انتشار این مقاله


قدرت ارتباط مثبت در زندگی زناشویی

ارتباط مثبت میان زوجین، چه تأثیری می‌تواند در زندگی زناشویی داشته باشد؟ کلماتتان را مثل آجر تصور کنید. هربار که حرفی دلگرم کننده می‌گویید، در واقع یک آجر اضافه می‌کنید و هربار که سرزنش می‌کنید، آجری را برمی‌دارید. اگر بخواهید بر اساس سطح اخیر ارتباط خود در زندگی زناشویی یک خانه بسازید، ساختن آن چه […]

ارتباط مثبت میان زوجین، چه تأثیری می‌تواند در زندگی زناشویی داشته باشد؟

کلماتتان را مثل آجر تصور کنید. هربار که حرفی دلگرم کننده می‌گویید، در واقع یک آجر اضافه می‌کنید و هربار که سرزنش می‌کنید، آجری را برمی‌دارید. اگر بخواهید بر اساس سطح اخیر ارتباط خود در زندگی زناشویی یک خانه بسازید، ساختن آن چه مدت زمان خواهد برد؟

ما همه می‌دانیم که اعتبار دادن و نیرو بخشیدن به رفتار مثبت به تکامل مغز کودکان و افزایش شادی در زندگی نقش دارد؛ چرا این موضوع باید در بزرگسالی متوقف شود؟! در کودکی ذهن ما بسیار انعطاف‌پذیر است و حتی در هنگام بزرگسالی ما دائماً در حال یادگیری و افزودن اطلاعات بر اساس تجربیات است. اگر تجربیات ما مثبت باشند، واکنش ما ساخت یک زندگی مثبت خواهد بود و اگر هر آن‌چه که می‌شنویم و تجربه می‌کنیم منفی باشد، حتی اگر برای مدتی انعطاف نشان دهیم، سرانجام آجرها فرو خواهند ریخت.

بنابراین می‌دانید که مثبت بودن و مثبت حرف زدن با همسرتان برای زندگی شما خوب خواهد بود؛ ولی ارتباط مثبت در زندگی روزانه دقیقاً به چه شکلی است؟ تعدادی از روش‌های کاربردی و قدرت آن‌ها در رابطه‌ی شما در ذیل آورده شده‌اند. گاهی اوقات آن‌ها را به کار ببرید و تأثیر شگفت‌انگیزشان را بر زندگی زناشویی خود خواهید دید.

گاهی بگویید «دوستت دارم»

شاید فکر کنید که همسرتان می‌داند شما او را دوست دارید و به احتمال بسیار زیاد همین‌طور است؛ اما شنیدن این حرف، حس دوست داشتن را بسیار محکم‌تر می‌کند. برای بسیاری از مردم گفتن این حرف‌ها آسان نیست بنابراین هنگامی که به حدی از آرامش و راحتی با همسرتان می‌رسید و این موضوع را از صمیم قلب به او می‌گویید، یک دنیا برای او ارزشمند خواهد بود؛ این حرف باعث لبخند زدن و عطوفت همسرتان شده و آن‌ها اشتباهاتشان را درک می‌کنند و همیشه با شما خواهد بود و این شیوه بسیار مؤثر است.

با شور و هیجان از یکدیگر استقبال کنید

وقتی پس از مدتی دوری کنار یکدیگر می‌آیید، حتی اگر در پایان روز پس از برگشتن از کار باشد، با اشتیاق از همدیگر استقبال کنید. لحن حرف زدن شما بسیار مهم‌تر از کلماتی است که انتخاب خواهید کرد ولی به محض دیدن همسرتان، در آغوش گرفتن، بوسیدن، سلام گفتن و پرسیدن راجع به روزش را اصل قرار دهید. این کار باعث می‌شود که او حس تعلق داشته باشد و احساس کند که کسی او را می‌خواهد.

بیشتر شنونده باشید و فقط زمانی که از شما خواسته شد نصیحت کنید

بیشتر اوقات ما به سخنان دیگران گوش می‌دهیم که پاسخ‌های خودمان را تدوین کنیم. ما می‌خواهیم که باهوش به نظر بیاییم و مورد توجه قرار بگیریم اما این برای موقعی نیست که همسرمان با یک مشکل یا نگرانی به سمت ما می‌آید. بیشتر اوقات او به کسی نیاز دارد که به حرف‎‌هایش گوش دهد و همچنین نیاز به تأیید طرف مقابل برای غیرعادی بودن احساس خود هنگام مشکلات دارد. بنابراین فقط شنونده باشید و حتی فکر پاسخ دادن هم به ذهنتان خطور نکند. خیلی ساده به چشمان همسرتان نگاه کنید، با تکان دادن سر تأیید کنید و واکنش ‌مناسب نشان دهید. فقط زمانی که همسرتان از شما درخواست کرد، او را نصیحت کرده یا به او پیشنهاد دهید اما پس از آن از همسرتان سؤال‌هایی بپرسید تا به همسرتان کمک کنید که پاسخ خودش را تدوین کند. بیشتر اوقات همسرتان می‌داند که چه کار باید بکند و فقط به تشویق شما نیاز دارد تا آن راه حل را اعمال کند. گوش دادن ابزار مؤثری در روابط زناشویی است پس گاهی اوقات از آن استفاده کنید.

از قطع کردن حرف همسر یا داد زدن خودداری کنید

مواقعی هست که شما با نظر همسر خود موافق نیستید و قطعاً این موضوع برای همه پیش خواهد آمد اما شیوه‌ی مدیریت شما می‌تواند به نتیجه‌ی مثبت یا منفی ختم شود؛ فرض کنید سر میز شام نشسته‌اید ویکی از فرزندان حرکت زننده‌ای انجام می‌دهد و شما دو نفر در مورد شیوه‌ی تنبیه کودک توافق ندارید . به جای این که صدای خود را بالا ببرید یا حرف همسرتان را قطع کنید، به حرف یکدیگر با دقت گوش بدهید و ببینید که آیا می‌توانید به توافق برسید یا نه. در ضمن بهتر است بحث را به اتاق دیگری منتقل کنید تا فرصتی برای فکر به موضوع داشته باشید و هم این‌که دور از چشم کودکان با هم خلوت کنید.

برای به کرسی نشاندن راه و روش خودتان به رفتارهای منفی متوسل نشوید؛ روش شما لزوماً بهترین و صحیح‌ترین روش نیست. خیلی مهم است که با همسرتان به احترام رفتار کنید. همسرتان مهربانی شما را تحسین خواهد کرد و فضای منزل شما بسیار مثبت‌تر می‌شود و این موضوع به نوبه‌ی خود بر شیوه‌ی رفتار اعضای خانواده با دیگران تأثیر خواهد گذاشت.

همسر خود را تشویق و تحسین کنید

آیا شما روزهایی را به یاد می‌آورید که مادرتان می‌گفت چه‌قدر نقاشی شما را شگفت‌انگیز و زیبا است؟ حتی در صورتی که چندان هم زیبا نبود؟ چه می‌شود اگر همسران همین‌گونه یکدیگر را تشویق و تحسین کنند؟ البته ما باید واقع‌گرا باشیم و امید کاذب به یکدیگر ندهیم ولی باید به همسرمان بگوییم که چه‌قدر کارهای او را دوست داریم و تحسینش می‌کنیم برای مثال عبارت‌هایی مانند: «عزیزم تو خیلی پرکار هستی! فکر کنم تو بهترین مدیری هستی که تا الان داشته‌اند» یا «بابت شام ازت ممنونم خیلی خوش‌طعم بود!» تنها مثال‌هایی کوچک از راه‌هایی است که می‌توانیم یکدیگر را تشویق و تحسین کنیم.

در نتیجه، همسرتان احساس خوبی خواهد داشت و آن رفتار مثبت را ادامه خواهد داد. حتی می‌توانید ببینید که همسرتان در کارش سخت‌کوش‌تر شده و تأثیر مثبتی روی همکارانش خواهد گذاشت و خانم منزل نیز به دنبال دستورالعمل‌های عالی برای آشپزی خواهد بود؛ یک نتیجه‌ی برد- برد برای همه به لطف ارتباط مثبت در زندگی زناشویی.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید