انتشار این مقاله


نان کامل تنها ممکن است برای عده‌ای بهتر از نان سفید باشد

خبر خوب برای کسانی که فکر می‌کردند نان سفید افراط است؛ بر اساس نیاز بدن، نان سفید می‌تواند به همان اندازه نان کامل مفید باشد. این یافته می‌تواند طرز نگاه کردن ما را به محصولات نانی تغییر دهد، چرا که یافته جدید حقیقتی مخالف آن چیزی که همیشه در مورد نان فکر می‌کردیم را نشان […]

خبر خوب برای کسانی که فکر می‌کردند نان سفید افراط است؛ بر اساس نیاز بدن، نان سفید می‌تواند به همان اندازه نان کامل مفید باشد. این یافته می‌تواند طرز نگاه کردن ما را به محصولات نانی تغییر دهد، چرا که یافته جدید حقیقتی مخالف آن چیزی که همیشه در مورد نان فکر می‌کردیم را نشان می‌دهد؛ ما همیشه فکر می‌کردیم نان کامل همواره بهتر از نان سفید است.

حالا نمی‌خواهد بروید و سبوس‌ها را دور بریزید! این ایده بر اساس تحقیق جدیدی است که در مقیاس کوچک انجام شده است و در ژورنال “متابولیسم سلول” چاپ شده است. بنابراین باید تحقیقات بیشتری بر روی این موضوع انجام شود. این مطالعه تنها بر روی ۲۰ شرکت‌کننده انجام شده است که طی چند هفته با انواع مختلف نان تغذیه شده‌اند.(نان‌های صنعتی، نان سفید بسته‌بندی شده و نان‌های تازه-پخت)

شرکت‌کنندگان در طی هفته اول تنها با یکی از این نان‌ها تغذیه شدند و تحقیقات بر روی آن‌ها انجام شد، سپس به مدت دو هفته وفقه ایجاد شده و آن‌ها از انواع نان‌ها مصرف کردند و سپس برای یک هفته‌ی دیگر با یک مدل دیگر نان تغذیه شدند. محققین برخی از پاسخ‌های بدن را در طی این مطالعه مشاهده و اندازه‌گیری کردند؛ مواردی مانند گلوکز خون هنگام بیدار شدن از خواب، مارکر‌های التهاب و آسیب بافتی، سطح برخی از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند منیزیم، کلسیم و آهن. آن‌ها همچنین میزان کلسترول و چربی را نیز بررسی کردند و همین‌طور آنزیم‌های کبدی و کلیوی.

محققین همچنین میکروبیوم هر یک از این شرکت‌کننده‌ها مشاهده و بررسی کردند. میکروبیوم از محتوی ژنتیکی قارچ، باکتری، ویروس و آغازیانی تشکیل شده است که در روده‌های انسان زندگی می‌کنند. سلامت میکروبیوم می‌تواند به صورت کلی بر روی سلامت کلی فرد تاثیر مثبت بگذارد.

نتایج کلی نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان به صورت کامل تحت تاثیر هیچ یک از انواع این نان‌ها قرار نگرفته‌اند. هیچ کسی بیشتر از خود محققین این مطالعه از این نتیجه تعجب نکردند. Eran Segal ،نویسنده ارشد و بیولوژیست در مرکز علمی Weizmann، می‌گوید:

نتایج اولیه بسیار متفاوت از انتظارات ما بود به دلیل این که هیچ تفاوت کلینیکی بارزی مبنی بر تفاوت اثر دو گونه مختلف نان وجود نداشت؛ در هیج یک از پارامتر‌هایی که ما اندازه گیری کردیم.

محققین مشکوک شدند که احتمالا این نتیجه مربوط به تفاوت پاسخ‌های گلایسمیک در هر فرد نسبت به نان‌ها است. در حقیقت آن‌ها نگاه دقیق‌تری به داده‌ها انداختند و دریافتند که برخی از این افراد پاسخ گلایسمیک بهتری نسبت به یک نان در برابر نان دیگر دارند. تقریبا حدود نیمی از این افراد به نان سفید پاسخ بهتری می‌دادند و نیمه دیگر به نان کامل.

یافته‌ها این مطالعه نه تنها جذاب هستند بلکه به شکل بالقوه‌ای اطلاعات مهمی را نیز در اختیار ما قرار می‌دهند و آن هم این که افراد مختلف نسبت به غذاهای یکسان واکنش‌های متفاوتی می‌دهند و بدن هر فردی سازگاری متفاوتی با انواع غذاها دارد. و همین‌طور ارزش‌های غذایی که ما برای غذاها و مواد غذایی مختلف در نظر می‌گیریم بر اساس “یک اندازه برای همه” است که این تحقیق نشان داد که نباید این گونه ارزش گذاری کنیم و میزان ارزش غذایی هر ماده غذایی بر هر فرد متفاوت است.

نان کامل همچنان به عنوان گزینه بهتر در نظر گرفته می‌شود و انتخاب مناسب‌تری است نسبت به نان سفید چرا که حاوی فیبر و مواد مغذی بیشتری است. محققین همچنین بیان کرده‌اند که این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید