انتشار این مقاله


کاهش وزن و افزایش هوش در زمین‌بازی!

نمره های بهتر می‌توانند در زمین بازی کسب شوند! یک تحقیق جدید در رابطه با دانش‌آموزان ابتدایی نشان می‌دهد کسانیکه در برنامه ورزشی بعد از مدرسه شرکت نداشتند تمایل بیشتری به تجمع نوع خاصی از چربی بدن دارندکه می‌توامد اثرات زیان باری بر سلامت ذهن و حافظه داشته باشد. اما پیشگیری و درمان می‌تواند به […]

نمره های بهتر می‌توانند در زمین بازی کسب شوند! یک تحقیق جدید در رابطه با دانش‌آموزان ابتدایی نشان می‌دهد کسانیکه در برنامه ورزشی بعد از مدرسه شرکت نداشتند تمایل بیشتری به تجمع نوع خاصی از چربی بدن دارندکه می‌توامد اثرات زیان باری بر سلامت ذهن و حافظه داشته باشد. اما پیشگیری و درمان می‌تواند به سادگی گرگم به هوا بازی کردن باشد.

بیشتر کودکان برای ورزش به راهنمای سلامت فدرال توجه نمی‌کنند، این ورزش برای هرشخص زیر ۱۸ سال حداقل یک ساعت از هر روز می‌باشد. عدم فعالیت بدنی موجب افزایش وزن، به خصوص در بخش میانی بدن شامل چربی احشایی، نوعی بافت در عمق شکم می‌شود که گفته می‌شود التهاب را در بدن افزایش می‌دهد، همچنین با فزایش ریسک دیابت و مشکلات قلبی- عروقی، حتی در کودکان، ارتباط دارد و ممکن است موجب کاهش عملکرد مغز شود. افراد چاق اغلب در آزمون های مهارت فکری ضعیف تر از افراد نرمال عمل می‌کنند.

اطلاعات درباره چربی احشایی و سلامت ذهن کودکان کم است. در یک تحقیق در حال انتشار محققین دانشگاه Northeastern  و دانشگاه  Illinois، صد ها کودک ۸ تا ۱۰ سال را در یک برنامه نه ماهه ورزش بعد از مدرسه تحت نظر گرفتند. هر روز گروهی از کودکان حدود ۷۰ دقیقه گرگم به هوا و دیگر بازی های پرجنب و جوش را انجام می‌دادند. در گروه کنترل درس ها با روال زندگی معمول آن ها ادامه می‌یافت با این قول که آن ها نیز می‌توانند سال بعد در برنامه شرکت کنند. تمامی کودکان تست های تناسب اندام، تیپ بدنی و مهارت های شناختی را قبل و بعد برنامه انجام دادند. همچنین تغییری در برنامه غذایی کودکان داده نشده بود.

پس از آزمایش، در میان کودکان ورزش کننده آن هایی که در شروع تحقیقا چاق بودند چربی احشایی بدنشان نسبت به شروع آزمایش کم شده بود حتی اگر همچنان اضافه وزن داشتند. همچنین آنان در نمراتشان در امتحان کامپیوتری که که میزان توجه کودکان، پردازش اطلاعات و کنترل خشمشان را می‌سنجید، پیشرفت چشمگیری داشتند. مشخصا نتایج مشابهی در کودکانی که وزن نرمالی در ابتدای آزمایش داشتند مشاهده شد. به طور کلی هرچه کودک میزان چربی احشایی اش در طی نه ماه بازی کمتر می‌شد، در آزمون ها بهتر عمل می‌کرد.

در مقابل، کودکان در گروه کنترل میزان چربی احشایی شان افزوده شده بود. در میان کودکانی که از ابتدا چاق بودند این مساله کاملا صدق می‌کرد. آن ها به طور متوسط ۴ برابر کودکان با وزن نرمال در گروه کنترل وزن افزودند، همچنین در تست هاس متعاقب نیز خوب عمل نکردند.

لورا راین، محقق دانشگاه Northeastern  که تحقیقات را به همراه چارلز هیلمن و دیگران انجام داده است، می‌گوید  این آزمایش برای بررسی رابطه چربی شکم در التهاب نبود بلکه طراحی شده بود تا تناسب اندام اییروبیک و توانایی تفکر در کودکان را بررسی کند. اما کاهش  در التهاب کلی احتمالا نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند زیرا به نظر می‌رسد چربی احشایی برای مغز مضر است. راین می‌گوید تحقیات حاکی از این است که وا داشتن کودکان به انجام فعالیت های ورزشی نه تنها موجب سلامت فیزیکی می‌شود بلکه سطح نمراتشان را نیز ارتقا می‌بخشد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید