انتشار این مقاله


تست OvaSure؛ گامی جلوتر تا تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان

OvaSure تستی است که می‌تواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

در دسترس نبودن روشی قطعی برای تمایز زنان مبتلا به سرطان اولیه‌ی تخمدان و زنان سالم، در حال حاضر غربالگری روتین برای زنانی که در معرض ریسک متوسط قرار دارند توصیه نمی‌شود. با توجه به ناکارآمدن بودن تست‌های در دسترس برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان در استیج‌های اولیه، یکی از تلاش‌های مداوم محققان و دانشمندان برای یافتن شیوه‌ای قطعی‌است.
یکی از گام‌های موثر دانشمندان در این راستا، طراحی تستی با نام OvaSure بوده است؛ OvaSure شاخصی چندمتغیره است که به بررسی نسبت ۶ پروتئین زیر در خون می‌پردازد:

  • آنتی‌ژن سرطان ۱۲۵ (CA125)
  • لپتین
  • فاکتور رشد شبه‌ انسولینی-II
  • استئوپونتین
  • فاکتور مهارکننده‌ی ماکروفاژ
  • پرولاکتین

حساسیت این تست تا ۹۳.۵% و ویژگی آن ۹۹.۴% گزارش شده‌است. (David Fisherman, Gynecologic OncologyOBGYN (Obstetrics & Gynecology)New York, NY)


مقاله‌ی مرتبط: بهترین روش غربالگری سرطان تخمدان کدام است؟


OvaSure می‌تواند ابزاری قدرتمند برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان باشد؛ با این حال، اخیرا میزان شیوع سرطان تخمدانی که در این تست مورد استفاده قرار گرفته است، ارزش اخباری مثبتِ نادرستی را داشته است.
(ازرش اخباری مثبت یک تست به معنای نسبت افرادی که نتیجه‌ی آزمایش برای آنان مثبت به افرادی که واقعا شرایط را دارند تعریف می‌شود.)

طبق تعریف European Medicines Agency بیومارکر‌ها، شاخص‌هایی قابل اندازه‌گیری هستند که انعکاس‌دهنده‌ی فیزیولوژی، فارماکولوژی و یا روند یک بیماری هستند.

با این‌حال، با توجه به آمار بالای مرگ و میر در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان، بیومارکر‌ها و پروتئومیک‌های جدیدی مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند تا تستی بهینه برای آن طراحی شود.
OvaSure اکنون در اروپا در اختیار همگان قرار دارد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید