انتشار این مقاله


فواید سم عقرب در درمان سرطان

زهر عقرب در برخی از زمینه‌های پزشکی، مانند تحقیقات سرطان استفاده می‌شود.

ربات‌ها سم عقرب‌ها را استخراج می‌کنند تا در تحقیقات سرطان استفاده کنند. زهر عقرب هم‌چنین در داروهای ضد‌مالاریا استفاده می‌شود.

به تازگی رباتی ساخته شده که سم عقرب را سریع‌تر و با امنیت بالاتر استخراج می‌کند. زهر عقرب در برخی از زمینه‌های پزشکی، مانند تحقیقات سرطان استفاده می‌شود و معمولاً در فرآیندی دستی و مرگبار انجام می‌شود.

Mouad Mkamel با تیمی از محققان دانشگاه Ben M’sik Hassan II در مراکش، رباتی را طراحی کردند که به گفته خودشان:

استخراج زهر عقرب معمولا کاری دشوار است و حداقل نیاز به در آزمایشگر دارد . ریسک‌های بسیاری هم دارد از جمله: پتانسیل مرگ‌باری نیش عقرب و شوک الکتریکی محرک های مورد استفاده برای استخراج زهر.

پس این گروه برای ایجاد یک پروسه ایمن VES-4 را اختراع کردند که یک ربات سبک وزن و قابل حمل است که میتواند در آزمایشگاه یا محیط خارج استفاده شود.

این دستگاه برای استخراج سم عقرب بدون آسیب رساندن به حیوانات برای ایمنی بیشتر برای آزمایش کنندگان طراحی شده است. روش های جاری ممکن است به علت شوک الکتریکی از تجهیزات به محقق مناسب نباشند یا برای خود جانور از نظر ریسک سوراخ کردن غده تولید سم و یا آسیب به شکم ، مضر باشد.

ربات با محکم نگه داشتن دم عقرب کار می کند و جریان الکتریکی نیش را تحریک می کند تا قطرات زهر تولید شود و پس از آن گرفته و ذخیره شود. VES-4 میتواند توسط یک فرد با کنترل از راه دور، سم را استخراج کند.

این ربات برای چندین گونه از عقربها آزمایش شده و می تواند با تنظیمات خاصی برای گونه های مختلف برنامه ریزی شود و اطلاعات آن برروی یک صفحه LED نمایش داده می شود.

۵ حقیقت قابل تامل در رابطه با نیش عقرب:

۱. استفاده به عنوان یک داروی مسکن

محققان بدنبال استفاده از ترکیبات طبیعی موجود در زهر عقرب به عنوان یک ضد درد اند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان داد نوع خاصی از موش مجهز به نوعی پروتیین است که وقتی عقربی او را نیش بزند این پروتیین ها جلوی عملکردهای عصبی آن را می گیرند. به این معنی که سم بطور فعال به عنوان یک مسکن عمل می کند. امید است که این یافته ها منجر به تولید یک داروی جدید برای انسان ها شود.

۲. نمایان کردن سلول های سرطانی

زهر دردناک می تواند برای کمک به درمان سرطان در آینده استفاده شود. محققان مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson، دانشگاه واشنگتون و Blaze Bioscience، رنگ آمیزی تومور را راه‌اندازی کردند که از مولکول های فلورسنت متصل به سموم طبیعی مانند زهر عقرب استفاده می کند. که به سلول های سرطانی متصل شده و آن ها را واضح می کنند. این روش در حال انجام آزمایشات بالینی است و پزشکان می توانند محل دقیق و میزان رشد سرطان ها را در بدن دقیق مشخص کنند.

۳. کمک به جلوگیری از رد پیوند اعضای بدن

زهر عقرب یا یک نسخه ی سنتز شده از آن ، دارای قابلیت استفاده در داروهای ایمنی بدن را دارد. این داروها برای کاهش توانایی بدن برای رد یک عضو پیوند زده شده استفاده می شوند.واکنش های خودایمنی معمولا عوارض جانبی شدیدی را برای بیماران ایجاد می کند، پس ایجاد انواع جدیدی از آن ها می تواند مفید باشد.

۴. درمان آرتریت‌ها 

تحقیقات نشان داده زهر عقرب می تواند از، از دست دادن استخوان جلوگیری کند و یک ماده ی مفید برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتید و استئوآرتریت است. در سال ۲۰۱۱، یک مرد ۷۱ ساله ی کوبایی ادعا کرد به عقرب ها اجازه می دهد حداقل ماهی یکبار او را نیش بزنند و اینگونه لز شر دردهایش خلاص می شود.

۵. جلوگیری از مالاریا

زهر عقرب هم از دسته متحدان بر ضد مالاریا است. درسال ۲۰۱۱، محققی از دانشگاه مریلند یک قارچ انگلی را با ماده ای از سم عقرب اصلاح کرد تا به انگل های مالاریای یافته شده در بدن پشه مقابله کنند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (5)
دیدگاهتان را بنویسید