز اتفاق می‌افتد در نتیجه‌ انسداد جریان هوا منجر به خروپف می‌شود. بنابراین حتی اگر شما در گذشته هرگز خروپف نمی‌کردید اگر مقداری افزایش وزن داشته باشید نباید از شروع خروپف متعجب شوید.

ممکن شما به لحاظ ژنتیکی مستعد خروپف باشید
اگر با بافت اضافی در حلق، بزرگی لوزه‌ها و زبان یا کام نرم، زبان کوچکِ بزرگ متولد شده باشید، شرایط عالی‌ای برای خروپف به وجود می‌آید.

افرادی که الکل مصرف می‌کنند یا سیگار می‌کشند بیشتر مستعد خروپف هستند
همانطور که قبلا بررسی شد، زمانی که عضلات حلق به حالت استراحت درمی‌آیند ممکن است شما خروپف کنید. مصرف الکل قبل از خواب دقیقا باعث استراحت آن عضلات می‌شود.
عامل خطر دیگر برای خروپف سیگار کشیدن است. بر اساس مطالعه‌ای که درAmerican Journal of Respiratory and Critical Care منتشر شد، خروپف‌های همیشگی در میان افراد سیگاری و همچنین در غیرسیگاری‌هایی که در طول روز به طور غیرفعال در معرض سیگار هستند، شایع‌تر است.

وضعیت خواب و آلرژی‌ها هم از علل خروپف هستند
اگر بینی‌تان در اثر یک آلرژی گرفته باشد، شما مجبورید از طریق دهانتان نفس بکشید و این احتمال خروپف را بالا می‌برد. همچنین خوابیدن به پشت باعث می‌شود که عضلات حلق به حالت استراحت دربیایند و موجب خروپف شوند.


برای توقف خروپف چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

مهم‌ترین مسئله برای یافتن درمان این است که بفهمید علت خروپف در شما چیست و سپس بر طبق آن به دنبال درمان بگردید. اگر مشکل حل نشد و شروع به تحت الشعاع قرار دادن زندگی روزمره شما کرد، بهتر است شما به دنبال توصیه‌های پزشک بروید.

۱. حواستان به وزنتان باشد
اگر متوجه شدید که خروپف‌هایتان از زمانی شروع شده که افزایش وزن پیدا کرده‌اید؛ راه‎حل مشکل شما این است که وزن و درنتیجه بافت چربی موجود در حلقتان که باعث انسداد مسیر هوایتان شده است را کاهش دهید.

۲. خوردن الکل قبل از خواب و سیگار کشیدن، به کلی ممنوع!
از آنجا که الکل باعث استراحت عضلات حلق می‌شود و در نتیجه مانع تنفس است، از مصرف آن قبل از خواب بپرهیزید. همچنین در صورتی که شما سیگار می‌کشید و مرتبا خروپف می‌کنید، و آن در خواب شبی خوب اختلال ایجاد کرده است، احتمالا شما باید این عادت را کنار بگذارید.

۳بهداشت اتاق خواب: وضعیت خوابتان را تغییر دهید و بالش خود را به طور مرتب تعویض کنید
زمانی که شما به پشت می‌خوابید دلیلی برای خروپف فراهم کرده‌اید. سعی کنید با استفاده از بالش یا هر چیز دیگر مانع از این بشوید که در طول شب به پشت بچرخید. اگر حساسیت دارید، باید بالش خود را به طور مرتب تمیز کنید و هر شش ماه یکبار آن را عوض کنید تا آلرژن‌ها را از خود دور کنید و در نتیجه از خروپف جلوگیری کنید.

۴. حفظ بهداشت خودتان نیز موثر است!
اگر شما به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنید، این کار می‌تواند به ترشحات شدیدتری در بینی و کام نرم منجر شود که خروپف را به دنبال دارد. بنابراین مطمئن شوید که در طول روز مقدار آب کافی مصرف می‌کنید تا احتمالا از بی‌خوابی‌های شبانه جلوگیری کنید.

۵. مجرای بینی خود را تمیز کنید تا بتوانید به درستی نفس بکشید
اگر بینی‌تان در اثر سرماخوردگی یا دلایل دیگر گرفته است، کارهایی هست که به کمک آن‌ها می‌توانید مجرای بینی خود را تمیز کنید. شما می‌توانید یک دوش آب گرم بگیرید یا از بعضی از روغن‌های خاص مانند بخور اوکالیپتوس استفاده کنید تا مجاری بینیتان باز شود.

۶. استفاده از لوازم دهانی به تنفس شما کمک می‌کند
می‌توانید با دندان‌پزشکتان مشورت کنید تا یک وسیله پلاستیکی کوچک به شما بدهد. عملکرد این وسیله بدین صورت است که کام نرمتان را بالا می‌برد و مانع عقب‌‌روی زبانتان می‌شود و در نتیجه از انسداد راه هوایی جلوگیری می‌کند.

تغییر سبک زندگی برای توقف خروپف

اگر می‌خواهید خروپف‌هایتان را از بین ببرید، احتمالا باید یک سری عادات ناسالم که فقط مشکل را بدتر می‌کنند را تغییر دهید یا حذف کنید. عادات خواب بی کیفیت، مانند عدم خواب مرتب کافی باعث خروپف می‌شوند. شما باید یک زمان تقریبی برای به خواب رفتن مقرر کنید، با این کار می‌توانید به خواب کافی دست پیدا کنید.
همچنین لازم است فعالیت‌های فیزیکی را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید، حتی اگر اضافه وزن ندارید، این کار موجب کمک به تون عضلات بدنتان از جمله عضلات حلق می‌شود.
لازم است به چیزهایی که قبل از رفتن به تخت‎خواب می‌خورید توجه کنید. بعضی از غذاها ممکن است خروپف شما را تشدید کنند، به طور مثال محصولات لبنی یا شیر سویا. پس از این قبیل مواد قبل از رفتن به رخت‌خواب مصرف نکنید.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *