انتشار این مقاله


روش های عجیب سوزاندن کالری!

سوزاندن کالری بیشتر می‌تواند به شما در از دست دادن اضافه وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کند. ورزش و خوردن غذاهای مناسب، دو روش موثر برای انجام این کار است. با این حال روش‌های غیرمعمولی نیز برای افزایش میزان کالری که می‌سوزانید، وجود دارد که در ادامه آورده شده است؛ با دکتر مجازی همراه باشید. ۱. قرارگیری در […]

سوزاندن کالری بیشتر می‌تواند به شما در از دست دادن اضافه وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کند. ورزش و خوردن غذاهای مناسب، دو روش موثر برای انجام این کار است. با این حال روش‌های غیرمعمولی نیز برای افزایش میزان کالری که می‌سوزانید، وجود دارد که در ادامه آورده شده است؛ با دکتر مجازی همراه باشید.

۱. قرارگیری در معرض سرما

قرار گرفتن در معرض دمای سرد می‌تواند باعث افزایش میزان متابولیسم شما با تحریک فعالیت چربی قهوه‌ای در بدن شود. علاوه بر چربی سفید،، که عمده چربی بدن ما به این نوع ذخیره می‌شود، چربی قهوه نیز وجود دارد که دارای مقدار کمی از ذخیره چربی بدن ماست. این دو نوع چربی بدن اثرات بسیار متفاوت دارد؛ چربی سفید باعث التهاب، مقاومت به انسولین و ذخیره چربی می‌شود. در مقابل، چربی قهوه‌ای کالری سوزی را افزایش می‌دهد و ممکن است برای از دست دادن وزن و کنترل دیابت مفید باشد. مشخص شده است که کالری‌سوزی چربی قهوه‌ای در بین افراد متفاوت است. به طور کلی افراد چاق، چربی قهوه‌ای فعال کمتری نسبت به سایرین دارند.
بر اساس تحقیقات اولیه بر روی حیوانات، قرارگیری طولانی‌مدت در معرض سرما، به نظر می‌رسد باعث قهوه‌ای شدن چربی‌های سفید می‌شود. با این حال، این موضوع هنوز تحت بررسی و مطالعه بیشتر است.
مطالعات انسانی نشان داده است که در قرارگیری در معرض دمای سرد ممکن است به میزان قابل توجهی سوختن کالری را بسته به مقدار چربی قهوه‌ای فعال در بدن، افزایش دهد.
در ضمن، برای برخورداری از این مزیت، نیازی به دماهای خیلی پایین نیست! در یک مطالعه، مردان جوان سالم با ترکیبات بدنی مشابه، به مدت دو ساعت در معرض محدوده دمای ۶۶ درجه فارنهایت (۱۹ درجه سانتیگراد) قرار گرفتند. گرچه کالری سوزی در همه مردان افزایش یافت، اما این اثر در مردانی با بیشترین میزان چربی قهوه‌ای سه برابر بیشتر بود.
در مطالعه دیگری، زمانی که ۱۰ مرد جوان لاغر به طور منظم به مدت ۲ ساعت در معرض دمای ۶۲ درجه فارنهایت (۱۷ درجه سانتیگراد) قرار گرفتند، به طور متوسط ​​روزانه به میزان ۱۶۴ کالری سوزاندند.
با کاهش دمای خانه، گرفتن دوش آب سرد و راه رفتن در هوای سرد می‌توانید از منافع سوزاندن کالری بیشتر در دمای پایین بهره ببرید.

۲. نوشیدن آب سرد

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و حفظ مایعات بدن است. در مطالعه‌ای بر روی بزرگسالان نرمال، بزرگسالان دارای اضافه وزن و کودکان نشان داده شده است که نوشیدن آب به طور موقت متابولیسم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که شما می‌توانید با نوشیدن آب سرد این اثر را حداکثر کنید. یک گروه از محققان گزارش کرده اند که ۴۰ درصد از این افزایش در میزان متابولیسم، نتیجه‌ی گرم کردن آب و رساندن دمای آن به دمای بدن است. به طوری که نوشیدن ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی لیتر) آب سرد باعث سوختن ۳۰-۲۴ کالری در ۹۰ دقیقه در بزرگسالان سالم می‌شود.
با این حال، تعداد افراد مورد مطالعه نسبتا کم بوده و تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که اثر آب بر میزان متابولیسم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، مطالعه دیگری در سالمندان جوان نشان داد که نوشیدن ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی لیتر) آب سرد مصرف کالری را فقط به میزان ۴/۵٪ برای ۶۰ دقیقه افزایش می‌دهد.

۳. جویدن آدامس


نشان داده شده است که جویدن آدامس باعث افزایش احساس پریشانی و کاهش مصرف کالری در تنقلات می‌شود. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که ممکن است به سرعت متابولیسم شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که آدامس بدون قند را انتخاب کنید تا این اثرات مفید بر متابولیسم و ​​حفاظت از سلامتی دندان‌هایتان را داشته باشد.

۴. اهدا خون 

اهدای خون ممکن است زندگی کسی را که به آن نیاز دارد، نجات دهد. علاوه بر این، کسر خون شما، تعداد کالری‌هایی را که سوزانده‌اید را حداقل موقتا افزایش می‌دهد. طبق منابع آنلاین، محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان‌دیگو متوجه شدند که اهداء یک پینت (۴۷۳ میلی لیتر) خون، به طور متوسط ​​۶۵۰ کالری می‌سوزد.‌


مقاله‌ی مرتبط: اهدای خون؛ بایدها و نبایدها


هنگامی که خون خود را اهدا می‌کنید، بدن شما از انرژی برای تولید پروتئین‌های جدید، گلبول‌های قرمز و سایر اجزای خون برای جایگزینی استفاده می‌کند. البته، اهدای خون چیزی نیست که شما هر روز بتوانید آن را انجام دهید. به طور کل شما باید حداقل هشت هفته منتظر بمانید تا خونتان را دوباره به حالت نرمال بازگردانید. هم چنین تحقیقات نشان می‌دهند که اهدا خون ممکن است دارای مزیت‌های متعددی مربوط به سلامت باشد، از جمله کاهش شاخص‌های التهابی، افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی. اما مهم‌تر از همه، با اهدای خون، به طور بالقوه زندگی بسیاری را حفظ می‌کنید.

۵. آرام نگیرید!

ورزش باعث سوختن کالری و حفظ وزن متعادلتان می‌شود، با این حال شکل‌های ظریف‌تر فعالیت‌های جسمی نیز می‌تواند میزان متابولیسم شما را افزایش دهد. این مفهوم به عنوان ترموژنز فعالیت غیر فعال (NEAT) شناخته می‌شود که شامل fidgeting است. Fidgeting شامل جابجایی قطعات بدن به شیوه‌ای بی‌پایه است. برای مثال تکرارکردن یک پا، ضربه زدن به انگشتان روی میز و بازی کردن با حلقه! در یک مطالعه، افرادی که در هنگام نشستن یا ایستادن آرام نمی‌گرفتند، به طور متوسط ​​۵ تا ۶ برابر بیشتر کالری مصرف می‌کردند. مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که دارای وزن بالایی هستند، بیشترین افزایش میزان متابولیسم را در پاسخ به فعالیت‌های غیرفعال و سایر فعالیت های غیر ورزشی ایفا می‌کنند. راه‌های دیگر برای بهره گیری از NEAT، استفاده از پله‌ها و میز ایستاده و همچنین نظافت کردن است.

۶. اغلب بخندید

می‌گویند خنده بهترین دارو است. تحقیقات تایید کرده‌است که خنده ممکن است بسیاری از جنبه‌های سلامت روانی و جسمی را بهبود ببخشد، مانند حافظه، ایمنی و عملکرد شریانی! خنده هم‌چنین کالری می‌سوزاند. در یک مطالعه ۴۵ زن و شوهر به تماشا فیلم‌هایی که طنز آمیز و جدی بودند، پرداختند. وقتی که آنها در طول فیلم‌های خنده دار خندیدند، میزان متابولیسم آن‌ها ۲۰-۱۰٪ افزایش یافت. اگرچه این اثر زیاد نیست، اما به طور منظم خندیدن هنوز هم یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی شما است و هم‌چنین شما را خوشحال می کند.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید