انتشار این مقاله


بهترین سن برای یادگیری زبان جدید

بهترین زمان برای یادگیری زبان جدید، چه زمانی است؟ آیا یادگیری زبان جدید محدود به پنجره یا دوره بحرانی است؟

آیا شما می‌خواهید سرگرمی خوبی برای کودکتان ایجاد کنید؟ در حالی که شما وسایلی که بیشتر پدر و مادر‌ها برای کودکشان فراهم می‌کنند را خریده‌اید؛ وسایلی مانند روروک، جغجغه، پستانک. اما نظرتان در مورد DVD‌های زبان اسپانیایی چیست؟ یا فلش کارت‌ها آموزش زبان انگلیسی و یا کتاب‌های مصور نوشته شده به زبان فرانسوی؟

شاید شما به این DVD‌ها، فلش کارت‌ها و کتاب‌های مصور در روز تولد کودکتان نیاز نداشته باشید ولی محققین می‌گویند که نباید این وقفه زمانی ایجاد شده خیلی هم طولانی شود، بر طبق نظریه‌ی دوره بحرانی ( critical period hypothesis)، یک سری پنجره‌های زمانی‌ای برای یادگیری زبان دوم وجود دارد که در این برهه‌های زمانی یادگیری زبان دوم، بیشترین بازده‌ای را دارد و نتیجه‌ی بهتری می‌دهد. محققین بر سر این موضوع که دقیقا این پنجره در چه سنی قرار دارند و وقفه ایجاد شده چه مقدار باید باشد اتفاق نظر ندارند؛ برخی‌ها می‌گویند که این پنجره در انتهای ۶ یا ۷ سالگی بسته می‌شود در حالی که عده‌ای دیگر می‌گویند که این پنجره تا انتهای بلوغ باز خواهد ماند؛ ولی نکته‌ای که مشخص است این است که با تمام شدن این دوره زمانی یادگیری زبان جدید برای یک فرد بزرگسال بسیار سخت‌تر خواهد بود. البته غیر ممکن نیست ولی کودکانی که در این دوره زمانی بخواهند زبان جدیدی را یاد بگیرند به صورت قطعی در این کار موفق خواهند بود و همچنین لهجه مناسبی هم خواهند داشت در حالی که در بزرگسالان ضریب خطا بالاست.

به دلیل این که یادگیری زبان دوم برای کودکان راحت‌تر است و در این کار بیشتر مهارت دارند، مهد کودک‌ها و دبستان‌های دو زبانه برای والدین انتخاب محبوبی شده است. دانش‌آموزان در این مدارس ریاضی، مطالعات اجتماعی و زمان برای داستان دارند؛ همان‌گونه که در دیگر مدارس این دروس نیز وجوذ دارد ولی در این کلاس‌ها، دروس به زبان خارجی تدریس می‌شود. نه تنها به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که بتوانند زبان جدیدشان را تمرین کنند با که تحقیقات نشان داده است که این برنامه ممکن است که مزایای دیگر آموزش آکادمیک را داشته باشد؛ مانند نمره بالاتر در درس ریاضی، یا قدرت فکر کردن بیشتر. به‌علاوه یادگیری زبان دوم در چنین سن جوانی توانایی‌های کودک در زبان مادری را محدود نخواهد کرد، به نظر می‌رسد که مغز کودکان به شکلی ساخته شده است که می‌توانند به سرعت با توجه به موقعیت یکی زبان‌ها را انتخاب کند.

با این حال، روان شدن کودک در یک زبان خارجی بدین معنی نیست که او خواهد توانست که به این زبان هر زمانی که در بزرگسالی به آن نیاز داشت، صحبت کند؛ مثلا ۵۰ سال بعد. بدون در معرض این زبان قرار گرفتن و گسترش ندادن این زبان، در نهایت منجر به افول توانایی‌های کودک می‌شود. بنابراین این مهم است که کودک به تمرین این مهارت ادامه دهد. حتی اگر والدین شما اجازه بدهند که پنجره بحرانی و حیاتی یادگیری زبان دیگر بگذرد، همه چیز برای شما تمام نشده است، با این که کودکان توانایی ذاتی در یادگیری زبان دارند بزرگسالان هم می‌توانند این کار را انجام دهند؛ البته مستلزم انگیزه و تلاش زیاد در این زمینه است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید