انتشار این مقاله


طب سوزنی

طب سوزنی، پزشکی سنتی چینی است که برای قرن‌ها کاربرد داشته است.

طب سوزنی فرمی از پزشکی سنتی چینی است که قرن‌ها انجام شده است. این درمان بر اساس نظریه‌ای است که بیان می‌دارد انرژی، که chi نامیده می‌شود، در طول بدن و اطراف آن درطول مسیرهایی که meridian نامیده می‌شوند در جریان است.

کارورزان طب سوزنی معتقدند بیماری وقتی اتفاق می‌افتد که یک عامل، chi را مسدود کرده و یا نامتعادل می‌سازد. طب سوزنی راهی برای غیرمسدودسازی و یا اثرگذاری chi می‌باشد و به آن کمک می‌کند که به تعادل بازگردد. طب سوزنی با قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک درون پوست در نقاط مشخصی از بدن انجام می‌شود. این کار برای تاثیر بر جریان انرژی انجام می‌شود. گاهی اوقات گرما، فشار و یا جریان الکتریکی خفیف به همراه سوزن‌ها استفاده می‌شود.

در طب سوزنی چه روی می‌دهد؟

کارورز طب سوزنی ممکن است از شما آزمونی گرفته و سوالاتی درباره‌ی درد و چگونگی عملکردتان بپرسد. همچنین وی از سلامت کلّی شما خواهد پرسید.

سپس به دنبال مکان‌هایی در روی بدنتان که «point» نامیده می‌شود می‌گردد تا به chi که مسدود شده یا جریان درستی ندارد دست یابد. هر پوینت یا نقطه با یک مشکل سلامتی مشخص و یا عملکرد بدن ارتباط دارد.

کارورز نشانه‌هایی را ،برای مثال از طریق استخوان‌ها و عضلات، برای یافتن پوینت‌ها مشخص می‌کند تا سوزن‌ها را جایگذاری کند. بعد یافتن نقاط به سرعت سوزن‌های بسیار نازکی را به پوست با ضربات آهسته فرو میبرد. احتمالاً چندین سوزن جایگذاری شود، برخی را عمقی فرو ببرند، بستگی دارد که کارورز برای بازیابی جریان chi چه چیزی را مورد نیاز می‌یابد. کارورزان نظرات متفاوتی دارند اما در بیشتر موارد، درمان برای ۱۵ دقیقه تا یک‌ ساعت طول می‌کشد. شاید برای تکمیل درمان، ویزیت‌های متعددی نیاز باشد. برخی افراد ویزیت‌های مداومی دارند.

طب‌ سوزنی چه احساسی دارد؟

هنگام فرو رفتن سوزن شاید فشار اندکی احساس شود، بیشتر افراد آن را آسیب‌زا نمی‌بینند. در آن ناحیه ممکن است سوزش، بی‌حسی و خارش احساس شود و یا یک جراحت کوچک باشد. کارورزان معتقدند که این، نشان از برقراری جریان انرژی یا chi می‌باشد. بعد از جایگذاری سوزن‌ها، کارورز احتمالاً سوزن‌ها را اندکی جلو و عقب بگرداند و یا از گرما یا جریان الکتریکی بر روی سوزن استفاده کند.

طب سوزنی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

طب سوزنی برای تسکین درد و یا درمان برخی وضعیّت‌های سلامتی استفاده می‌شود. طب سوزنی به تنهایی و یا به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمانی استفاده می‌شود. مطالعات، نتایج نویدبخشی از استفاده‌ی طب سوزنی برای درمان حالت تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری، شیمی‌درمانی و درد بعد از جراحی نشان داده‌اند. طب سوزنی همچنین می‌تواند برای موارد زیر سودمند باشد:

  • توانبخشی سکته‌ی مغزی: توان‌بخشی سکته‌ی مغزی که شامل بازآموزی مهارت‌هایی است که به خاطر آسیب‌های مغز ناشی از سکته از دست رفته‌اند.
  • سردرد
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا و یا درد و سفتی گسترده‌ی عضلات و بافت‌های نرم
  • درد میوفاسیال: درد میوفاسیال که به علت اسپاسم عضلانی ایجاد می‌شود.
  • درد پایین کمر: طب سوزنی می‌تواند برای کاهش درد پایین کمر و افزایش فعالیت افرادی که درد پایین کمر دارند کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند طب سوزنی درد و ناتوانی مرتبط با مشکلات کمر را بیشتر از درمان‌های معمول کاهش می‌دهد.
  • سندرم تونل کارپال: سندرم تونل کارپال و یا وارد آمدن فشار بر عصب در مچ که موجب سوزش، بی‌حسی، ضعف و یا درد انگشتان و دست می‌شود.
  • آسم: آسم و یا التهاب مجاری انتقال‌دهنده‌ی هوا به ریه‌ها موجب اپیزود‌های دوره‌ای تنفس دشوار، صدای خس‌خس، تنگی قفسه سینه و سرفه می‌شود.
  • اعتیاد دارویی: طب سوزنی احتمالاً علایم بازگیری بعد از توقف مصرف دارویی را که فرد به آن اعتیاد پیدا کرده، کاهش دهد.
  • درد دندانی
  • درد زایمان

آیا طب سوزنی روش مطمئنی می‌باشد؟

در حالت کلّی وقتی طب‌ سوزنی توسط یک کارورز با مدرک انجام شود ایمن خواهد بود. یک مجوز دولتی اطمینان خواهد بخشید که کارورز سطوح مشخصی از آموزش و راهنمایی‌ها را گذرانده‌است. در موارد بسیار نادر ممکن است مشکلاتی بعد از طب سوزنی ایجاد شود. ممکن است به عفونت مبتلا شوید، مخصوصاً اگر سوزن‌هایی که استفاده شده‌اند استریل نباشند. اما کارورزان مجوّزدار سوزن‌های خود را بعد از یک بار استفاده دور می‌اندازند. مطمئن شوید که کارورز شما هر بار از بسته‌های سوزن استریل جدید استفاده می‌کند.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید