انتشار این مقاله


نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد

خبری خوب برای معتادان کافئین: بر اساس گزارشی جدید، مصرف نوشیدنی­های داغ کافئین­دار به طور مرتب، به میزان قابل توجهی خطر سرطان کبد را کاهش می­دهد. این گزارش که از سوی سازمان جهانی تحقیقات سرطان منتشر شده ­است، تحقیقاتی بسیار دقیق و در بر گیرنده ی ۳۴ مطالعه­ ی علمی و نزدیک به ۲۵۰۰۰ مورد […]

خبری خوب برای معتادان کافئین: بر اساس گزارشی جدید، مصرف نوشیدنی­های داغ کافئین­دار به طور مرتب، به میزان قابل توجهی خطر سرطان کبد را کاهش می­دهد.

این گزارش که از سوی سازمان جهانی تحقیقات سرطان منتشر شده ­است، تحقیقاتی بسیار دقیق و در بر گیرنده ی ۳۴ مطالعه­ ی علمی و نزدیک به ۲۵۰۰۰ مورد سرطان کبد است که در رابطه با حدود ۸ میلیون زن و مرد را مورد بررسی قرار گرفته است.

قهوه و شیره ­ی قهوه هر دو این­گونه به نظر می­آیند که سبب کاهش بیان شدن ژن­های مربوط به التهاب و اثرات سرطان در کبد می­شوند.

مسئله ­ی مهم دیگری که در گزارش به آن اشاره شده­ است آن است که بعضی مواد غذایی، مخصوصا آن­هایی که دارای افلاتوکسین هستند، می­توانند تاثیر معکوس بگذارند و احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. افلاتوکسین در مواد غذایی مانند غلات، دانه ­های روغنی، فلفل، آجیل، ذرت، بادام زمینی، پسته، میوه خشک و انجیر یافت می­شود.

با آن که گزارش سازمان جهانی تحقیقات سرطان جرقه­ ی بحث­های تازه ­ای در رابطه با مصرف کافئین زده ­است اما پژوهش­گران بر این عقیده­ اند که هنوز کار­های بیشتری برای ­انجام دادن دارند و اشاره می­کنند که بیشتر تحقیقات آن­ها بر روی حیوانات انجام شده، اگرچه بیان می­کنند که برخی مطالعات انسانی نیز انجام پذیرفته است.

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید